Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-11, 19:24
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Aten

Hej!

Har lite svårt att få ihop sommarens semester. Bara älskar grekland stränderna, Tzatsiki kalla öl och solen. Har varit på kreta och Rhodos men i brist av tid tänkte jag kanske ta några dagar i aten nu i sommar. Är detta något ni rekomenderar? Kan jag få det jag letar efter där?

Hur ser nöjeslivet ut? Stränder i närheten? Och hur är den grekiska maten där?

Tacksam för tips!

Hälsningar Isabelle
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-12, 10:26
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Aten

Aten är värd att besöka och beskåda de platser som är intressanta. Men någon semester stad är det inte utan här är tempot rätt högt med mycket trafik och mäniskor som jäktar mer än i Stockholm. Stränder för bad så får man ta sig en bit utanför Aten men det kan vara bra avkopling. Maten tycker jag är bättre på öar och turistorter än i Aten. Nöjesliv finns men det gör det även på andra platser. Jag skulle rekomendera att du hittar något bättre alternativ t.ex. Kefalonia eller Karpathos.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-12, 11:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Aten

Jag gillar Aten, gjorde ex.vis en heldag där i lördags i väntan på flyg. Det finns hur mycket som helst att se, speciellt med historisk anknytning men även mysiga miljöer, shopping, streetmarkets och saluhallar. Jag är inte expert på nöjes/kvällsliv, men Aten lär ha ett stort utbud. Här hittar du säkerligen uteliv som inte är turistanpassat på samma sätt som på öarna.

MEN, jag skulle råda dig till att inte se Aten mitt i sommaren. Värmen tar knäcken på en. En kortvecka tidig vår eller sen höst är mycket bättre för att se den staden ordentligt.

Lars

Senast redigerad av laero den 2010-05-12 klockan 11:56.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-12, 12:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Maten tycker jag är bättre på öar och turistorter än i Aten.
Da går du ikke på de rette stedene, det finnes enormt mye fantastisk mat og utrolig mange utmerkede spisesteder i Athen, særlig om man holder seg unna Plaka.


isabull:
Vil også legge til at ja, det er varmt i Athen midt på sommeren, samtidig er byen på sitt absolutt fredeligste i august, når "alle" athenerne er på ferie. Har vært i byen i august flere ganger, og det går helt fint om man ikke legger opp et for travelt program, og har mange kaffe-/brus-/øl-/vinpauser.

For øvrig vil jeg anbefale Nafplio fremfor Athen, så klart, Nafplio har strand, nöjesliv, deilig mat og betydelig mer skjønnhet enn Athen.
Bare ca 2 timers reise fra Athen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-12, 16:16
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Aten

Tack för alla svar. Verkar som det blir varmt om jag väljer aten vid den tiden av året
saken är att vi inte har möjlighet att åka en hel vecka och såg då att mrjet har bra paketpriser. Och för att få lite greklandskänsla så funderade vi på aten. Hur är det om man bor lite utanför och inte mitt i aten? Tänkte på plaka? Piraeus? eller akropolis? Vi kommer välja ett hotell med pool då vi brukar uttnyttja den mer än havet
Vi vill ha greklandmaten och solen åker vi rätt då?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-12, 16:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 193
Standard Sv: Aten

Visst åker ni rätt! En långhelg i Aten blir jättebra. Väljer ni ett hotell med pool kan ni ju svalka er där under middagshettan. Många av cityhotellen har pool på taket. Annars går det att ta spårvagnen ut till havet, det tar inte lång stund. Sol får ni absolut och god mat därtill. Läs gärna resebreven från Aten här till vänster, så hittar ni en hel del tips.

Karin
inte så lite avundsjuk
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-12, 21:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aten

Skulle defintivt inte välja att tillbringa en semester i Aten under sommarhettan men jag gillar små ställen utan allt för mycket trafik.

Åk ill Nafplion som Admirala rekommenderar om ni vill besöka en stad. Vill ni något annat väntar öar som Folegandros, Sifnos, Tinos och Kea. Allt efter eget tycke och smak. De två första har jag besökt och de två andra finns på önskelistan över kommande öar.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-13, 09:39
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Aten

[quote=Admirala;205030] Da går du ikke på de rette stedene, det finnes enormt mye fantastisk mat og utrolig mange utmerkede spisesteder i Athen, særlig om man holder seg unna Plaka.


Jag går nog på de rätta ställena då mina vänner bor i ATEN och maten är helt perfekt i stadens matställen men den är bättre på turistorter som jag besökt och det är min uppfattning.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-13, 18:42
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Aten

Aten är underbart. Man måste dock vara medveten om de höga temperaturerna i juli-augsti månad. Även kvällar och nätter kan vara hemskt varma. Oftast förekommer inte den brisen som underlättar vid kusterna. Om du vill bo centralt så leta boende runt Ominia eller Syntagma. Hotell President har jag bott på flera gånger och är ett centralt och bra boende. Om ni bara har en helg i Aten så är det bättre att bo centralt än att behöva slösa tid på att resa in till centrum. Det finns så mycket att se och göra i Aten, om man dessutom tar sig ut till omgivningarna utanför Aten finns ändå mer att se, vad är du intresserad av? specifiera lite närmare?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-13, 18:49
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Aten

Saken var från början att vi inte kan åka en hel vecka. Sen har jag sett att Aten har hyfsade priser när man åker en kort vecka. Vi är ute efter den grekiska kulturen. Maten, människorna och solen. Klart det hade varit kul att se havet men vi gillar poolen bättre.

Hur är avståndet till havet om man bor i centrala aten? Och hur är avståndet från flygplatsen?

Hälsningar Isabelle
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-14, 07:05
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Aten

Citat:
Ursprungligen postat av isabull Visa inlägg
Saken var från början att vi inte kan åka en hel vecka. Sen har jag sett att Aten har hyfsade priser när man åker en kort vecka. Vi är ute efter den grekiska kulturen. Maten, människorna och solen. Klart det hade varit kul att se havet men vi gillar poolen bättre.

Hur är avståndet till havet om man bor i centrala aten? Och hur är avståndet från flygplatsen?

Hälsningar Isabelle
Det varierar mellan 2 till 5 mil beroende på vilket bad som väljes. Tar man metron från flyget till Syntagna torget i centrala ATEN så tar det nästan en timma för den transporten. När jag i april var i ATEN så använde jag hotel Aristoteles norr om Ominia torget och var helt nöjd med detta hotel. Frukost, kyl på rumet, AC och säkerhets box allt i priset som var under 40 euro/natt.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-14, 07:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aten

Jag vet att många tycker det är ok att bo i Omonia men jag gör det inte. Mycket kriminalitet, prostitution och annat elände där. Finns bättre alternativ.
Är du förstagångsbeökare i Aten kan det bli en avskräckande upplevelse.

Om du söker ett hotell med pool blir alternativen mer begränsade och det blir givetvis mycket dyrare.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2010-05-14 klockan 07:12. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-14, 09:18
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aten

Svært få hoteller i sentrale Athen har pool. Leste en artikkel om dette i fjor, og så vidt jeg husker er det St. George Lykavittos Hill og Hilton (og kanskje ett til) i/nær sentrum som har pool. Har bodd på St. George, og kan anbefale det varmt, men det er et veldig dyrt hotell, Hilton er sikkert ikke rimeligere.

Det går for øvrig an å bruke disse poolene selv om man ikke er gjest på hotellet, men det er ganske dyrt det også.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-14, 10:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Aten

En trevlig nyhet: Stränderna ska succesivt rensas från svartbyggen typ nattklubbar och sånt, och allmänheten ska ha fri tillgång till dem. Man har börjat med Agios Kosmas, river ner stängsel och byggnader och ska göra i ordning stranden. Hoppas stt det blir många såna aktioner- OCH att det kommer att hållas rent och snyggt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT