|
||||
|
||||
Kalimeras botaniska trädgård återuppstår
Efter att ha legat i träda i många år kommer vi nu att börja uppdatera Kalimeras botaniska trädgård igen, och det tack vare Rolf Lundberg som har skickat in en mängd bilder på blommor, träd, buskar och växter. Vi börjar med Agave (agave americana).
|
|
||||
|
||||
Sv: Kalimeras botaniska trädgård återuppstår
Men så bra, det är både roligt och intressant!
/ Anne |
|
|||
|
|||
Spännande Janne. Det blir säkert många "aha" upplevelser när vi "icke botaniska medvetna" får reda på växter som vi har sett så många gånger i Grekland
|
|
||||
|
||||
Lysande!!! Det behöver jag! Älskar växter men är inte så duktig på det som växer i Grekland även om mycket är vackert!
MVH zakka |
|
|||
|
|||
Instämmer! Härligt Efter alla resor har man ju sett otroligt många växter, men bortsett från alla prydnadsväxter
är jag helkass på namnen..Jag indelar dem i mitt eget system: Fina eller inte fina". Lissi - som i alla fall kunde Agave |
|
|||
|
|||
Agave..... Tack för det namnet
När kommer nästa växt! Håller med föregående skrivare! = Jag är helkass på namnen och jag har ungefär samma indelning, fin - inte fin, men jag utökar även till gillar mycket!!! Gillar MYCKET innebär ofta för mig att jag försöka ta skott/frö med mig hem. Lyckas då och då men är ofta svårt att bevara växten i längden här hemma, men den tid (år/månader) jag lyckas få ha *mitt lilla gröna från Grekland* här hemma gör mig glad och jag känner det som att jag har en del av Grekland bevarat här hemma (Hm... Lite "tjuv" i mig kanske men växtskott SKA man tjuva för att ev. lyckats med enl. gammal svensk sed! ) /Faestis |
|
||||
|
||||
Mkt intressant. Tack för det!
|
|
||||
|
||||
Citat:
MVH zakka |
|
||||
|
||||
I början av nästa vecka. Rolf har skickat in ett femtontal växter, träd och blommor, och han skickar säkert fler senare, plus att jag har ett gäng också.
|
|
||||
|
||||
Anki har säkert många (från Tilos).
Jag "anlitar" henne när jag inte kan namnet på en svensk blomma eller växt. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Det ser jag fram emot! Monica |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Så fint de har styrt den längs balkongräckena på den första bilden!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Väldigt proffsiga presentationer av växter . Tack Rolf! Abi |
|
|||
|
|||
Här bakom kunde man hyra rum på Andros, men hur mycket jag än gillar bougainvilla så tyckte jag att det var lite väl tät blomstervägg
Lissi |
|
||||
|
||||
Bouganvilla får ha hur tät blomstervägg som helst. Jag bara älskar den växten.
Men vackrast är den är den bildar en portal som man går in i för att mötas av något som troligen är vackert/vackrare. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
Efter vi gått igenom här kom vi till vårt boende, Hill side, på Kefalonia . Det låg i en fin trädgård, med världens utsikt. Abi |
|
||||
|
||||
Så fint!
Även andra växter kan bilda sådana portaler. Då njuter man!!!! Birgitta (blomtokig) |
|
|||
|
|||
Vägen in till Megalo Chorio på Tilos hade en enormt fin portal med bougainvilla 2004. Men 2013 när vi var där var den väldigt nedklippt.....för att bli fin igen förstås!
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
(Bilderna är från den gamla portalen) |
|
|