Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-25, 15:24
Lars A Lars A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Borås
Inlägg: 33
Standard Cash eller kort

Man har ju läst i tidningar att det kan bli problem med kortbetalning i Grekland nu i sommar. Jag kan berätta en sak som jag var ute för i veckan.
Jag mailade ett hotell på södra Kreta om tillgänglighet och pris mm.
Svaret jag fick var att om vi betalar med kort så kostar det 65 euro/natt och om dom får cash så är priset 55 euro/natt.
Summan av detta är väl att man måste vara beredd på att ta med sig kontanter denna sommaren, euron blir hårdvaluta.

Lars
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-25, 15:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Lars A Visa inlägg
Jag mailade ett hotell på södra Kreta om tillgänglighet och pris mm.
Svaret jag fick var att om vi betalar med kort så kostar det 65 euro/natt och om dom får cash så är priset 55 euro/natt.
Summan av detta är väl att man måste vara beredd på att ta med sig kontanter denna sommaren, euron blir hårdvaluta.
Jag ser det som att det är lättare för hotellet att undanhålla pengarna i redovisningen om ni betalar kontant, bara jag som får den känslan?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-25, 16:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
bara jag som får den känslan?
Nej, här är en till.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-25, 17:31
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 246
Standard Sv: Cash eller kort

and one more
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-25, 17:55
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 324
Standard Sv: Cash eller kort

Nyligen hemkommen från Kreta: De flesta affärer frågade om vi skulle betala med kort eller kontant = olika priser.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-25, 18:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Cash eller kort

Ja, det är logiskt enär skattemyndigheterna i Grekland anammat det svenska systemet med onlineconnect mellan näringsidkarens kassasystem och skattemyndighetens centraldator.

Därav måste det anses ligga i sakens natur att all kortbetalning enligt näringsidkarna är av ondo, enär skatt och moms då drages per automatik.


När vi i vintras skulle betala för oss på Hotellet för 30 dagars vistelse, då ville ägarna väldigt gärna ha betalning i cash. Vi erbjöds fri transport till närmaste bankomat att cash hämta...

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-25, 18:20
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Cash eller kort

Och sen finns det de som tycker att Grekland/Greker gör allt för att rätta till sin ekonomi...? Att betala skatt är väl en bra början kanske När jag för en vecka sedan skulle köpa kaffe och en dricka på Rhodos flygplats så fick jag inte betala med kort... När vi hyrde bil hade biluthyraren ingen kortläsare utan lade kortet under karbonpappret och körde fram och tillbaka med en penna... Herregud (men då fick vi ju betala med kortet iaf )

//Malin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-25, 18:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Nyligen hemkommen från Kreta: De flesta affärer frågade om vi skulle betala med kort eller kontant = olika priser.
Ni valde väl kort där det var möjligt?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-25, 18:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi erbjöds fri transport till närmaste bankomat att cash hämta...
... och hur betalade ni?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-25, 18:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Cash eller kort

Enkelt! Enär vi långt i förväg erehöll ett pris på 350 € för en månads boende, betalade vi via kortet!!

Vi vill så gärna dra vårt strå till stacken fö att grekerna ska kunna få ordning på sin ekonomi.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-25, 18:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Enkelt! Enär vi långt i förväg erehöll ett pris på 350 € för en månads boende, betalade vi via kortet!!
Men så bra, då blev alla glada.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-25, 18:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Cash eller kort

Alla och alla? Nja, hotellägarna såg ut som att de intagit dagens frukost i form av en liter ättika och fyra nypressade citroner...

Arne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-25, 19:27
Lars A Lars A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Borås
Inlägg: 33
Standard Sv: Cash eller kort

Hej igen.
Då är det tydligen ett vedertaget problem redan.
Om alla ska ska jobba svart och del gå i pension vid 50 års ålder så är det inte så konstigt att ekonomin haltar.
Det hjälper nog inte om vi trogna svenskar betalar med kort och lite skattepengar flyter in, tyvärr !!
Det behövs nog lite mer krafter är jag är rädd för.
Arne : du som har bott på Haris många gånger, har dom safeboxar där?

Lars
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-25, 19:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Lars A Visa inlägg
Hej igen.
Då är det tydligen ett vedertaget problem redan.
Om alla ska ska jobba svart och del gå i pension vid 50 års ålder så är det inte så konstigt att ekonomin haltar.
Det hjälper nog inte om vi trogna svenskar betalar med kort och lite skattepengar flyter in, tyvärr !!
Det behövs nog lite mer krafter är jag är rädd för.
Underskatta inte turisterna, det är en mycket stor inkomstkälla för Grekland. Jag ser det som ett sätt att kunna göra vad man kan. Åka till Grekland, betala med kort, kanske t.o.m. välja ställen där man kan betala med kort, aktivt fråga efter möjligheten, man måste börja någonstans.
Om det nu skulle bli cashproblem efter valet så är ju det inget problem längre.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-25, 19:53
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Cash eller kort

Var hos Andreas, glassfabrikken i Kokkino Chorio igår, og kjøpte et flott glassfat. Prisen var 120 euro, men siden vi jo er nesten lokale så skulle vi få god rabatt og prisen for oss var 100 euro. På veggen bak kassaapparatet står det skilt for Visa, Mastercard osv så jeg tok frem kortet, men da så fruen rart på meg og sa at den gode prisen var basert på kontant betaling. Jeg tok da frem kontanter og betalte.

Så til et spørsmål; fikk jeg kvittering?

Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-25, 19:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Så til et spørsmål; fikk jeg kvittering?

Det fick du säkert och kopian på det finns uppenbarligen ingenstans i någon redovisning.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-05-25, 21:12
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Cash eller kort

Är det verkligen lagligt att ha olika priser för kortbetalning och kontant, någon som vet?

Läste att räddslan för att Drachmer skall återinföras gör att Grekerna hamstrar Euro som kommer bli hårdvaluta isåfall.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-05-25, 21:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
Är det verkligen lagligt att ha olika priser för kortbetalning och kontant, någon som vet?
Jag har ingen aning om det är lagligt eller ej, troligtvis är det inte lagligt, det luktar ju ekobrott lång väg
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-05-25, 23:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 361
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
Är det verkligen lagligt att ha olika priser för kortbetalning och kontant, någon som vet?
Kul fråga! Säkert många greker som ligger vakna om nätterna och funderar både över det och huruvida det är lagligt att ta emot kontant betalning utan att redovisa skatt på densamma.

Tyvärr intet nytt under solen! Känns dessvärre som att vägen är lång och svår innan kulturen kring dessa frågorna har ändrats....... ............

.......... men tills dess får vi väl var och en fortsätta att dra vårt strå till stacken / Grekland, var och en på sitt sätt, med eller utan kontanter/kort/kvitto.

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-05-26, 00:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
När vi hyrde bil hade biluthyraren ingen kortläsare utan lade kortet under karbonpappret och körde fram och tillbaka med en penna... Herregud (men då fick vi ju betala med kortet iaf )

//Malin
Så gjorde vi ofta då jag jobbade på biluthyrning här i Sverige också men det är ju några år sedan. Resultat blir ju precis detsamma och man behöver inte ha kreditkortsmangeln med sej då man ska hyra ut bil, ibland behövde man ha flera manglar också då det var leverans på flera ställen samtidigt.
Numera har vi ju i Sverige kommit så långt så att ingen har råd att lösa in manuella kreditkortsslippar så jag antar att man löst det på annat sätt här nu men i Grekland är ju manuella slippar fortfarande relativt vanliga.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT