Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-21, 11:10
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Problem med fötter!

Nät jag var yngre så kunde jag gå i vilka skor som helts, men inte nu längre... märker att två veckors "hasande" i badtofflor och sandaler gör att jag får otroligt ont i fötterna. Och ryggen! Tog på mig mina Scholl-tant-tofflor när jag kom hem, och det hjälpte mycket!

Har ni tips på bra sandaler med stöd för hålfoten som skulle fungera bra i Grekland? (Anoula, tyvärr - inte dina sandaletter, den tiden är förbi!)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-21, 11:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 200
Standard Sv: Problem med fötter!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Har ni tips på bra sandaler med stöd för hålfoten som skulle fungera bra i Grekland?
Vi köpte walkingsandaler på Ecco innan vi skulle ut och klättra i bergen på Karpathos. Funkade utmärkt både på mig med hälsporreanlag och på Fred med svaga fotvalv och veka vrister. Har gått miltals i dem utan problem. Testa!

Karin
som också har fotproblem
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-21, 11:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Problem med fötter!

Ja lägger också min röst på Ecco-sandaler. Förvisso är de svindyra, i prisläge runt 800 Sek, men de är värda varje krona. Själv har jag ej alls problem med fötterna, men de äro ändock vansinning sköna att vandra i.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-21, 13:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Problem med fötter!

Enig, Ecco er meget gode på føttene! Ikke så lekre akkurat, men noen (få) ganger er komforten viktigere enn utseende... Clarks er et annet merke som har sandaler som gir god støtte og har myke, gripevennlige såler, og man kan finne modeller som ikke er fullstendig tantete, iallfall.
Clarks har forresten også gode "finsko", har et par med kilehæl i kork og lærremmer, meget behagelige å gå på selv om hælen er ganske høy.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-21, 13:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Problem med fötter!

Jag kör Keen och tror att modellen heter Venice. Passar mina breda fötter perfekt. Lite dyrare i prisläget över 1000 kr men det är de värda. Köpte mitt andra par igår så nu har jag både röda och gröna. Här i stan finns de på Utebutiken och Löplabbet.

Eva http://www.keenfootwear.com/

Senast redigerad av Eva L den 2010-07-21 klockan 13:21. Anledning: Tillägg av länk
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-21, 14:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Problem med fötter!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Enig, Ecco er meget gode på føttene! Ikke så lekre akkurat
Har du sett Eccos nya sortiment? De har utökat det med många modeller för olika ändamål, flera riktigt snygga. Kolla på damskorna på deras hemsida! Alla är riktigt sköna. Själv dansade jag nyligen hela natten i ett par eccopumps med klack utan att få det minsta ont i fötterna!

För fritid är deras receptor-system i sulan mycket bra. Det gör skorna prisvärda.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-21, 15:10
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Problem med fötter!

Tack för tipsen! Ecco har jag haft, och de är bra, men nu skulle jag vilja ha en med fotbädd, som stödjer ännu mer. Jag skall kolla Keen och Teva... och kanske Scholl?

Platta badskor är inte bra i längden, märker jag!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-21, 15:14
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 200
Standard Sv: Problem med fötter!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Platta badskor är inte bra i längden, märker jag!
Nej, men dem går du väl inte omkring med?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-21, 15:16
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Problem med fötter!

Jo... i Grekland, till stranden, från stranden, till poolen, till affären... det är så lätt, ju! Och här hemma springer jag också omkring i dem nu på sommaren... Fast nu är det slut. Ont! Gammal?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-21, 15:57
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Problem med fötter!

På jobbet kommer Pålsbodatoffeln och säljer sköna och faktiskt ganska snygga skor. Tror de finns på nätet också.

Malin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-21, 16:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Problem med fötter!

Nu beror det ju på hur fötterna ser ut men - teva terra fi verkar gjutna för mina fötter:



Även Ecco passar perfekt på mina fötter men Teva är skönare uppbyggda under hålfoten. Dessutom: på Greklandsresor slår de Ecco eftersom allt material i sandalen går att bada i. De är grymma på hala klippor!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-21, 16:25
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 246
Standard Sv: Problem med fötter!

Jag slår också ett slag för Teva. Suveränt sköna!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-21, 16:32
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Problem med fötter!

Jag slår ett slag för jobi.se som säljer arbetsskor av alla de sorter. Massor av bra, fotvänliga och för all del snygga, sandaler till hyfsade priser. Gjorda för att avlasta och tåla mycket gående och stående.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-21, 17:53
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Problem med fötter!

Tevi Terra - blir de inte svettiga, eftersom de verkar vara helt i plast/gummi?

Att köpa på nätet fungerar om man vet precis storlek och modell, annars kan det vara lite vanskligt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-21, 20:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Problem med fötter!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Tevi Terra - blir de inte svettiga, eftersom de verkar vara helt i plast/gummi?
Nej, det har jag nog aldrig känt. Gummisulan ska vara behandlad med nåt antibakteriellt jox på insidan för att minska eventuell lukt - men om det funkar vet jag inte.

Jag har bara varit med om två nackdelar med mina:

* när fötterna svullnar väldigt mycket sitter de åt. Visst kan man lätta på remmarna men oftast sitter ju remmarna kvar i det läge de brukar sitta. Känner jag mig svullen brukar jag gå ner i vattnet med sandalerna på, då lättar det.

* jag kunde inte ha dem i Indien. Där gick jag i damm, damm, damm hela dagarna och fick in för mycket grus mellan foten och sulan. Dock har jag aldrig haft nåt större problem med det i Grekland.

En tredje nackdel skulle möjligen vara att de är outslitliga. Jag har haft mina länge och skulle egentligen gärna vilja ha en ny färg men de gamla är fortfarande så bra så jag kan inte med att köpa nya

Jag har haft andra Teva innan men just Terra fi har den där uppbyggda foten som jag så gärna vill ha.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-21, 21:23
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Problem med fötter!

Vad förargligt att de inte slits så att man får införskaffa nya ! jag vet vad du menar, man ledsnar ibland... Men denna modell låter intressant för mig!

Förr gick jag i mina lädersandaler/flipflops med sula av gamla bildäck, handgjorda av en gammal farbror i Rhodos Gamla Stad. Men de är för platta för mig idag...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-21, 22:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Problem med fötter!

Ecco i alla former , sandaler, lätta promenadskor, gympaskor..6 par i olika utföranden har jag för resor och på jobbet...De gånger man tvingar i sina fötter i finskor med hög klack blir färre och färre....3 juli senast..och 24 juli nästa gång....sen dröjer det LÄÄÄÄNGE

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-21, 23:09
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Problem med fötter!

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
Jag slår ett slag för jobi.se som säljer arbetsskor av alla de sorter. Massor av bra, fotvänliga och för all del snygga, sandaler till hyfsade priser. Gjorda för att avlasta och tåla mycket gående och stående.
Precis vad jag skulle skriva, jag har breda fötter o dom passar perfekt, även när fötterna svullnar. Köpte ett par av en försäljare som kom till jobbet o hade visning. Dom liknar Teva sandaler lite, och jag trodde inte att de skulle vara sköna eftersom det bara är en rem fram o på sidan. Men dom är väldigt sköna...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-22, 11:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Problem med fötter!

Den tevasandalen tänker jag prova. Tror att jag såg den på Utebutiken häromdagen. Om den inte tar över mina hallux valgusar blir den perfekt som dagsandal och komplement till Keensandalerna i Thailand. Mitt krav utöver komforten är att sandalen är tvättbar som Keen att de helt enkelt tål vatten. Perfekt när man ska kliva iland från en båt och skal vada en bit i vattnet. Därför faller många ex Ecco bort sen tycker jag att de sista modellerna jag hade av Ecco inte var så hållbara som förr.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-22, 11:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Problem med fötter!

Om man inte skall vandra på otillgängliga stigar så är äkta Crocs
"Foppatoffel-modellen" inte att förakta, de är inte de snyggaste, men absolut bland de bekvämaste skor som finns.
Vad jag hört så är deras sandaler och flip-flop också i världsklass
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT