Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-14, 16:16
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 243
Standard värktabletter

Det är säker många som redan känner till detta, men värktabletter är fortfarande extremt mycket billigare i Grekland än här hemma. Åtminstone de av paracetamoltypen. 65 cent för ett 20-pack därnere, vilket ju bara är en sjättedel av priset för t.ex. Alvedon här hemma. Antar att det är liknande förhållande för de med acetylsalicylsrya (typ Bamyl). Nu är ju detta inget man ska sätta i sej i onödan, förstås, och för en normalkonsument är det givetvis skit samma, men om man ofta måste ta dylika preparat kan man alltså tjäna in en hacka på att handla därnere. Jag tror inte det är nån större skillnad mellan preparaten i alla fall. Den aktiva substansen är densamma och dom hjälper åtminstone mej lika bra mot både huvudvärk och mot feber. Jag misstänker att läkemedel (även receptfria) fortfarande är starkt subventionerade i Grekland och att det är en av anledningarna till det låga priset. Frågan är ju bara hur länge de kommer att vara det. Ska dom tvingas följa de nyliberala instansernas krav för att få lån, så ryker nog detta vad det lider.
Så kan det gå.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-14, 16:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: värktabletter

Snälla Charleston, köp inte allt...här är en otroligt konstig sak: det finns inte aspirin att köpa! Apoteken säger att allt säljs till utlandet för det betalar sig bättre!

Själv har jag små behov, men min svärmor med sina skröpliga knän vill ha sina två aspirin om dan, godtar inget annat. Alltså går vi in på varenda apotek och köper de aspirin dom har...mycket märkligt.

Depon (paracetamol) går att få tag på, billigt som du säger.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-14, 16:26
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: värktabletter

Depon 500mg som är paracetamol kostar ca 85-90cent 20 pack idag. Asperin går inte att få längre på apoteken, vet inte varför, men det finns ju andra liknande.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-14, 16:27
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: värktabletter

Där fick jag ju svar på asperin,tack Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-14, 16:34
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 243
Standard Sv: värktabletter

Det var som den! Aspirin går alltså nästan inte att få tag på? Intressant! Om anledningen är att man får mer betalt för preparaten utomlands borde väl detsamma gälla för paracetamol (jag betalade faktiskt bara 65 cent för ett 20-pack Depon 500mg i Apollonia för en dryg vecka sen)? Själv försöker jag oftast skona magen och i stället fresta levern, därför är det mest paracetamol som går hemma när huvudvärken slår till.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-14, 16:47
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag misstänker att läkemedel (även receptfria) fortfarande är starkt subventionerade i Grekland och att det är en av anledningarna till det låga priset.

Vet inte om du har ratt eller fel men en 20-pack 500 mg paracetamol eller 500 mg ibuprofen kostar hos oss i Holland fran 49 cent och uppat, beroende pa vilket marke man valjer. De ar inte subventionerade av staten.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-14, 17:04
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
De ar inte subventionerade av staten.
Alltså har vi åt skogen för höga priser i Sverige.
Historiskt kan det nog delvis skyllas på att vi haft apoteksmonopol och dålig konkurrens (skriver jag med risk för att bli kallad nyliberal av Charleston).
Tyvärr har ju inte privatiseringar av apotek ändrat på prisbilden vad det verkar (ännu).

Lars
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-14, 17:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 199
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Tyvärr har ju inte privatiseringar av apotek ändrat på prisbilden vad det verkar (ännu).
Nej, snarare tvärtom. Alla läkemedel jag köper, från Treo till Aprovel, har blivit DYRARE sedan apoteken privatiserades. Och jag har inte heller sett någon prisskillnad mellan de olika apotekskedjorna. Vart tog konkurrensen vägen?

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-14, 17:25
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: värktabletter

Kollade just ett gammalt kvitto och noterade att vi betalar 6% i moms.

Kan ju forklara en liten skillnad i pris men misstanker att de tar ut sa mycket som de kan i Sverige.
Dags for en nationell debatt kanske
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-14, 17:59
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 243
Standard Sv: värktabletter

Intressant att få veta att även ett land som Holland har samma låga priser.
Priserna här hemma steg rätt ordentligt på flera vanliga receptfria preparat efter att man slopade monopolet. Dels förstås för att riskkapitalbolagen ska sina vinster och dels för att det som tidigare var det gamla vanliga hederliga monopolet numer också har som uppgift att dra in vinst. Detta pga att det kära EU inte tillåter "osund" konkurrens (dvs att man stödjer något som först och främst ska gynna folket och inte aktieägarna). Något bättre öppettider och flera apotek i storstäderna är väl det enda positiva med den avregeleringen (båda hade ju lätt kunna fås om man använt Hägglunddstian, dvs den hlälp de privata aktörerna "behövde" för att "komma igång", utgörandes tio sek per recept, inalles runt en halv miljard om året, till utökade öppettider istället). Liksom med alla andra avregleringar annars mest negativt (apoteken liknar ju numer snarare nån slags hudvårdsbutiker än apotek). Det är väl bara telefonin som blivit billigare och bättre och det beror snarare på teknikutveckling än nån slags konkurrens.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-14, 18:10
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: värktabletter

kan inte lata bli att tanka pa systembolaget......
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-14, 18:36
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: värktabletter

Helt galet att det ska vara så dyrt här hemma då om det inte är staten som subventionerar i Grekland/Holland osv..........

Jag har svår värk (Fibromyalgi) och äter jättemycket värktabletter. Men här får man ju i alla fall de betydligt billigare om man har recept och kommer upp i högkostnadskorts nivåerna! Men det blir ju inte så billigt som i Grekland. Vi upplevde även att det var extremt billigt med flytande Alvedon Ipren i Spanien förra året när vi behövde köpa till vår son som fick feber. Här hemma kostar en liten liten flaska 50 kronor och med en ganska så stor 4 åring så går den ju åt på några få dagar. Någon som vet om det kanske är lönande att köpa med sig sådan flytande hem också? Hur är det att ta det med sig hem? Jag har ju alltid tabletter med mig iväg och det brukar aldrig vara problem men det är ju inga starka mediciner eller så.

Någon som vet om man kan köpa Zantac billigare där? Och vad det kan heta? Alltså sådana man löser upp i vatten.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-14, 18:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 797
Standard Sv: värktabletter

Intressant tråd. Nån som vet om det går att få tag på Pepcid Duo i Grekland (eller med motsvarande substans; Famotidine). Den är ju slutsåld överallt här hemma.

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-14, 18:56
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Intressant att få veta att även ett land som Holland har samma låga priser.
Priserna här hemma steg rätt ordentligt på flera vanliga receptfria preparat efter att man slopade monopolet. Dels förstås för att riskkapitalbolagen ska sina vinster och dels för att det som tidigare var det gamla vanliga hederliga monopolet numer också har som uppgift att dra in vinst. Detta pga att det kära EU inte tillåter "osund" konkurrens (dvs att man stödjer något som först och främst ska gynna folket och inte aktieägarna). Något bättre öppettider och flera apotek i storstäderna är väl det enda positiva med den avregeleringen (båda hade ju lätt kunna fås om man använt Hägglunddstian, dvs den hlälp de privata aktörerna "behövde" för att "komma igång", utgörandes tio sek per recept, inalles runt en halv miljard om året, till utökade öppettider istället). Liksom med alla andra avregleringar annars mest negativt (apoteken liknar ju numer snarare nån slags hudvårdsbutiker än apotek). Det är väl bara telefonin som blivit billigare och bättre och det beror snarare på teknikutveckling än nån slags konkurrens.
Om en enkel receptfri Alvedon är 6-8 gånger dyrare i Sverige än i andra europeiska länder kan jag bara hitta en rimlig orsak till det; ett långvarigt monopol och bristande konkurrens.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-14, 19:46
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Om en enkel receptfri Alvedon är 6-8 gånger dyrare i Sverige än i andra europeiska länder kan jag bara hitta en rimlig orsak till det; ett långvarigt monopol och bristande konkurrens.
Men nu finns det ju många olika apotek och mediciner säljs i livsmedelaffärer men inte har det blivit billigare för det!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-14, 20:54
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
Men nu finns det ju många olika apotek och mediciner säljs i livsmedelaffärer men inte har det blivit billigare för det!
Det har varit fritt i 1-2 år. Monopol har vi haft i kanske 50 år minst (vet inga årtal). Om priserna överhuvudtaget rättar till sig så tar det längre tid.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-15, 10:19
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 243
Standard Sv: värktabletter

I Norge, som ju avreglerade innan oss, gick väl priserna upp rätt kraftigt, vill jag minnas. Betvivlar att dom har gått ner nåt speciellt sen dess, eller vad säjer våra norska kalimerianer, har dom det?
F.ö. är det inte så enkelt som att konkurrens alltid ger lägre priser. Om allt annat lika (ett antagande som de flesta ekonomiska teorier bygger på, i en eller annan mening) så stämmer det oftast. Annars oftast inte.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-06-16, 01:36
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: värktabletter

Jag orkar inte läsa alla inlägg just nu utan konstaterar bara att Depon (alvedon) kostar ca €0.80 både i kiosken och på Apoteket. Muskelkrämer som Voltaren och Counterpain (i mitt tycke bättre) kostar unde €5. Jag handlar ytterst sällan Apoteksvaror och mediciner, så ni kan säkert fynda mer om ni bara har ögonen med er.


//Kikh
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-16, 19:57
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Snälla Charleston, köp inte allt...här är en otroligt konstig sak: det finns inte aspirin att köpa! Apoteken säger att allt säljs till utlandet för det betalar sig bättre!
I Norge sier apotekene at produksjonen av Dispril/Aspirin er slutt. Og at det ikke finnes lignende erstatningspreparat. Javisst er det merkverdig, dette er tabletter som 'selger'. Kanskje kommer det noe nytt, og kanskje blir det dyrere?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-06-16, 20:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
I Norge, som ju avreglerade innan oss, gick väl priserna upp rätt kraftigt, vill jag minnas. Betvivlar att dom har gått ner nåt speciellt sen dess, eller vad säjer våra norska kalimerianer, har dom det?
F.ö. är det inte så enkelt som att konkurrens alltid ger lägre priser. Om allt annat lika (ett antagande som de flesta ekonomiska teorier bygger på, i en eller annan mening) så stämmer det oftast. Annars oftast inte.
At prisene har gått ned tviler jeg sterkt på, og det virker som apotekene ligger veeeeldig likt i pris!
(Tabell i VG fra 2010, svenske medisinpriser er omregnet til NOK:
)

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT