Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej då, nu åker vi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-03, 09:32
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Nu snart...

Hej alla påskfirare (och andra),

Ja nu är det snart dags att åter bege sig till Grekland. Imorgon, närmare bestämt. Och denna gång blir det till Nafplion. Jag ska ju plugga grekiska och studierna kommer ju kräva min närvaro i Nafplion till största delen, men en del utflykter ska det nog bli ändå.

Vi har ledigt endast två dagar - på den grekiska påskdagen samt också annandag påsk.
Lite svensk påsk har jag också hunnit med att fira med barn och övrig familj. Denna resa har krävt extra mycket förberedelser och planering eftersom min finaste lilla mams ska ha barnen en vecka och sedan stå a jour när de är hos sin pappa. De är ju så stora nu (blir 16 och 18 år i år) så detta med varannan vecka följs ju inte slaviskt längre. Faktum är att den planeringen, heltidsarbete samt extrajobb, har gjort att förberedelserna för resan fått stå tillbaka lite. Igår kväll kom jag på att det kanske kunde varit bra om jag tänkt på att växla in, åtminstone en liten summa, tills dess att jag kommer ned. Det var så dags. Påsk och allt stängt =) Men antar att det finns växlingsautomat på Arlanda?
Packningen har jag inte heller börjat med men det fixar sig la vetja!

Nåväl, tillbaks till mina drömmars land och spräkkursen. Det hela känns väldigt seriöst då lärarna för kursen har tagit kontaklt i god tid innan, kollat upp lite löst hur vi ligger till i våra språkkunskaper och vad var och en kan behöva träna lite extra på (efter att jag frågade) inför skolstarten. Jag kommer att gå nybörjarkusr men förstod det som en variant där jag inte läser ända från start. Vi kommer att bli några stycken som börjar ungefär mitt i från början på nybörjarkursen, om ni förstår vad jag menar? Men språktest kommer göras på plats och först då är jag riktigt säker på nivå.

29 elever blir vi sammanlagt och det finns fem olika språknivåer. Efter en vecka äker nio av eleverna hem och då blir vi 20 kvar (ha! ni ser ni ser...någon mattekurs behöver jag då rakt inte gå) . Vi fick även två utskick med vägangivelser, bussangivelser från Aten till Nafplion osv. Namnet på våra lärare, vad vi ska tänka på väl i Nafplion m.m m.m.
Det känns bra att de är så seriösa.

Den Grekiska Påsken ska jag fira med pompa och ståt. Detta år har jag svurit på att våga smaka på inälvssoppan på påskaftonsnatten. Ta i trä!
Men jag tänker INTE ta reda på ingredienserna förrän efteråt.
Mina två lediga dagar ska jag försöka åka på en lite längre utflykt. På önskelistan står ett besök i Kalavrita pga av dess spännande men ack så tragiska, nutidshistoria och så det lilla tåget som går i, över och ännu högre mellan Diakofto och nämnda by. Övernattning har jag ännu inte bestämt var det kan tänkas bli på denna lilla utflykt. Om mina planer uppfylls eller inte får vi se, väl på plats. Jag kommer göra lite uppdateringar här då och då.

Kram till er alla och Ha en jättefin Påsk!
Siga Siga!

Senast redigerad av Thira den 2015-04-03 klockan 09:50.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-03, 09:38
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Nu snart...

Ønsker deg et vidunderlig opphold i Nafplio!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-03, 11:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Nu snart...

Det låter alldeles underbart Thira.

Berätta gärna om resan när du kommer hem.

Glad svensk påsk, glad grekisk påsk, och lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-03, 12:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nu snart...

Ha, en jättefin PÅSK i Grekland och LYCKA till med studierna!

Ska bli intressant att höra mer om det och hur du upplever Nafplio...spännande!..
Om du inte hittar en uttagsautomat på Arlanda (det fanns en vid terminal 5)förra året.
Annars kan du ju ta ut på flygplatsen i Aten, där finns ju flera stycken!

Sunny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-03, 12:58
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 326
Standard Sv: Nu snart...

Kaló Páska! Kaí Kaló taxídi!

Sjöborren ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-03, 13:43
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Nu snart...

Trevlig resa..och Glad Påsk
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-06, 12:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nu snart...

Hoppas allt är bra nu på plats. Det KAN knappt bli fel!!!
Du är jättemodig!

Njut grekisk påsk också!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-07, 01:05
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Nu snart...

Nej men Gud så kul att lära sig grekiska i Grekland! Det gjorde jag också. Eller jag gick inte i skola, utan lärde mig där nere. Gick en kvällskurs hemma sen, men det mesta jag lärde mig var ifrån tv faktiskt. Var storfan av Glamour och satt å lyssnade samtidigt som jag läste Lycka till!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-07, 11:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nu snart...

Thira, väntar med spänning på en rapport!..

Hoppas du redan nu trivs som fisken i vattnet.. ...?!

Sunny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT