Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-25, 10:50
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Paris Dansar

I gar kvall regnade det har pa Honeymoon. Vad gora. Alla borden aker in i tavernan. Trangt om saligheten, men plats for dans fanns det. Paris var i hogform och bjod upp den ene efter den andre,med mycket skiftande resultat. Kul var det i alla fall. Annars ar det en mycket fin formiddag med 26 gr i luften och 24 gr i vattnet. Stralande sol.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-25, 12:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Paris Dansar

Låter underbart!
Jag som aldrig varit i Grekland när det regnat (inget jag saknat) har lite svårt att tänka mig hur det är.
Var det störtregn eller ett stilla regn?
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-25, 15:45
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Paris Dansar

Citat:
Ursprungligen postat av gunos Visa inlägg
I gar kvall regnade det har pa Honeymoon. Vad gora. Alla borden aker in i tavernan. Trangt om saligheten, men plats for dans fanns det. Paris var i hogform och bjod upp den ene efter den andre,med mycket skiftande resultat. Kul var det i alla fall. Annars ar det en mycket fin formiddag med 26 gr i luften och 24 gr i vattnet. Stralande sol.
Laater som det blev stor fest... Och regnet foeljde med er till Santorini. Det daer med badtemperaturen laater intressant, aer det maanne saa att du har badat Gunnar?

Ha en fortsatt fin dag med massor av sol o bad ...
Kram
Chris
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-25, 17:51
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Paris Dansar

Vi hade ett riktigt stortregn pa schinoussa, det holl pa hela kvallen. Det som kom har pa Santorini var bara 5 grekiska minuter, enligt Paris. Troligen holl det pa en timme eller sa. Nej,det var som ett vanligt milt svenskt sommarregn.
Jo du Chris minst 2 dopp om dagen, det ar ljummet i vattnet. 26 gr nar vi kom den 6/9 nu ar det 24 har pa Santorini.
For ovrigt har vi inte traffat Paris idag, han haller en lite lagre profil idag.
Han var helt underbar igarkvall. Skall forsoka lagga ut en filmsnutt av tillstallningen sa smaningom.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-25, 19:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Paris Dansar

Vi har haft regn flera ggr i Grekland..Alltid lika underbart, bara det inte kommer ALLRA första dagen efter en regnperiod hemma

Låter som om ni har det skönt...

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-26, 13:54
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Paris Dansar

Citat:
Ursprungligen postat av gunos Visa inlägg
Jo du Chris minst 2 dopp om dagen, det ar ljummet i vattnet. 26 gr nar vi kom den 6/9 nu ar det 24 har pa Santorini.
Laater underbart! Blev lite orolig att de nyinkoepta badbyxorna slaepades med foer intet ...
Foerutom bad beraetta foer oss vad ni gjort foer vandringar nu paa Santorini, eller har det blivit naermsta by (som jag aldrig laer mig namnet paa) som ni gillar saa mycket foer hela slanten?
Hoppas ni faar en fin (& kul) fredagkvaell, och kanske har det dykt upp fler kalimeror. Vi paa kalimera vill veta allt.
Chris, som laengtar efter er ...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-26, 14:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Paris Dansar

Citat:
Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
Chris, som laengtar efter er ...
Var i världen är du själv?
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-26, 21:58
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Paris Dansar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Var i världen är du själv?
// Helén
Jag är dessvärre inte i Grekland utan hemma i Stockholm ...
Du kanske undrar varför jag inte använder bokstäverna
å, ä och ö när jag skriver?
Eftersom de inte har de bokstäverna utomlans blir det
andra tecken i deras skrift som kan vara svårtolkade att
läsa.
Och då kan man istället använda sig av:
Å = aa
Ä = ae
Ö = oe
För mig sitter det i ryggmägen för i början av 60-talet arbetade jag med telex (som jag inte tror finns i dag...)
och då vid alla internationella kontakter var jag tvungen att använda mig av detta foer att texten skulle bli begriplig.

Chris
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-26, 22:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Paris Dansar

Japp, jag undrade var du befann dig med tande på aa, ae, oe. När det gäller internet så går tecknen fram precis som om de suttit i Sverige och läst, det är samma sida vi tittar på.
Telexskrift (med remsa) använde jag också på jobbet vid internationella kontakter så sent som 86, 87 någonting, sedan tog väl faxen över.
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-26, 22:14
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Paris Dansar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Japp, jag undrade var du befann dig med tande på aa, ae, oe. När det gäller internet så går tecknen fram precis som om de suttit i Sverige och läst, det är samma sida vi tittar på.
Telexskrift (med remsa) använde jag också på jobbet vid internationella kontakter så sent som 86, 87 någonting, sedan tog väl faxen över.
// Helén
AHA, där gick det upp ett ljus för mig. Det hade jag ingen aaaaaning om. Tack Helén för det. Nu har jag
lärt mig något nytt.

Vad kul att någon annan känner till gamla telex ...

Chris
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-27, 08:43
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Paris Dansar

Citat:
Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
Vad kul att någon annan känner till gamla telex ...

Chris
Hej!
Jag arbetade på Stockholms Telegrafstation i slutet på 60-talet och vi använde oss av telexapparater när vi skickade ut telegram i landet och till utlandet. Tänk vad det hänt mycket. Våra telexapparater hade den fantastiska hastigheten av 50 baud. Det är snigelfart idag!

PS. Längtar tillbaka till mitt Kreta! DS.

Nektaria
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-09-27, 10:22
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Paris Dansar

Citat:
Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
AHA, där gick det upp ett ljus för mig. Det hade jag ingen aaaaaning om. Tack Helén för det. Nu har jag lärt mig något nytt.
Vad kul att någon annan känner till gamla telex ...
Chris
Jag får väl oxå lov att erkänna att jag har ett förflutet i telexvärlden Som fd Telia-anställd! Vi använde dessa maskiner bl.a. till att skicka över arbete till viss fältpersonal. Vet oxå att tidningarna fick sina nyheter via telex, så sent som på det goda 60-talet.

Moster
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-09-28, 21:58
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Paris Dansar

Citat:
Ursprungligen postat av Moster Visa inlägg
Jag får väl oxå lov att erkänna att jag har ett förflutet i telexvärlden Som fd Telia-anställd! Vi använde dessa maskiner bl.a. till att skicka över arbete till viss fältpersonal. Vet oxå att tidningarna fick sina nyheter via telex, så sent som på det goda 60-talet.

Moster
Hej Moster, det fanns inte något alternativ på den tiden. Och tidningarna som du skriver fick sina nyheter från de stora nyhetsbyråerna TT, Ap, UPI, etc. Arbetade själv extra på både DN & Expressen med just telex. Och under Tjeckoslovakienkrisen -68 fungerade inte vanliga telefon-nätet men telex fungerade konstigt nog.

Chris

Nu har vi kommit långt ifrån ämnet egentligen men det var lite kul att höra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT