Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-28, 19:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Turgutreis, Bodrum

I fredagsmorse samlades en glättig skock kalymnosbor, mest tanter, nere vid hamnen, En turkisk båt låg vid kajen färdig att ta oss med över sundet och till Turgutreis. Men först blev det att gå igenom tullen! -Vi fick visa pass eller ID-kort.

Själva resan över gick fort, i timma och en kvart ungefär, och det var ett pratande och kacklande som på den värsta skolresa. Jag hade rätt många bekanta att vinka till, och en av dem skulle jag dela rum med. Hon, JT, har bott i Sverige i många år och gillar att använda sina svenska och hon är en vänlig och trevlig person.

I Turgutreis fick vi visa våra pass igen och sen väntade två stora moderna bussar på oss. Min första känsla var "herregud så fort dom kör"...man kör ju sällan mer än 40-50 på Kalymnos så jag har lite glömt hur det känns att åka på breda fina väger.

Hotellet låg en bit från centrala Bodrum i en stadsdel som heter Gumbet. Det var A/I så nu får jag lite skamset erkänna att jag prövat på detta.
Men det var fint: hotellbyggnader runt en verkligt grön trädgård med bassäng och vattenruschkana och strand utanför. Man hörde mycket engelska, en hel del holländska och tyska. Frukost , kaffe , lunch och middag, oj, jag vill egentligen inte alls ha så mycket mat.

Nattklubb med en kille som dansade magdans...tanterna trodde inte sina ögon, ska sägas...utflykter till bazaarer och tanterna handlade som stollar, det var väl vad som hände i tre dar. Ingen badade i havet. Ingen ville rida på kamel. En av de vuxna männen åkte vattenruschkanan. Alla åt som om det vore sista chansen.

Jag roade mig under dagarna med att se på folk: otroligt vad man kan variera klädseln även på en restaurang, från nätt-och-jämnt-accepterad badstrandsminimum till full festklädsel. Kroppstyper: från små tunna tjejer till minst sagt trinda av båda könen. Märkliga par. Högljudda sällskap, tysta ensamtyper.

Trevliga turkiska grabbar passade upp oss och jag gillade verkligen att de var så artiga och leende.

Hemma igen med lite presenter och fortfarande mätt. Det var lite osäkert om vi skulle få åka, det talades om 8 Beaufort och båtförbud, men det blev inte ens försening .

Sammanfattning: JT och jag hade det väldigt trevligt . Alla var på topphumör. Alla gick upp några kilo. Turkiet är jättefint, åtminstone den lilla, lilla bit vi såg...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-28, 19:24
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Turgutreis, Bodrum

Kanske en början till omvärdering.....

Härlig läsning Monica!!

Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-28, 19:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Turgutreis, Bodrum

Lena, om du menar omvärdering av A/I så blev jag nog inte helt frälst. Men jag förstår att många tycker att det är idealiskt. Sen är jag rätt imponerad av att folk kan äta så otroligt mycket! Full fart in i serveringen, skyffla fullt på faten, kuta hit och dit och fylla på, lämna massor...inte vad jag föredrar om jag ska äta ute.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-28, 21:06
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Turgutreis, Bodrum

Om vår familj får välja på AI i Turkiet eller annorstädes, eller en god fisk hemma hos Monica och Skevos, ja, då är valet inte svårt för vår del.
Men jättekul att du uppskattade resan över till "ärkefienden", (mitt ordval, per definition).
Själva sitter vi just nu i Wien på någon sorts kombinerd kultur- och shoppingresa, gubevars.
Men det lär lösa sig, i slutänden.

Senast redigerad av Rasmus den 2012-10-28 klockan 21:07. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-28, 21:13
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Turgutreis, Bodrum

Jag blir så glad och höra att du hade så trevlig semester

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-28, 22:47
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Turgutreis, Bodrum

Tänkte nog inte så mycket på All Inclusive utan på synen på Turkiet ur grekisk synvinkel. AI har jag inte testat i Grekland eller någon annanstans. Alltid intressant och givande att läsa det du skriver Monica!

Lena
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-28, 23:09
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Turgutreis, Bodrum

Visst är det alltid spännande att resa!
//
KR
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-29, 07:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Turgutreis, Bodrum

Ja, nog är det givande på olika sätt att resa. Borde vara en obligatorisk del av ens uppfostran, hur det nu skulle gå till.

-Jag kan inte redogöra för hur greker i allmänhet ser på Turkiet. I stort är det en generationsfråga. De gamla minns fortfarande oroligheter och krig, tvångsförflyttningar, förlust av gårdar och hus, rädsla och fattigdom. Min mans generation matades med antiturkiska historier från spädbarnsåren, gjorde flera års värnplikt, fick inte besöka Turkiet ens när det började bli turistland. De yngre får öronen fulla av politiska ställningstaganden i alla media.
De i mitt resesällskap var helt entusiastiska och många hade varit dit på tidigare resor. Många har besökt ********, eller Konstantinopel som man fortfarande säger här. Andra besöker byar där deras förfäder hade hus. Alla tycks beklaga att politikerna inte kan se till att länderna kan lösa gränstvister (fortfarande finns det delar av gränserna som inte är helt klara.) Turkiet låter en otrolig massa illegala invandrare passera. Turkiet vill hindra Grekland att provborra och leta efter gas/olja. Turkiet-Cypernfrågan är fortfarande het.

Sammantaget vill jag inte påstå att jag vet mer än så.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT