Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-28, 19:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Fisk! 450 arter!

Tidigare har jag skrivit om en lista jag gjort med olika namn på fisk, och fann massor av olika sorter.

I lördagens "To Vima", helgbilagan 27-28/7, har som present en hel bok om fisk, en informativ och vacker liten bok. Författaren heter Dimitris Manolas och han utgav 2010 en bok på förlaget Karakotsoglou "Ψάρια των ελληνικών θαλασσών". Den här tidningsbilagan har aningen färre sidor.

Jag citerar från förordet:- Grekland är ett land vars historia och dagliga liv har täta förbindelser med havet. Kuststräckan är 16.000 km...--man har funnit och beskrivit 450 arters fisk...somliga arter finns i rikedom, andra börjar bli sällsynta på grund av överfiske, nya arter har kommit och etablerat sig via Suezkanalen...

Nu har jag läsning för många eftermiddagar i skuggan med kaffekopp och kramkatt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-28, 21:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 465
Standard Sv: Fisk! 450 arter!

Lycka till bland alla fiskar. Tänker du försöka lära katten också? Vi har väl försökt oss på att minnas några grekiska fisknamn, men det blir lättast att peka och lyda råden om hur de bäst tillagas. Här vid Kretas södra kust är det brist på fisk. Jag tror det är bättre kring Kalymnos!
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-29, 09:59
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Fisk! 450 arter!

Jag planerar en resa till Indokina i december. Inför varje långresa gör jag research. Detta har jag hittat om artrikedomen i Mekongfloden.
============================================================
Mekong mynnar ut i ett enormt delta i södra Kambodja och Vietnam. Det ger upphov till en märklig effekt på floden och sjön Tonlé Sap i Kambodja som under regnperioden rinner åt ett håll och under torrperioden åt ett annat.
Mer än 1200 fiskarter har blivit identifierade i Mekong. Som jämförelse beräknas att vi i Sverige har ca 255 arter och i hela Europa ca 520 arter. Här finns stingrockor och sötvatten delfiner.
Mekongs delta område upptar 39000 km2 av sydvästra Vietnam. Det är större än Västra Götaland (24000), Halland (5500) och Skåne (11000) sammanslaget.
============================================================

/pawik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-29, 10:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fisk! 450 arter!

När jag var i Manaus och gjorde en djungeltur på fem dagar fick vi information av våra guider att Solemoisfloden hade mer än 2000 fiskarter. Vi fiskade bland annat piraya.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT