Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-16, 13:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

...och då menar jag inte vädret , egentligen, för värmen är lika intensiv som den varit i flera månader. Snarast menar jag besökarna, turisterna, som fortfarande är många...men de grekiska hemvändarna åker nu tillbaka till Aten och Darwin och Florida och Campbell, Ohio. "Tis Panaghias" är över, och den helgen har alltid räknats som någon slags slutpunkt på sommaren.

Skolorna börjar inte på långa veckor än. Snart kommer det dock att hänga skolväskor och ryggsäckar utanför alla affärer som säljer sånt.

Havet blir varmare för var dag, länge än.

Fikonen är nästan uppätna. Vi har pallat längs vägarna överallt där vi varit.
Vindruvorna tog också slut, våra egna, lite krusbärssura men jättegoda. Vi tävlade med getingarna vem som skullle hinna äta mest.

Granatäpplena hänger tungt på smala grenar, som julgranskulor. Snart är det dags att smaka, och snart kommer försäljaren från Astypalea med sina välrenommerade stora frukter.

Pepponi, honungsmelon har vi ätit massor av, men vattenmelon tröttnade vi snabbt på.

Men en annan känsla än heta-juli-pust-stånk har smugit sig in: solen dröjer lite bakom berget i öster, det är fuktigare på morgonen, växterna ser ut att överleva, lite nya blad och knoppar på grenarna. "Bounendes" kallas den dimma som lägger sig över augustilandskapet.

Våra besökare har varit många denna sommar. Alltid roligt att träffa sina gamla vänner! Barn och barnbarn i långa rader! Fler kommer! (Nåja, inte många egentligen, men intensiva dagar).

Det är avskeden som får mig att känna att sommaren lutar neröver.
Ti na kanoume.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-16, 13:36
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 773
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Savner................
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-16, 21:34
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Att mötas och skiljas är livets gång...............Alltid lika vemodigt när ens nära o kära åker hem,allt blir så tyst o stilla i huset,extra bord o stolar ställs tillbaka,tvättmaskinen går för fullt och man hoppas att i alla fall få glädja sig över att det är fint torkväder ute.
Monica du skriver så målande,alltid så njutbart att läsa dina betraktelser.
Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-16, 22:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 403
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Monica, du är fantastisk på att förmedla känslor i dina sköna skrivor. Känner starkt när jag läser det du skriver.

Själv tycker jag att från nu och 6 - 8 veckor framåt är bästa tiden vädermässigt i Grekland. Längtar dit ner!

Men här hemma har vi sedan dryg en vecka upplevt hur en vädermässigt helt fantastisk sommar har tagit lite "time out". Och det läskiga är att man inte vet om det är en time out eller om det är helt slut.

Solstolarna som nyss stod i gassande sol står kvar på en gräsmatta som nu i halvljummet och fuktigt väder har fått växtfnatt. Blöta av dagg långt upp på dagen. Kanske får vi några "Grekiska dagar" till, så de får stå kvar ännu ett tag.

Men när jag läser det du skriver så är det inte utan att man anar lite av hur "det stora vemodet rullar in". Snart dags att sätta på "Höstens sista blomma" med Hasse Andersson.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-16, 22:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...och då menar jag inte vädret , egentligen, för värmen är lika intensiv som den varit i flera månader. Snarast menar jag besökarna, turisterna, som fortfarande är många...men de grekiska hemvändarna åker nu tillbaka till Aten och Darwin och Florida och Campbell, Ohio. "Tis Panaghias" är över, och den helgen har alltid räknats som någon slags slutpunkt på sommaren.

Skolorna börjar inte på långa veckor än. Snart kommer det dock att hänga skolväskor och ryggsäckar utanför alla affärer som säljer sånt.

Havet blir varmare för var dag, länge än.

Fikonen är nästan uppätna. Vi har pallat längs vägarna överallt där vi varit.
Vindruvorna tog också slut, våra egna, lite krusbärssura men jättegoda. Vi tävlade med getingarna vem som skullle hinna äta mest.

Granatäpplena hänger tungt på smala grenar, som julgranskulor. Snart är det dags att smaka, och snart kommer försäljaren från Astypalea med sina välrenommerade stora frukter.

Pepponi, honungsmelon har vi ätit massor av, men vattenmelon tröttnade vi snabbt på.

Men en annan känsla än heta-juli-pust-stånk har smugit sig in: solen dröjer lite bakom berget i öster, det är fuktigare på morgonen, växterna ser ut att överleva, lite nya blad och knoppar på grenarna. "Bounendes" kallas den dimma som lägger sig över augustilandskapet.

Våra besökare har varit många denna sommar. Alltid roligt att träffa sina gamla vänner! Barn och barnbarn i långa rader! Fler kommer! (Nåja, inte många egentligen, men intensiva dagar).

Det är avskeden som får mig att känna att sommaren lutar neröver.
Ti na kanoume.
Tusen takk, i g j e n, Monica, for at du deler dine betraktninger og tanker
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-16, 22:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

För första gången på länge så ser jag fram emot hösten! Nybliven "nästanpensionär", 2 nya barnbarn inom närmsta månaden och en Tinosresa....så finns det även lite allvarligare faktorer att kämpa emot, men de är lätt glömda i allt det positiva!
Nu väntar sensommarbad, härliga lite kyligare dagar med
långa promenader runt Kalmars härliga vatten, samt inte minst SOVMORGNAR!!! Att det närmar sig höst gör inte ett skvatt!
Tack Monica för fina rapporter från Kalymnos!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-17, 01:11
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Tack Monica! Kunde skrivit det bättre själv ...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-17, 11:37
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Så fint du skriver Monica P!
Visst är de så vemodigt med avsked! Känns verkligen så sorgligt att efter en intensiv sommar med många kära familje/släkt/vän besök återvända till vardagen igen!
Själva har vi haft en extra intensiv sommar med dotterns bröllop här. Mycket planering och ordnande men så underbart bröllop i solnedgången vid sandstranden.Ett kärt minne för livet!
Och på köpet kan jag nu allt om att ordna vigsel här i Grekland :-)
Kanske ska börja ordna lite bröllopsresor hit
Men sommaren fortsätter här med värmen/hettan/fuktigheten ett tag till,turisterna fyller stränderna än och taverna ägarna ler lyckliga!
Själv längtar jag för första gången lite till hösten.Underbara ljuva tidiga september/okter morgonpromenader på ganska tomma stranden med ett dopp i havet som fortfarande är sommarvarmt.
Kalo savvatokiriaki!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-17, 11:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Ursäkta! Jag menar: kunde INTE ...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-17, 14:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Ja, jag är inte speciellt sentimental till vardags, men de här många avskeden känns faktiskt. Lugnet i vårt hus denna vecka är nästan onaturligt, som om vi inte vill prata om att det blev väldigt tomt väldigt plötsligt. Som Monica C har jag ställt undan extrastolar, jag har tvättat och lagt saker i förrådet, jag har städat kylskåpet som plötsligt blev halvtomt efter att ha varit överfyllt, jag har hittat grejor folk glömt...
Etsi einai i zoi...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-18, 11:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Etsi einai i zoi...
Visst är det så! Men snart är ni inne i "höstlugnet" igen när turisterna gett sig av och VI här hemma får förhoppningsvis följa det livet också i Dina härliga betraktelser! Än en gång tack Monica.

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-18, 17:00
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Etsi einai i zoi...
Nå, Monica...
Som mest, elva månader tills vi ses igen.
Redan nu längtar vi efter ditt och Skevos sällskap, för att inte tala om din fantastiska fisk...!!!
Junior tyckte lika mycket om din mat, som alla dina katter.
Vilket säger en hel del...
Sköt om kära make, jaja och resten av famlij och släkt, så ses vi nästa sommar.

PS. Ja, grabben gillade att kela med katterna, i all storlekar, inte att ha dem på tallriken...

Senast redigerad av Rasmus den 2013-08-18 klockan 17:02. Anledning: Förtydligande...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-18, 17:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

Där ser man, vi avvaktar kommande träffar, det låter trevligt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT