Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-07, 09:17
Nissan Nissan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 3
Standard Engelska?

Hej,

jag ska åka till Nidri på Lefkas på måndag och då varken jag eller min resepartner kan ett ord grekiska, undrar jag om det är vanligt att lokalbefolkningen talar engelska? Brukar det i regel vara svårt att göra sig förstådd bland servicepersonal på hotell/restauranger/bussar etc?

Är lite orolig för detta då vi bara har en liten reseguide med ett par sidor grekisk-engelsk ordlista som består av några fraser och ord...

Tacksam om nån kan svara!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-07, 11:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 798
Standard Sv: Engelska?

Själv har jag aldrig varit på Lefkas, men jag har svårt att tro att de inte skulle kunna engelska. Jag pratar själv inte grekiska och har varit på små öar flera ggr och utan större problem gjort mig förstådd bland icke-engelsktalande befolkning. Teckenspråk fixar det mesta.

En gång blev jag sittande med en gammal grekgubbe på ett kafe. Jag ville köpa vin (att ta med), men han hämtade två glas och en kanna vin å sen satt vi där och drack och tjöta..förstod inte ett jota av vad han sa, men kul var det!

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-07, 12:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Engelska?

På turistorter som Nidri som dessutom tagit emot turister under många år fungerar det utmärkt med engelska. Lesbos är nog den av de öar jag besökt där jag mött många som inte alls talar engelska men på Lefkas fungerade det med engelska redan för mer än 25 år sedan.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT