Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-15, 13:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Oj Oj...

- det är oroliga dagar nu. Man fattar att det är snart sagt omöjligt att få ihop en regering med det röstresultat som kom ut den 6 maj, men jag tycker att det verkar finnas för lite god vilja också, alla bara ältar sina argument i en evig cirkel. Kanske ett sånt där Möbiusband snarast, man vänder och vrider på sina uttalanden, men slutar i allafall på samma slutpunkt.

När vi inte lyssnar på politiker av olika storlek hör vi journalister gräla om samma saker.

Just nu pågår åter ett krismöte. Det är därför jag suckar Oj OJ.

Privat och lokalt är det inte alls så jobbigt. Vädret är fint, turisterna kommer, flera bekanta har fått jobb, havet är toppenfint. Hundarna har fått tysk familj och reser den 23.5. Vår nya hittekattunge växer så det knakar. Verandan är städad. Maken snickrar ett verandaförrådsskåp så att jag ska slippa se alla hans färgburkar och verktyg och mystiska prylar som inte ens han själv vet varför han sparat.

Grannens måg snickrar också, ett hönshus och ett annat skjul till "ortykia", vaktlar. Nedom vårt hus finns ett stort inhägnat område med mandelträd och buskar och högt gräs, idealiskt för små fåglar. Jag är bara lite nervös för att våra katter ska få smak på vaktel. Får väl göda dem så att de inte ens orkar tänka på att ta sig in på granntomten.

På kalimera förekommer ofta diskussion om vad saker kostar. Här är ett tips: Kemtvätt är jättebilligt. Jag har just hämtat ut en finklänning som var ganska medfaren efter en middag, matspill ni vet, rödvin (min bordsgrannes tabbe). Åtta euro och den är finare än ny.
En dunjacka blev också som ny för samma summa i vintras.

Nu tror jag nog inte att nån släpar med sig dunjackor för att tvätten är billig, men kanske nåt annat förtjänar att få komma med i resväskan.

För er som ska resa via Kos till Kalymnos kommer här aktuell turlista:
Alla dagar, Kalymnos Star/Dolphin
Från Kalymnos: 5.30, 7.30, 9.30, 12.45, 14.45, 19.00
Från Mastichari: 6.20, 8.10, 11.00, 13.45, 16.30, 22.00 Den sista turen kan fördröjas om kvällsplanet från Aten är försenat.

Övriga turlistor från Kalymnos kan ses på www.magostours.gr
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-15, 15:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 683
Standard Sv: Oj Oj...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Privat och lokalt är det inte alls så jobbigt. Vädret är fint, turisterna kommer, flera bekanta har fått jobb, havet är toppenfint. Hundarna har fått tysk familj och reser den 23.5. Vår nya hittekattunge växer så det knakar. Verandan är städad. Maken snickrar ett verandaförrådsskåp så att jag ska slippa se alla hans färgburkar och verktyg och mystiska prylar som inte ens han själv vet varför han sparat.
Härligt att det händer positiva saker också Monica. Inte minst tänker jag på att turisterna kommer, och att hundarna har fått nya ägare.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-15, 15:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 413
Standard Sv: Oj Oj...

Så glad jag blir Monica av att läsa att det finns positiva saker som händer privat och på ön. Det kan behövas och är er väl unnat med lite som är glatt mitt i all den politiska sörjan. Önskar er fortsatt god tillströmning med turister och en fin sommar!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-20, 21:58
Monica G Monica G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 55
Standard Sv: Oj Oj...

Hej, tack för intressant läsning som alltid. Jag är lite nyfiken på hur det kommer att gå med valutaunionen, finns det någon känsla redan för hur GR kommer att hantera euron? Härifrån känns det som det är en förändring på gång...
Mvh Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-21, 08:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Oj Oj...

I wish I knew...om det är någon som vet säkert är jag lika intresserad som Monica G...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT