Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-04, 15:36
Jooohaaanna Jooohaaanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Studera i Athen

Hello,
Jag funderar starkt pa att aka till Athen och plugga 13v i Januari pa Athens centre. Nagon som har pluggat dar och\eller har planer pa att plugga? Nagon som vet hur mkt man lar sig pa 13v?

En sista sak, boende, hur hittar man ett hyffsat billigt boende i athen? Har verkligen inte rad att betala 700euro i manaden som man far gora om man bokar vi spin.se..


Johanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-05, 11:42
Nostalgia Nostalgia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 18
Standard Sv: Studera i Athen

Hejsan!
Så spännande, detta e mitt första inlägg på Kalimera

Jag har pluggat på the Athens Center och det var hösten 2000 och jag bodde även i en liten lägenhet som tillhörde centret och som låg i ett bostadshus tvärs över gatan från skolan.

Jag kan å det varmaste rekommendera skolan!!! Oerhört proffsig och duktig personal. Jag har även studerat grekiska på universitet i Storbritannien och pluggat grekiska här hemma i Sverige så jag har en hel del att jämföra med. De böcker man använder på the Athens Center är dessutom de bästa och mest pedagogiska jag stött på (ellinika tora). Du kommer att lära dig mycket, mycket på 13v eftersom lärarna e så bra och det är små små grupper så man får mycket uppmärksamhet ifrån lärarna.

De lägenheter som tillhör skolan var då (för sju år sedan) i ganska dåligt skick i svenska mått mätt, men absolut helt OK standard. Dock var priset lite väl saftigt. Jag betalade typ 4000kr/mån för en liten torftig etta. Men området som skolan ligger i räknas som ett något finare område så det kankse var därför men jag tror ändå skolan gör ett rejält påslag. Mitt tips är att söka lägenhet på egen hand du kan hitta mycket billigare. Titta på den engelskspråkiga tidningen the Athens News nätupplaga eller sök på internet. Tyvärr har jag inte mer tips vad gäller lägenhet, men hör gärna av dig om du vill veta nåt mer.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-05, 23:21
Jooohaaanna Jooohaaanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Studera i Athen

Åh, tack så mkt for informationen. Bokar man lägenhet via skolan kostar det 7000kr i månaden så det hade jag inte tänkt att göra. Tror precis som du säger att det är bättre att hitta lägenhet själv.

Bokade du direkt via skolan eller via något svenskt företag?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-06, 17:51
Nostalgia Nostalgia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 18
Standard Sv: Studera i Athen

Hej

Jag bokade både själva kursen och boendet direkt genom skolan. Det gick jättebra! När jag gick där jobbade det en norsk kvinna på kontoret så jag kunde tom göra mig förstådd på svenska vilket kändes tryggt och bra eftersom jag var rätt ung då (19). Men alla e jättetrevliga och hjälpsamma och hjälper dig gärna så gott de kan även om du skulle ha andra typer av frågor som inte rör just skolverksamheten.

Tänkte också säga att jag tror det var så att de kurser som gick under en längre tid, t ex de 13 veckorna som du tänkt läsa, bara hade typ 2 sammankomster per vecka. Så om man inte har något jobb eller annat att göra under tiden i Aten kanske du kan boka in dig på lite kortare intensivkurser där istället som har fler träffar/ vecka.
Om du tänker på CSN så tror jag att man borde få studiemedel även för kortare kurser om man nu kan visa att man avser att läsa 13 v sammanlagt.

Lycka till! Man blir så sugen på att åka tillbaka nu och läsa nån kurs igen när alla gamla minnen kommer tillbaka..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-25, 10:11
DemitrisGlika DemitrisGlika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Skåne
Inlägg: 15
Standard Sv: Studera i Athen

hej
jag har oxå planer på att studera grekiska i athen.
Har oxå hört talas om en kurs på 13v. Men den skulle kosta 20.000svk...stämmer det???
har precis kommit hem från Athen o jag träffade några svenskar i svenska kyrkan, en av dom sa att d skulle finnas gratis kurser på universitetet med.....vet du något om det??? Hann tyvärr inte kolla upp det.
Lycka till!!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-25, 10:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Studera i Athen

Du kan söka till universitet och läsa grekiska på heltid. För att få studiemedel från CSN måste kursen innehålla ett visst antal timmar. När min dotter läste vid universitet där delades studenterna in i olika grupper efter förkunskaper som avgjordes genom ett prov. Hon hade lektioner 4 timmar per dag fyra dagar i veckan och två lärare som hon var nöjd med. Den femte dagen ägnades åt själsvstudider. Små prov gjorde under läsåret för att studenterna skulle få en uppfattning om var de låg. Sluttentamen gjordes vid studietidens slut och examinationen var både muntlig och skriftlig. Det fanns tre pass per dag och studenterna valde i början om de skulle gå fm, em eller kväll. De kom från hela världen och ganska många hade grekisk ursprung på ett eller annat sätt. Nu är det här ett antal år sedan men enligt bekantas barn som läst senare är upplägget ungefär detsamma. Du kan få skriftlig information från universitet.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-01, 11:20
Jooohaaanna Jooohaaanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Studera i Athen

Asså, universitet är väl alltid gratis tror jag? 19000 kostar det om du bokar via spin.se . Däremot tror jag inte universitet är lika bra, med tanke på att det nog är väldgt många studenter där vilket resulterar i stora klasser.

Senast redigerad av inkfish den 2007-08-01 klockan 12:48. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-08-01, 11:20
Jooohaaanna Jooohaaanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Studera i Athen

Vilket universitet är det då?

Senast redigerad av inkfish den 2007-08-01 klockan 12:49. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-08-01, 11:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Studera i Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Jooohaaanna Visa inlägg
Vilket universitet är det då?
Här har du en länk till Atens universitet med alla underavdelningar och institutioner.

http://www.uoa.gr/

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-08-23, 13:48
lina lina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: goteborg\palio faliro, athen
Inlägg: 33
Standard Sv: Studera i Athen

Hej! jag läste på Athens Center i våras och jag lärde mig JÄTTEMYCKET! Det är verkligen jätteproffsigt... Jag bokade via SI-språkresor och då läser man helt enkelt "full tid" på skolan under 13 veckor.
Detta innebär att först läser man "kurs1-accelerated greek" i tre(eller 4)veckor, 4(eller3, om kursen är 4veckor) timmar per dag. Efter den är avslutat går man vidare till kurs2 och så håller man på i 13 veckor för att få bidrag från CSN.

Dock har CSN krav på att man läser 20timmar per vecka, vilket man INTE gör på Athens Center, men det går att fixa, snacka med dem på skolan så snart som möjligt när du kommer dit!
...Jag kom på det i slutet och insåg då att jag hade 40(!)timmar för lite för att CSN skulle bli glada, men fick då en gratisvecka(20 timmar till..) och skolan fick lova att skriva att jag hade gått där 20h/vecka för att slippa betala tillbaka pengar till CSN! En liten parentes....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-08-23, 15:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Studera i Athen

Så nu vet CSN vilka studenter de ska fingranska nästa år. Den upplysningen du gav tackar de säkert för.

Jag skulle absolut inte rekommendera någon att följa detta råd eftersom det kan räknas som bedrägeri.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-08-26, 23:10
lina lina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: goteborg\palio faliro, athen
Inlägg: 33
Standard Sv: Studera i Athen

Så skulle man ju kunna se det, men poängen var att jag till slut pluggade ihop de timmar CSN ville ha MEN fick alltså stanna kvar i athen längre än vad jag räknat med för att göra detta... och min rekomendation var att prata med skolan när man kommer dit för att undvika detta!!! De kommer fixa så att ni periodvis kommer läsa dubbla kurser för att få ihop tillräckligt med timmar!
SI-språkresor, som jag åkte genom hävdade dock att eftersom man läser "full tid" på Athens Center har CSN aldrig haft några problem om man läst färre timmar, men jag ville vara på den säkra sidan! Dessutom fick jag ju extra undervisning och det ville jag inte tacak nej till, även om jag fick ändra mina planer!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT