|
||||
|
||||
Storebror öppnar resväskan?
En släkting skulle köpa resväska häromdagen för att åka till USA.
I affären fick han veta att en ny standard för lås på resväskor på väg. I "kampen mot terrorismen" vill USA kunna öppna resväskor när som helst innan de lastas ombord på ett plan - alltså måste de ha ett standardiserat lås som tull/säkerhetspersonal (?) kan öppna med ett slags huvudnyckel. Nån som hört nåt om det här? |
|
||||
|
||||
Sv: Storebror öppnar resväskan?
Jobbarkompisen fick sin väska uppbruten på väg till USA samt en hel del irriterad diskussion om varför den varit låst. Tydligen skall allt incheckat bagage vara olåst för att kunna kontrolleras.
//PO |
|
||||
|
||||
Hm, det där känner jag igen fast inte från USA. Undrar om inte t ex London har det likadant.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vet du när denna regel träder ikraft? |
|
||||
|
||||
Fråga mig inte. Informationen i butiken lät rätt lös i kanterna.
Men av den här tråden att döma gör du nog bäst i att inte låsa väskan |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
2. Stilettklackar är inte tillåtna //PO |
|
||||
|
||||
Citat:
Naturligtvis. Liksom finnar |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Citat:
2. Fasen också |
|
|||
|
|||
På Gardermoen ber vi alla USA-resenärer om att inte ha låsta väskor.De blir öppnade annars.För att ytterligare understryka om hur speciella amerikanarna är...med vissa bolag måste du oxå kunna lämna din adress i USA redan vid incheckningen,adress,postcode och state...Detta gäller KLM bla.Maskinlästbart pass måste man ha,snart oxå fingeravtryck...
|
|
||||
|
||||
Det står i det finstilta men samtidigt skall flygbolaget vid incheckningen upplysa dig om detta, en del är bättre på att tala om vad som gäller än andra. Flyger man med Continental eller Malaysian från Arlanda så brukar det funka. De brukar lämna över en "info" lapp vid incheck....
Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
R |
|
||||
|
||||
Jepp och nästa steg är iris (ögat) avtryck i pass mm
Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
I min senaste reseinformation från MyPlanet står tydligt:
"Aldrig låse bagagen ved rejser til/via USA Bagagen må ikke være låst på rejser til eller via USA, fordi den skal være tilgængelig for sikkerhedstjek af de amerikanske myndigheder. Sker der skader på bagagen ved sådanne tjek, vil disse som udgangspunkt være dækket af Europæiske Rejseforsikring, ligesom evt. tyveri fra uaflåst bagage vil være dækket, såfremt den rejsende har en bagagedækning." Jag brukar aldrig låsa mitt bagage, nu får min man också sluta låsa sitt bagage. Marianne |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|