Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-07, 20:55
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Tankar om svenska flygplatser

Jag kommer att flytta till Kalmar i augusti, och därmed kommer jag att bo relativt nära både Göteborg, Malmö och Köpenhamn.

Tänkte höra om det är någon som har koll på vilken av dessa flygplatser som har flest resor utomlands, tjaaa, är mest intresserad av Greklandsdestinationer förstås.
Gissar att Köpenhamn leder ligan? Flygs det kanske mer från Köpenhamn än Arlanda till och med?
Är det någon storleksskillnad på Göteborgs och Malmös flygplatser, Gbg:s är kanske större?

Vi kommer antagligen att ta en sistaminuten i augusti istället för vår inplanerade Pargaluff, då pengarna inte räcker till den sortens resande i år. Om vi finner en billig sistaminuten med boende vill säga.. Och då är det ju intressant att veta var man ska leta och ha chans till de billigaste biljetterna.

För visst måste det väl vara så att de billigaste biljetterna finns från de flygplatser som har flest avgångar?

Tja, någon som har koll?!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-07, 21:25
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Är det någon storleksskillnad på Göteborgs och Malmös flygplatser, Gbg:s är kanske större?
Göteborgs flygplats ä möcke, möcke större å finare!!

/pawik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-07, 21:30
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Jag kommer att flytta till Kalmar i augusti, och därmed kommer jag att bo relativt nära både Göteborg, Malmö och Köpenhamn.

Tänkte höra om det är någon som har koll på vilken av dessa flygplatser som har flest resor utomlands, tjaaa, är mest intresserad av Greklandsdestinationer förstås.
Gissar att Köpenhamn leder ligan? Flygs det kanske mer från Köpenhamn än Arlanda till och med?
Är det någon storleksskillnad på Göteborgs och Malmös flygplatser, Gbg:s är kanske större?

Vi kommer antagligen att ta en sistaminuten i augusti istället för vår inplanerade Pargaluff, då pengarna inte räcker till den sortens resande i år. Om vi finner en billig sistaminuten med boende vill säga.. Och då är det ju intressant att veta var man ska leta och ha chans till de billigaste biljetterna.

För visst måste det väl vara så att de billigaste biljetterna finns från de flygplatser som har flest avgångar?
Tja, någon som har koll?!

Så trevligt! Jag som bor i Kalmar har känt mig ganska ensam här i forumet.Kanske kan vi skrapa ihop lite folk och ha Kalimeraträffar här också snart? Hur kommer det sig att du flyttar till denna avkrok? Du tycker att Malmö, Göteborg och Köpenhamn är nära . Ja, allt är ju relativt. Vi har mellan 30 och 35 mil till dessa orter. Till Nyköping (skavsta flygplats) är det också drygt 30 mil. Därifrån flyger man superbilligt till flera destinationer med Ryan air, dock inte till Grekland . Jag var i Rom för en månad sedan. Flög från Skavsta för 800 kr tur och retur.
Men, men, nu gällde det ju Grekland....
Vi flyger lika ofta från Göteborg som från Malmö. Malmö är något närmare, ca en halvtimmes resa, så det är hugget som stucket. Göteborgs flygplats är kanske något större, men jag upplever nog att utbudet på de båda flygplatserna är ungefär lika stort.
I höstas flög jag för första gången från Kastrup, jättesmidigt. Nästa fredag flyger vi till Athen därifrån, reguljärt med SAS. Man tar bara tåget från Kalmar, just nu-biljett (enkel) kostar endast 147 kr. Då åker man på 4 timmar till Kastrup, över Öresundsbron, och stiger av på själva flygplatsen. Rulltrappan rakt upp, och man är inne på flygterminalen. Den här gången ska vi även övernatta på Kastrup. Man checkar in sitt bagage, går genom säkerhetskontrollen med sitt handbagage, och där innanför finns "hvilekabiner". Verkar jättebra när flyget går tidigt på morgonen.
Sedan finns det faktiskt resor till Kreta från Kalmars lilla flygplats också, en gång per vecka.
Hjärtligt välkommen till Kalmar!!!!!!!!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-07, 21:34
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Citat:
Ursprungligen postat av pawik
Göteborgs flygplats ä möcke, möcke större å finare!!

/pawik
Jaa!
Fast Kastrup (20 min med Öresundståget från Malmö Grand Central Station!) ä möcke, möcke större å finare än Landvetter!!
Och oftare flyg ner till Grekland går det oxå!!

Calle (Kastrup-fantast!)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-07, 21:49
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 616
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Tror inte att det går oftare flyg till Grekland från Malmö än från Landvetter
Håller med Pawik, Landvetter är bäst

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-07, 22:18
iakk iakk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 44
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Janet!

Vad skönt att inte behöva lägga en eller två extra resdagar till resan, och att slippa kostnaden för anslutningsflyg eller hur ni nu har valt att ta er Umeå-Arlanda. Det kanske låter förmätet och lite tyket men som gammal Umeåbo, numera Göteborgare, så vågar jag mig ändå på att skriva att ju längre söderut man bor, desto närmre världen...!

/Kajsa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-07, 22:59
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Citat:
Ursprungligen postat av iakk
Janet!

Vad skönt att inte behöva lägga en eller två extra resdagar till resan, och att slippa kostnaden för anslutningsflyg eller hur ni nu har valt att ta er Umeå-Arlanda. Det kanske låter förmätet och lite tyket men som gammal Umeåbo, numera Göteborgare, så vågar jag mig ändå på att skriva att ju längre söderut man bor, desto närmre världen...!

/Kajsa
Men det finns ju såmånga bra saker med att bo i Umeå också
Som t.ex...... Hmm, kom inte på nåt just nu men det måste ju finnas nånting bra här eftersom det är norrlands snabbast växande stad. Typiskt att det skulle bli såhär nu bara fär att Arne o Birgitta och Eva L och alla andra trevliga är i Grekland.

Mvh Janérik (Invandrare)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-07, 23:29
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Tror inte att det går oftare flyg till Grekland från Malmö än från Landvetter
Håller med Pawik, Landvetter är bäst

Riitta
Hej!
Nä!!
Det var därför jag skrev om Kastrup/Köpenhamn som ligger närmre från Malmö än Sturup;-)

Calle!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-07, 23:55
Knallen Knallen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Hej
Kollade runt en hel del innan vi bokade.
Och då var det mer innehållet och priserna som jag var ute efter... knalle som man är. Har flugit från Lanvetter, Arlanda etc. Men skall man till Grekland så är det Köpenhamn som gäller fastän jag bor i Borås. Vi flyger 2 vuxna och 5 tonåringar för 14.000:- T/R. Skulle vi ta det från Landvetter tillkommer ca: 4-5 000:-. Så satsa på Köpenhamn om du skall ta en rest. Annars leta runt på nätet. Travelstart är bra.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-08, 00:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

.......Ah, hvilekabiner!!
Det måste vara en suverän dansk uppfinning......
Det skulle va nåt på Arlanda, där man häckat på träbänk x antal nätter i väntan på 7-flyget till Grekland....
Landvetter var lite mer gemytligt än Arlanda, men det kan bero på den sörrviss jag fick av Riitta å Leif.....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-08, 08:51
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Hvilekabiner, största flygplatsen, tåget direkt från Kalmar till flygplatsen - Köpenhamn låter absolut som det bästa valet för oss!

TACK för alla snabba svar, kul att få sådan respons Nu har jag lite inblick i det hela.

Jag har bara bott i Umeå i två år, är uppväxt i Katrineholm i Sörmland, så det där med att behöva byta flyg och krångla för att ta sig ner till Grekland har jag inte behövt uppleva. Som tur är, det verkar inte så överdrivet skoj. Och så blir det dyrt också.

Men som Janérik säger, så finns det bra saker med Umeå också. Typ att solen skiner just nu och att vi har en fin älv som rinner genom staden. Och kanske närheten till havet och att staden trots allt är Norrlands snabbast växande stad. Men skulle jag välja en norrländsk stad att bosätta mig i för all framtid skulle jag trots allt välja Luleå.. härligare stad får man leta efter. (Jaaaja, kom visst ifrån ämnet lite)

CarinaN:
Klart vi ska ordna med lite Kalimeraträffar, antingen blir det bara du och jag Eller så får vi dra med folk från närtrakterna... om någon har lust! Visst finns det väl för övrigt tre grekiska restauranger i Kalmar?
Vet du förresten hur långt innan man måste boka JustNu biljetterna med SJ?

Ha det fint allihopa!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-06-08, 11:05
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

[QUOTE=Mikke].......Ah, hvilekabiner!!
Det måste vara en suverän dansk uppfinning......
Det skulle va nåt på Arlanda, där man häckat på träbänk x antal nätter i väntan på 7-flyget till Grekland....

Det hade man på Arlanda förut men togs bort för ca 8-9 år sedan fanns 4 "hytter " på terminal 5!

Min favorit av flygplatserna förutom då Arlanda måste bli Kastrup. Landvetter är "större" är Sturup den sistnämda är i min smak såååå tråkig kan inte sätta fingret exakt vad som ger mig den känslan bara är så

Camilla som sitter på Gardemoen just nu !!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-08, 12:21
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Hej!
Har bara sett Gardemoen på bild, men tänker alltid på garderob när jag hör namnet.... Ändå är den flygplatsen närmare Karlstad än Arlanda, så det kanske får bli en test-flyg därifrån när det passar......
Mer HvileKabiner åt folket!!
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-06-08, 14:33
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
CarinaN:
Klart vi ska ordna med lite Kalimeraträffar, antingen blir det bara du och jag Eller så får vi dra med folk från närtrakterna... om någon har lust! Visst finns det väl för övrigt tre grekiska restauranger i Kalmar?
Vet du förresten hur långt innan man måste boka JustNu biljetterna med SJ?

Ha det fint allihopa!
Ja, det blir bra det. Vi ska nog kunna ragga ihop lite folk. Visst har vi tre grekiska restauranger i Kalmar! Kalmar är för övrigt en vacker stad, vet inte hur pass du känner till den. Närheten till Öland är ju det bästa! Lika fina stränder som Grekland, ja, nästan i alla fall .
Det där med just nu-biljetter är så olika. De är ju alltid som billigast när de släpps, 90 dagar innan avresa. Sedan kan de ligga på det priset ganska länge, för att successivt höjas allteftersom avresedatum närmar sig. Så ska man ta restresa med mycket kort varsel kan det nog vara svårt att få det allra billigaste priset. Det beror ju också på om det är semestertider eller inte, vilken veckodag det är och sådana saker.

Carina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-06-08, 19:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN
. Den här gången ska vi även övernatta på Kastrup. Man checkar in sitt bagage, går genom säkerhetskontrollen med sitt handbagage, och där innanför finns "hvilekabiner". Verkar jättebra när flyget går tidigt på morgonen.
Det har jag gjort och det ÄR jättebra!

Kostar 6-700 per dubbelkabin och 8-timmarsnatt, om jag minns rätt. Och är hur komfortabelt som helst. Inte så rymligt men allt man behöver för den där natten finns där. Inkl garanterad väckning.

Men om jag minns rätt fick man inte checka in kvällen innan (även om det står så på Kastrupts hemsida). Man ställer in bagaget i förvaringsbox, tar bara med sig necessären och det man vill ha på sig till hytten och sen hämtar man ut bagaget nästa morgon.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-06-08, 21:21
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men om jag minns rätt fick man inte checka in kvällen innan (även om det står så på Kastrupts hemsida). Man ställer in bagaget i förvaringsbox, tar bara med sig necessären och det man vill ha på sig till hytten och sen hämtar man ut bagaget nästa morgon.
Så bra att du tog upp detta! Jag satt i går och funderade över detta med incheckningen, kan man verkligen checka in kvällen före? Så jag mejlade till Kastrup och frågade. Fick då veta att om vi inte får checka in så finns det förvaringsboxar ute i terminalen. Hur funkar då detta? Man ska ju igenom säkerhetskontrollen för att komma in till hytten? Går man ut därifrån nästa morgon då för att checka in sitt bagage och sedan igenom säkerhetskontrollen en gång till? Jag är jättetacksam om du Inkfish som har varit med om detta kan förklara lite mer ingående.
Angående priset: Vi ska betala 640 dkr för en "dubbelkabin" (8 timmar).

Carina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-06-08, 21:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Arrgh, det här är 1,5 år sen senast...

Ja, man går ut igen på morgonen, hämtar sitt bagage i förvaringsboxen och går tillbaka igen. Inga som helst problem. Jag har för mig dock att det är bra att vara välförsedd med danska mynt till förvaringsboxen. Att lämna bagaget i den bemannade bagageförvaringen går inte, de jobbar inte på morgonen när man behöver ha ut grejerna.

Jag får friska upp minnet tillsammans med dåvarande ressällskapet så återkommer jag.

Men det är en utmärkt komfortabel lösning ni har valt, man behöver inte ens ha med tvål och tandborste, det är hotellstandard i kabinerna.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-06-08, 22:01
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Tack så länge Inkfish. Återkom gärna om du kommer på något mer vi bör veta. Informationen på Kastrups hemsida är mycket knapphändig. Vi åker nästa torsdag.

Carina
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-06-09, 09:17
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Carina: Vi var i Kalmar och tog en snabbtitt för ett par veckor sedan, det var säkert 25 grader varmt och staden kändes som paradiset. Åkte även till Öland och åt pizza i Borgholm... dit ska vi definitivt fler gånger. Det ska bli underbart att flytta dit, jag är nästan avundsjuk på mig själv!
Angående Just Nu biljetterna och att resa från Kastrup.. det kan med andra ord bli ganska dyrt om vi inte bokar någon månad åtminstone i förväg?

Hoppas det går bra med hvilekabinerna, får inte bagaget plats i dem förresten!?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-06-09, 11:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tankar om svenska flygplatser

Man får inte ta med bagaget, av säkerhetsskäl. Hytterna är ju innanför säkerhetskontrollen.

CarinaN: har inte fått kontakt med ressällskapet än, återkommer.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT