Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-12-31, 14:39
Serenity Serenity är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 7
Standard Ni som har flyttat till Grekland med barn...

...hur har det fungerat rent praktiskt?
Hur gamla var barnen när ni flyttade och hur har dom anpassat sig till livet och kulturen i Greklad?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-24, 20:35
Ingabritt Ingabritt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Naousa, Grekland
Inlägg: 18
Standard Sv: Ni som har flyttat till Grekland med barn...

Mina barn var 3, 7 och 9 när vi flyttade och det var en ganska bra ålder. De kunde redan lite grekiska och kom snabbt in i språket och därmed även i skolan. Rent allmänt kan man nog säga att det är bra om inte barnen hunnit för långt upp i skolåldern för då kan det bli problem med skolan, för den grekiska skolan är helt annorlunda än den svenska: det är en pluggskola, massor av läxor, betyg från låg ålder osv. I övrigt anpassade de två minsta sej snabbt till den grekiska mentaliteten medan den äldsta ganska länge längtade tillbaka till Sverige.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-27, 10:44
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Ni som har flyttat till Grekland med barn...

När mina föräldrar bestämde sig för att flytta till Grekland så var jag 12 år och brorsan 15. För mig gick det väldigt bra i skolan efter två års slit men för min bror var det extremt jobbigt. Det jobbigaste var nog ändå att man aldrig kände sig hemma i Grekland och man betraktades alltid som Svensk fast man hade två Grekiska föräldrar. Så fort min bror fick chansen flyttade han tillbaka till Sverige och det gjorde även jag efter att ha bott i Grekland i över 14 år. Jag är nöjd med mitt val men tyvärr så kommer jag alltid att betraktas som Grek i Sverige och som Svensk i Grekland och man känner inte att man hör helt hemma i något land. Jag är ändå tacksam att jag fick bo i mitt hemland ett tag så man inte lever med drömmen om Grekland och romantiserar idén vilket många tenderar att göra. När man har bott i Grekland och arbetat inom privatsektorn, behövt trängas i bussen varje dag, varit tvungen att stå två timmar i kön för att göra ett bankärende, gå till skattemyndigheten fyra gånger för att göra ett ärende och varje gång frågar de efter ytterligare ett formulär som de inte brydde sig om att fråga efter dagen innan etc. så börjar man uppskatta Sverige allt mer och nöjer sig med att åka ner på semester i max tre veckor och sen komma hem .
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT