|
|||
|
|||
Allergi och grekiska katter
Jag har en tjej från sverige boende hos mig och hon har svår allergi mot näst intill allt men framför allt mot pälsdjur.Inför hennes ankomst sanera jag det rum hon bor i men i övriga fastigheten rör sig 6 grekiska katter men en är uppblandning med annan "ras".Det är endast den mixade katten som ger henne allergiska besvär.Så fort hon kommer i närheten av den eller klappar den så reagerar hon kraftigt men ingenting på de andra katterna.Vi funderar ju mycket över detta och undrar om det är någon annan allergiker som klarat sig från besvär vid möte med grekiska katter?
Agda |
|
||||
|
||||
Sv: Allergi och grekiska katter
Jag är lika allergisk mot grekiska katter som svenska, men det blir aldrig lika jobbigt eftersom katterna i Grekland är utomhus.
|
|
||||
|
||||
Vad är det för färg på katten? En tanke som slog mig var att det kanske är som med svarta hundar? Min dotter är superallergisk mot pälsdjur och jag har lite kontaktallergi men inte värre än att jag klarar av det. Men svarta hundar, typ labrador, kan inte ens nudda någon av oss med sin kalla lilla nos utan att huden blir röd, kliar och svullnar. Har forskat lite lätt i detta och det verkar som om svarta hundar har något ämne i sig som gör att allergiker kan tåla dem mindre bra. Kanske är det så med katter också?
Bara en tanke liksom... |
|
||||
|
||||
Det är ju igentligen inte själva djuret ( katt, hund) man är allergisk mot utan pälsen eller snarare något ämne som finns. Själva hade vi en irlänsk setter förut och den kunde vi inte ha kvar då sonen reagerade dock våran Pudel toy är inga som helst problem! Nu e jag ingen allergi expert men så här har jag fått förklarat för mig av en läkare!
Camilla |
|
|||
|
|||
Min man är allergisk mot korthåriga katter...men inte mot långhåriga(har en skogskattblandning här hemma).
|
|
||||
|
||||
Finns en kattsort som många allergiker klarar av. Tror att den härstammar från Sibirien? Finns uppfödare i Sverige. Min dotter är väldigt allergisk mot hundar samt även lite mot katter. Hundar som har mycket epitel kvar i pälsen och tappar lite hår är värst för henne. Vill minnas att pudel och stövare vållat henne speciellt stora problem.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Vissa kattraser har rykte om sig att vara mer "allergivänliga" än andra men jag har aldrig sett några belägg för att det stämmer. Möjligen klarar de flesta allergiker sphynx bra. De är helt hårlösa, kan därför inte sprida så mycket partiklar och om jag minns rätt badar man dem mycket ofta och smörjer nog till och med in deras nakna hud. |
|
|||
|
|||
Citat:
Peter |
|
||||
|
||||
Alla allergier är en reaktion mot proteiner. När det gäller djur kommer proteinerna främst från djurens hud, men även från saliv, urin och avföring. Det finns väldigt många olika proteiner och de varierar inte bara mellan djurarter och raser utan även mellan djur av samma ras. Bland annat har djurets ålder betydelse. Det är till exempel inte ovanligt att man får allergiska reaktioner mot kattungar men inte mot vuxna katter.
Dessutom är det vanligt bland allergiker att man är olika känslig och får olika starka reaktioner vid olika årstider, åldrar och beroende på den motståndskraft man har för tillfället. Reaktionerna varierar också mellan olika allergiker och det är nästan omöjligt att hitta två personer som får exakt samma symtom av samma saker. Kort sagt, "inget" är konstigt eller ovanligt när det gäller allergier. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vanlig receptfri allergimedicin från apoteket (typ clarityn) brukar lindra dem när de besöker "djurhem". Malin |
|
|||
|
|||
Det är just det vi funderat över,om det kan vara så att de grekiska katterna saknar det här proteinet som oftast framkallar allergi.Det med lång och korthårig faller nämligen eftersom jag har en svart långhårig grekisk katta som hon klarar men den mixade är också långhårig och svart och det går inte.Jag har tre grekiska kattungar också som hon kan hålla och klappa utan reaktion.
|
|
||||
|
||||
Det är alltså inte hårlag det handlar om - som kort- eller långhårig - utan det är raser eller t o m individer.
Grekiska katter bör nog bära på precis lika mycket allergen som andra katter. Det är bara det att man alltid träffar på dem ute och på avstånd och då klarar sig ju väen allergikerna. |
|
|||
|
|||
Citat:
Senast redigerad av Agda den 2006-05-12 klockan 15:00. |
|
||||
|
||||
Vi går nog om varann. Det behöver inte vara en gåta. Vissa allergiska individer tål vissa kattindivider, helt enkelt.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag är björkpollenallergiker men blir aldrig dålig de vårar när andra björkpollenallergiker har det allra värst (som till exempel i år). De åren har jag det istället jobbigt med snömögel. De år jag känner som mest av björken, säger andra att det är lindrigt. Why? Ingen aning, men så kan det vara med allergier. När sonen var liten höll jag på väldigt mycket och spekulerade i vilka kombinationer av livsmedel han inte tålde. Då sa hans läkare "Sluta fundera på det, du ser ju när han regagerar och då ger du honom extra medicin om det behövs. Om du ska räkna ut allt han inte tål, så har det säkert hunnit ändras innan du är klar." Det var det klokaste jag kunde ha fått höra, och det var även då jag förstod att man ska inte tro att man förstår sig på allergier, men inte heller tro att någon reaktion eller utebliven reaktion är konstig. När det gäller dina grekiska katter så är det med all sannolikhet så att hon helt enkelt inte reagerar på just deras allergener. Gläds över det, utan att fundera på varför |
|
|||
|
|||
Hon vill ju så hemskt gärna ha en katt,men vi vet ju inte om det kommer att fungera i sverige med en grekisk katt,som då vore ett alternativ.Klimat kan ju också spela roll hur vida en alergiker reagerar.
Ja vi gläds över det för allting blir ju lättare för henne och hon slipper så mycket medicin. |
|
|