Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-18, 13:18
fehrman fehrman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5
Standard Lättläst bok på nygrekiska

Äntligen! -Jag har under några år utan större framgång försökt läsa grekisk 1900-tals litteratur. Det är ju en hobby, som egentligen kräver oceaner av tid. Men - kors i taket - jag har hittat en förvånansvärt LÄTTLÄST bok. (Jag borde kanske tala om att jag inte har pluggat grekiska annat än helt privat, och min talade grekiska är en katastrof) Det är en historisk roman, som handlar om en märklig grekisk kvinnas livsöde. Hon var ung i början av 1900-talet och befann sig då bl a i Paris. Hon var modell åt Picasso, hon hade en kort relation med Hemingway, hon träffade många av sin tids storheter i Europa, och en del kända greker fladdrar förbi. Också Melina Merkouri skymtar fram både som liten flicka - fotograferad tillsammans med sin farfar (morfar?), borgmästare i Athen - och i slutet av romanen som vuxen där det visar sig att hon knde huvudpersonen. Vem var denna kvinna i verkligheten? I romanen har hon ett namn, men hennes riktiga identitet får man aldrig veta.

Hur mycket som är sant av allt som beskrivs vet jag inte, men man förstår att författaren arbetat länge för att komma nära sanningen.

Det är i vart fall svårt att lägga boken ifrån sig när man väl börjat läsa.

Boken heter Tereza (Τερέζα). Författaren heter Freddy Germanos (Φρέδυ Γερμανός) och ISBN numret är 960-03-1803-4.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-18, 14:13
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Lättläst bok på nygrekiska

Var har du hittat den boken?

Yvonne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-19, 10:13
fehrman fehrman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Lättläst bok på nygrekiska

I en bokhandel i Athen, och det var en ren slump att jag hittade den. Annars, när jag vet vad jag vill ha, brukar jag köpa böcker på "www.books-in-greek.gr"
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT