Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-07, 19:47
fridac fridac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2
Standard Tips på resmål i Grekland??

Jag och min sambo (vi är 23 och 32) har tänkt oss en veckas semester i Grekland i sommar, förmodligen någon gång i juli. Dock vet vi inte vilket av alla resmål vi ska välja..

Vi är ute efter ett ställe där det finns fina stränder med mycket sol och bad. Ett ställe som är lugnt och skönt, men ändå inte helt dött, utan gärna lite uteliv, shopping, restauranger osv. Vi ser gärna att det inte är för "turistigt" med försäljare som pratar svenska och aftonbladet i kioskerna, men ändå ett ställe där det finns god service.

Kanske svårt att få till allt på ett och samma ställe, men jag gör ett försök här

Alla tips mottages tacksamt!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-07, 23:10
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Hej,

Jag kunde låta att bli att tänka på Naxos...

Där finns det sköna stränder, en stad med nöjesliv, shopping o annat. Jag har inte stött på någon svensktalande försäljare där, men de säljer expressen o den andra kvällstidningen i stan.
Däremot så fastnade inte Naxos i mitt hjärta. Allt var mycket bra där, men inte det jag sökte.

Eller så finns det det Paros, med ett , enligt mig, mycket yngre nöjesliv, framförallt kring Pounda beach som jag nogsamt undvek.
Bra stränder och bra, men dyr, shopping och betydligt fler fransmän, italienare o greker än svenskar.
Nu skall jag ärligt säga att jag bara bott i Parikia, och "bussat runt" på ön, men på södra o östra sidan var det bra stränder. Prisläget var något högre än på Naxos, men fortfarande uthärdligt.

Mina två tips, och jag övertygad om att ni kommer att få dussintals med tips!

/Grimm, som idag insåg att det är 6 (sex!!) månader kvar till semestern...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-07, 23:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 387
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Tips nr 1
Utnyttja Kalimera till max. Läs från startsidan om olika resmål och fortsätt på medlemmarnas trådar på de resmål som verkar intressanta. Ni kommer att finna att uppfattningen om vad som är favoriter varierar.

Tips nr 2
När ni funnit några intressanta alternativ så kan ni för en liten penning beställa Kalimeras resmålsguider för de aktuella platserna för att få mera kött på benen.

Genom ovanstående kan ni bättre värdera de personliga tips som ni bett om och säkert kommer att få en hel del av.

Citat:
Ursprungligen postat av fridac Visa inlägg
Vi är ute efter ett ställe där det finns fina stränder med mycket sol och bad. Ett ställe som är lugnt och skönt, men ändå inte helt dött, utan gärna lite uteliv, shopping, restauranger osv. Vi ser gärna att det inte är för "turistigt" med försäljare som pratar svenska och aftonbladet i kioskerna, men ändå ett ställe där det finns god service.

Kanske svårt att få till allt på ett och samma ställe, men jag gör ett försök här
Efter att ha lämnat tips nr 1 och 2 ovan kan jag med gott samvete lämna mitt personliga tips som är Karpathos. Jag tycker faktiskt att man där kan få till allt på ett och samma ställe.

Mats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-08, 08:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 206
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Citat:
Ursprungligen postat av Masse
Efter att ha lämnat tips nr 1 och 2 ovan kan jag med gott samvete lämna mitt personliga tips som är Karpathos. Jag tycker faktiskt att man där kan få till allt på ett och samma ställe.
Instämmer helhjärtat med ovanstående!

Karin
med 159 dagar kvar...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-08, 08:43
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

just vad jag spontant också tänkte !!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-08, 09:50
MIM MIM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

NAXOS ELLER KARPATHOS absolut, Ni kommer inte bli besvikna !/ MIM
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-08, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Även jag föreslår Karpathos. Det är en ö som stämmer mycket väl in på era önskemål.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-08, 12:22
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 353
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Hej!
Törs man gå något mot strömmen och föreslå Lesvos? Inte Agios Isodoros som är lite för lugnt men kanske Petra eller Molyvos. Lesvos är ju en ö som det finns mycket att upptäcka på och Lesvos är ju heller inte så "nersprungen" av turister. Var där i höstas (aug/sept) och blev mycket förtjust i ön. Tror inte ni blir besvikna på Lesvos heller.
God fortsättning på det nya året!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-08, 13:52
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Är Karpathos så himla bra??

Jag är sen 3 år sen helt förälskad i Santorini och åker dit varje år i 2-3 veckor.
Kanske blir det Karpathos 2011 ..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-08, 15:33
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 206
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Citat:
Ursprungligen postat av BADarkness
Är Karpathos så himla bra??
Ja!

Karin
som alltid längtar her
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-08, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Tror inte ni blir besvikna på Lesvos heller
Det har du helt rätt i. Lesbos passar också väldigt bra in. Bra förslag!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-09, 14:19
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

Lassi på Kefalonia föreslår jag! Flera fina stränder att välja på, tavernor i byn och gångavstånd in till Argostoli stad för shopping mm. Argostoli är en medelstor stad med ca. 20000 invånare, så det är inte bara turister i folkvimlet på kvällarna!
Kefalonia är väldigt vacker och ni bör absolut åka runt på ön som är ganska stor.

Katitzi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-09, 14:23
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Tips på resmål i Grekland??

... vågar jag också gå mot strömmen?

Citat:
Ursprungligen postat av fridac Visa inlägg
Vi är ute efter ett ställe där det finns fina stränder med mycket sol och bad. Ett ställe som är lugnt och skönt, men ändå inte helt dött, utan gärna lite uteliv, shopping, restauranger osv. Vi ser gärna att det inte är för "turistigt" med försäljare som pratar svenska och aftonbladet i kioskerna, men ändå ett ställe där det finns god service.

Kanske svårt att få till allt på ett och samma ställe, men jag gör ett försök här
Jag tycker att detta passar väldigt bra in på Skiathos... fina stränder i massor, bra shopping, närhet till restauranger och närhet (om man nu vill) till uteliv inne i stan. Har aldrig stött på någon försäljare som talar svenska men har stött på att man kan köpa gårdagens expressen i en del supermarketar på både Skiathos och på Naxos

Jag slår ett slag för Skiathos
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT