Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-28, 19:44
kalifatides d.y. kalifatides d.y. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 4
Standard Grekland med barn

Har tänkt ta med sambon och dottern (15 månader) till Grekland.
Undrar om det finns ngn som har erfarenheter som kan tipsa om vad det finns för lämpliga/olämpliga ställen för en så liten tös.

Det enda som är klart är att vi kommer att flyga till Aten (för jag kan få gratisbiljetter dit).
April-Maj skulle passa oss bra. Helst skall det gå att bada. Då kanske April är uteslutet? Uteliv är vi inte intresserade av.

Funkar det att ta båten från Piraeus med en liten? Hur lång tid tar det att åka till de närmare öarna?

Har sett bilder på Parga, det verkar vara sjysst. Hur tar man sig dit från Aten? Tar lång tid?

alla tips mottages med tacksamhet
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-28, 20:36
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Grekland med barn

Var jag på resa med en så ung människa skulle jag inte välja att åka till Parga från Athen med henne. Åk till Sifnos, och bo i Kamares, där finns en läcker strand, långgrund o bra även för den lille. Kamares som ligger där ni kliver av båten efter ca 5 timmars resa från Piraeus, bjuder på en lugn o fin semester. Go´mat o trevliga ägarfamilj finns bl.a på taverna Camaron Båtresan är säkert inga problem för och er dotter.

Sifnos är en härlig ö på lagom avstånd från Athen. Tycker jag, en hängiven Parga-fan

Tommy

Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-19 klockan 07:55. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-28, 23:58
airie airie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 20
Standard Sv: Grekland med barn

Hej!
Barn är en tillgång...inte ett problem! Bra att du och sambon också tycker det! Det är jätteroligt att resa med småbarn! (och skolbarn också)

NÅGRA RÅD: Ha med favoritnappen och några LIKADANA extra. Favorit-gosedjur? snuttetrasa? eller vad man nu inte kan vara utan när man är sååå liten. Barnets behov är viktiga. Hopfällbar sulky med parasoll, myggnät? Välling av favoritsorten förstås. Om föräldrarna är trygga så blir barnet det också. Man får inte göra för "stor affär" av saker o ting men vara väldigt lyhörd för vad barnet kan tänkas vilja. Man får ha fantasi! Och förstås...bara njuta av livet så mycket man kan. (Barnen blir stora sååå fort.) Mina är 20 resp. 23 nu! Suck!
Själv har jag alltid haft med mig barnen. Från 2 mån. ålder både till "solen" och i slalombacken i Österrike (i sele på magen med napp och carreraglasögon o röd toppluva, ammade gjorde jag i skidbacken bl.a.), vandring på Färöarna o svenska fjällen (också i sele men på ryggen och då var barnet 2,5 år), segling till Galápagosöarna i egen båt. (10 m lång). Det tog 2år och då var mina barn 1 resp. 4 år. Det var absolut det bästa jag gjort.
Atlanten....inga problem! Åka (motor-) båt i Grekland...kan absolut bara vara väldigt tryggt och positivt. (5 timmar var det så ?) Det tog 23 dygn över Atlanten och det var BARA roligt. Solen sken och båten "tuggade distanser".
Var sedan hemma i Sverige i 5 år innan vi seglade jorden runt (i samma båt, Najad 343 "Albatross") och det tog 3 år. Hade skola ombord också. OJ så många minnen! Och vad roligt vi hade! Vandrade i Chilenska Patagonien 1 vecka, tältade...m.m. m.m. Rena drömtillvaron!
Skrev också boken "Vi seglar till Galápagos", (1991) som handlar mycket om vardagen med barnen i alla spännande miljöer förstås. Inte så mycket om segel som ska upp eller ner. Boken finns säkert på biblioteket om du har lust att läsa den.
LYCKA TILL /Airie Sjöberg/ i Kroatien just nu men snart Kalmar igen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-29, 09:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekland med barn

I Kykladerna finns det många fina och barnvänliga ställen att besöka. Jag skulle som Tommy skriver defintivt avstå bussresan från Aten till Parga med ett litet barn och hellre ta båten till en lämplig liten ö. Vill ni till Parga är det enklast att flyga dit direkt. Tycker ni att Sifnos är litet finns det flera bra möjligheter på Naxos och Egiali på Amorgos är en pärla för barn.

Naturligtvis kan man segla jorden runt med barn, vandra i Peru och många andra äventyrligheter men det passar inte alla. Den som är mycket resvan och gärna ger sig ut på äventyrligheter frågar kanske inte heller efter om Parga är barnvänligt utan har redan gjort sina val.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-29, 11:52
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Sv: Grekland med barn

Hei,

vårtur til Hellas med minstejenta blir nok kjempebra! Vi reiste med vår yngste datter til Skopelos da hun var ti måneder, og hun ble møtt som en prinsesse overalt!

Jeg vil foreslå Naxos som et godt egnet reisemål for dere, med utgangspunkt ut fra Pireus med båt. Vi har vært der to ganger med de to jentene våre (nå 3 og 7 år) i slutten av mai, og det har vært et paradis for både oss voksne og barna. Hvis dere vurderer å dra i tidlig forsesong, ville jeg kanskje foretrukket bosted i utkanten av Naxos by, i nærheten av St.Georgesstranda. Agia Anna er også et eldorado for småbarnsfamilier, men tidlig i mai er det enda veldig stille der ute og dårlig kommunikasjon inn til byen.

Naxos har en fin by for restaurantbesøk og rusling på kveldene, og øya ellers kan by på kilometerlange, barnevennlige sandstrender. I tillegg er det også mye å se rundt på øya ellers, og såpass tidlig i sesongen går det helt fint å leie bil og kjøre litt rundt også med en liten en.

Lykke til med videre planlegging; hvis du lurer på noe så spør!

Mvh Eureka
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-29, 14:00
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Grekland med barn

Vad som är lämpligt eller olämpligt går inte att säga utan det beror helt på vad man som förälder gör.Jag har rest mycket med mina barn (trillingar+en) både ensam med dem och tillsammans med maken, från tidig ålder.Det jag gjort är att packa en ryggsäck till var och en med deras favorit saker snuttefilt m m.
Sedan anpassat resa efter dem och aldrig tyckt att det är besvärligt.Tycker man det då blir det besvärligt!Jag har överfört "mitt" sätt att resa med barn till mina barn och det funkar bra.De kommer ofta och hälsar på mor/farmor i Grekland.

Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-17 klockan 09:52. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-16, 16:27
mimmib mimmib är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Grekland med barn

Jag åkte första gången utomlands med min dotter när hon var 14 månader. Då till Antiparos som är en toppen ö (tycker jag) när man har små barn med sig. barnvänliga och långgrunda stränder. Och på "gågatan" där de flesta restauranger ligger är det biltrafik förbjuden så där knallade vår lilla tjej lungt runt medans vi åt. Åka båt med en sån liten gick också utmärkt. FRån Aten så tar ju snabbfärgan bara dryga 2 timmar så det gick jättebra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT