Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-12, 11:35
CH CH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 44
Standard Färja från Rafina

Hej

Jag såg nu i båttidtabellen att det går en snabbfärja från Rafina till Naxos 16.15 som verkar intressant. Är det någon som har erfarenhet av att åka från Rafina istället för Pireus? Går det bussar direkt från flygplatsen och hur lång tid tar det ungefär från flygplatsen till hamnen. Vi reser med barn i blandade åldrar och då kanske det är lugnare att tillbringa eftermiddagen i Rafina istället för hamnen i Pireus?

/CH
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-12, 12:51
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Färja från Rafina

Går det bussar direkt från flygplatsen och hur lång tid tar det ungefär från flygplatsen till hamnen. Vi reser med barn i blandade åldrar och då kanske det är lugnare att tillbringa eftermiddagen i Rafina istället för hamnen i Pireus?

/CH[/QUOTE]

Jepp det går buss till Rafina från flygplatsen och hamnen i Rafina är mycket "lugnare" än Pireus. Då jag själv inte åkt buss men med bil tar det 20 min till Rafina så kanske man får räkna med max 40 min med buss!

Camilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-12, 14:00
CH CH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 44
Standard Sv: Färja från Rafina

Tack då vet jag lite mer. Om det inte är så långt till hamnen kanske det är bättre att ta en taxi. Det känns lite mer "osäkert" att åka till Rafina för det finns inte så många alternativ om färjan skulle bli inställd p g a blåst eller om den t o m är fullbokad. Fördelarna med att komma till Naxos lite tidigare plus att de timmar vi ska vänta på färjan kanske blir lite lugnare överväger kanske. Är Rafina en by med restauranger, hotell osv eller bara en hamn?

/CH
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-12, 14:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Färja från Rafina

Rafina är en fin småstad med gott om restauranger både nere vid hamnen och runt torget uppe i stan. Här är en bild från hamnen, en med mysiga hotellet Korali och en bild från balkongen vid sidan av hotellet.



Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-12, 15:12
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Färja från Rafina

Måste fråga, finns det möjligheter att bada i eller i närheten av Rafina? Vi funderar på att bo där vår sista natt innan hemresan och vi kommer dit redan vid lunchtid.

Någon som vet om Corali har en hemsida (hittar inte någon) och hur mycket det kostar per natt att bo där?

*Nicki*
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-12, 15:49
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Färja från Rafina

Ja det finns fina badmöjligheter man kan säga att stranden / stränderna sträcker sig från Aghios Nikolaos till Ble Limanaki (Blå hamnen) eller den större stranden Kokkino Limanaki (Röda hamnen) som ligger på vägen mot byn Mati, min favorit är "kokkino limanki! Från Rafina och till Marathon är en härlig kustremsa!
Hotell då ra finns även Hotel Bravo tele nr +30 2 294 023468
Corali har tele nr +30 2 294 022477 sen finns nyrenoverade Avra tele nr +30 2 294 022780.

Camilla välkommna även till Nea Makri
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-12, 20:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Färja från Rafina

Jag bodde på Korali sept -03, då kostade det 40€. Mycket prisvärt, det var litet men nyrenoverat och fräscht.

Även om priset naturligtvis gått upp nu är det säkert fortfarande mycket billigare än att bo i Aten.

Fin strand syns från centrum men jag har aldrig sett nån bada när jag passerat där, det har blåst rätt ordentligt. Men det kanske det inte alltid gör.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-14, 09:31
thomas thomas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 58
Standard Sv: Färja från Rafina

Hej vi bodde på Coralli juni -05 och fik betala 75 euro ej prisvärt.Året innan i Aten 54 euro nära Omonia med frukost ,klart prisvärt. Kommer inte ihåg namnet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-14, 20:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Färja från Rafina

Citat:
Hej vi bodde på Coralli juni -05 och fik betala 75 euro
75€!!! Det var det värsta. Då har de jackat upp priserna rejält. Senast jag var där i sept. -04 så gav jag 40 € för ett litet dubbelrum som jag disponerade själv.

40 - 45 € får man väl räkna som mycket rimligt på fastlandet. Speciellt i en hamnstad som Rafina. I Athen kostar det naturligtvis mycket mera...

Var det någon helg med mycket resande, eller fick ni det sista (!) dyraste stora rummet? Ett av de med terrass ut mot Torget? Det låter märkligt med en SÅ stor prisökning på ett drygt halvår... Men man måste kanske söka sig upp mot Nea Makri fortsättningsvis för att hitta billigt boende sista natten? Men då blir det ju också lite längre och mer komplicerat att ta sig till flygplatsen...

Hmmm... En tanke... Coralli kanske har anpassat sina priser till AVRA och de andra "fetehotellen" som ligger där...? Synd i så fall.

Peter
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-21, 21:45
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Färja från Rafina

Jag har haft mailkontakt med hotel Corali idag. De tar 60 euro per natt för ett dubbelrum utan frukost fram till 1 juli. Därefter 70 euro.
Vi har egentligen planerat att bo ett par nätter längre söderut, men det verkar ju himla bekvämt med Rafina också. Bra med endast 30 min bussresa till flygplatsen. Tror ni att man behöver förboka detta hotell i månadsskiftet juni/juli? Vi har egentligen ingen lust att bestämma redan nu var vi ska bo, men det verkar inte helt lätt att hitta boende i den här regionen.

Carina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-22, 10:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Färja från Rafina

Jag har aldrig varit där vid den tidpunkten. Men Corali är litet så om du tycker priset och läget är okej tycker jag att du ska boka.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT