Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-25, 21:23
Oregano Oregano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 4
Standard Perivolos

Hej,

Planerar att besöka Santorini för första gången i slutet av augusti. Har varit mycket i Grekland tidigare, både på fastlandet och öar såsom Skiathos, Rhodos och Kreta.

Santorini verkar skilja sig en del från de ställen jag har varit på så det ska bli spännade att besöka. Har läst här på forumet och fått en hel del tips, men har fortfarande lite funderingar.

Perivolos verkar ha en fin strand och jag har siktat in mig lite på hotel Atlantis beach. Någon som har erfarenhet därifrån? Det jag nu börjat grubbla över är om det ligger väldigt avsides? Finns det gott om restauranger i närheten? Något bra gyrosställe? Någon mataffär med hyfsat utbud (vatten, ägg, fetaost, färsk frukt, bröd mm)? Hur långt är det till Perissa?

Alternativet är att åka till Kamari istället. Är det generellt bättre utbud där? Är stranden och badet sämre? Har kollat in Santorini Kastelli resort som verkar välskött, dock ligger det en bit från stranden.

Det vi vill ha ut av resan är ett välskött hotell nära en fin strand, där man både kan sola och bada i havet. Det ska finnas flera restauranger i närheten, som servarar så genuin grekisk mat som möjligt, och någon affär där man kan köpa färsk frukt och frukostmat. Kvällstid får det gärna vara liv och rörelse. Jag kommer inte att besöka nattklubbar, men tycker det är tråkigt om restaurangerna och barerna stänger före midnatt.

Går det bra att ta sig runt på ön med buss eller taxi oavsett om man bor i Perivolos eller Kamari?

Hoppas ni kan hjälpa till!

Vänliga hälsningar
Cecilia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-26, 14:34
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Perivolos

Perissa och Perivolos hänger i princip ihop så det är svårt att avgöra var det ena slutar o det andra börjar! Har aldrig bott på Atlantis Beach, men ofta promenerat förbi på de dagliga vandringarna utmed Perissa-Perivolos-Agios Giorgiosstranden. Har alltid tyckt det ser mysigt ut! Det finns gott om restauranger/tavernor i närområdet,däribland några som brukar rekommenderas som öns bättre. Det är några hundra meter till huvudgatan med bageri o matvaruaffärer mm. Tämligen goda bussförbindelser från huvudgatan mot Fira ca var 30:e minut. I Fira finns huvudbusstationen där man oftast måste byta buss om man vill åka till andra platser på ön. Har alltid upplevt det som att Kamari har mer "hålligång" än Perissa-Perivolos, men föredrar Perivolosstranden framför den i Kamari. Perivolos har gott om vattensportaktiviteter

Ön är ju inte stor utan man kan lätt ta sig runt o uppleva så mycket mer än bara stranden o poolområdet, men det kostar naturligtvis lite mer att ta taxi än bussen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-26, 18:48
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Perivolos

Har Du förresten kollat den tidigare Santorini-tråden "Perissa eller Kamari" ? Där har Kalimera lagt upp en fin bild som bra visar hela den långa stranden o bebyggelsen Perissa-Perivolos-Agios Giorgios

Senast redigerad av giottoni den 2013-05-26 klockan 19:22.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-27, 21:42
Oregano Oregano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 4
Standard Sv: Perivolos

Tack för tipsen giottoni! Ja jag har läst tråden och tittat på bilden. Det var en fin översikt men svårt att se detaljer.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-29, 15:06
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Perivolos

Atlantis Beach ligger ju i norra delen av Perivolos, alltså närmare Perissa. Perivolos är en av de bästa stränderna på Santorini, tycker jag, rent och klart vatten men inte långgrunt.

I Augusti kommer det vara full rulle i Perissa och Perivolos, så ora dig inte för lugnt uteliv! Ni har Tranquilo bar nära som ofta har liveuppträdanden och supergod mat med Mexikansk touch! Beach bar är en annan bar i Perissa med en del liveband också. Annars har ni Chilli i Perivolos (samma ägare som koo Club i Fira) och Wet (en av killarna som jobbade på Enigma Club i Fira driver det nu). Yazz är bra också, i Perissa. Men bästa utelivet har ni i Fira. Tropical bar till att börja med och sedan vidare till Koo Club eller Casablanca för superbra clubbing! Mer sofistikerat är Tango Bar som har den bästa musiken på ön.

I Perissa och Perivolos finns både mataffärer, bagerier mm. Du har Carrefour på huvudgatan till Perissa när du vill storhandla men även mindre minimarkets lite överallt.

Ingela
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-11, 21:13
Oregano Oregano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 4
Standard Sv: Perivolos

Tack Ingela för bra info!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT