|
|||
|
|||
Växelavgift?
Jag ska till Kreta nu den 1 sep, och är osäker på om jag ska växla alla pengar i Sverige och ta med i kontanter eller om det är bättre att ta ut pengar efter hand där på plats?
Jag hörde nämligen av en kompis att det är visserligen gratis att ta ut pengar men att det kan vara en växelavgift när man tar ut? Någon som vet om det är så? Då vill man ju helst inte ta ut pengar där, om det ska kosta varje gång.. |
|
|||
|
|||
Sv: Växelavgift?
Hej har själv visa kort och för mig är uttagen gratis det som tillkommer är en valutaväxlingsavgift som är på 1,5 % sedan så kan det vad jag förstått skilja på i hur mycket Euron står i just i den automat man tar ut i beroende på bank.Det finns även växlingskontor på plats där man kan använda dom kända korten men vad jag förstått så är det mycket dyrare ,sedan så om pengar blir över så kan man ju växla tillbaka i Sverige gratis om man köpt valuta på forex.Det kan ju vara bekvämt att ta ut på plats och slippa ha med sig hela reskassan själv kör jag en kombination i år en del med och en del på plats i automat.
Mvh Robban |
|
|||
|
|||
Jag vet inte om det är samma påslag för alla kort och banker, men med mitt visakort hos Swedbank läggs 1.5% till på växelkursen. Observera att det då ändå blir något lägre pris än hos t ex Forex (som ju säljer sina eurosedlar till ett pris en bit över själva växelkursen, idag 2.55% över). Därutöver tas ingen avgift ut (typ en engångssumma på 30-40 kronor per uttag, som det var för ett antal år sen).
/Thomas |
|
|||
|
|||
Och som vanligt skrev jag ett inlägg samtidigt som ett nytt skickats...
Hursomhelst, att det är "gratis" att lösa in sina eurosedlar när man kommer hem är väl en sanning med viss modifikation? Du får inte samma pris för dom som du betalade när du köpte dom (idag tar t ex Forex 10.53 för en euro och löser in dom till 9.82). Det är väl bara det att du slipper växlingsavgift, eller har jag missuppfattat detta (jag har själv aldrig lösta in kvarvarande valuta, vad jag kan komma ihåt)? Trots att det alltså bli marginellt något dyrare brukar jag själv växla in här hemma vad jag tror kommer att gå åt på semstern. Sen har jag visakortet som en reserv. Beror kanske lite på vart man ska åka, men hittar man ingen fungerande automat inom rimligt avstånd, så blir det genast krångligt. Fast det problemet blir väl inte aktuellt på Kreta kanske. Annars så spelar det alltså inte så jättestor roll vad gäller själva kostnaden. /Thomas |
|
|||
|
|||
Hej Alla!
Jag brukar ha med mig en "handkassa" för de första dagarna och sedan ta ut pengar på KREDITKORT (kort där du betalar på faktura efteråt), kostar lite, men känns lite säkrare än att ha fickan full med kontanter. Om du använder KREDITKORT tänk på att man kan bara ta ut en viss summa per tvåveckorsperiod (det brukar vara motsv 10 000 SEK.) Två olika korttyper kan då vara bra att ha, eller om man är fler än en person funkar det ju med olika kort. //PA |
|
||||
|
||||
Jag betalar 10 kronor per uttag utomlands med Swedbanken Visa
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jag vet om man har ett Swedbank Visa som är knutet till ett konto hos någon av de mindre sparbankerna som ingår i Swedbank, så betalar man av någon anledning 10 kronor per uttag även här i Sverige från andra automater än bankens egna (t ex om man plockar ut från Bankomat). Detta vet jag gäller i alla fall Sörmlands Sparbank. Har man däremot konto hos själva Swedbank kostar det nada. Åtminstone gäller det mitt kort. /Thomas |
|
||||
|
||||
Ja har ett sånt Visa kort knutet till mitt bankkonto och då betalar jag endast 10 kr per uttag utomlands, även i Sverige i annan bank än Swedbank.
Däremot om jag tar ut pengar med ett annat Visa kort( kreditkort) så är det 1,5% påslag. |
|
|||
|
|||
Citat:
Verkar hursomhelst som att det kan löna sej att jämföra olika kort och banker. Mitt är alltså ett Visa kontantkort, knutet till ett konto i Swedbank, och det är ingen avgift för att plocka ut svenska kronor på vilken automat som helst i Sverige, inklusive Bankomat. Däremot tillkommer alltså ett påslag på växelkursen på 1.5% om man plockar ut andra valutor. Dock alltså ingen fast avgift, typ dina 10 kronor. Fast den tian tjänar man ju snabbt in om det inte är nåt påslag på växelkursen. /Thomas |
|
||||
|
||||
Swedbank har flera olika Visa-kort. Jag fick byta till ett som var billigare i fast avgift eftersom min bankman (som är en kvinna) konstaterade att jag gör under 12 automatuttag per år (i Sverige), kostnaden blev lägre då jag bytte kort. Det kan säkert finnas flera alternativ än de två jag har haft, det enklaste är väl att fråga på banken så får man det som passar ditt användande bäst.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Eller har jag missuppfattat det? // Helén |
|
|||
|
|||
Citat:
Vilket gör mig rätt förbannad eftersom allt sker per automatik och de inte har någon direkt hantering av sådana transaktioner. Inte mer än om jag tar ut pengar runt hörnet här hemma... |
|
||||
|
||||
Jaha, ja själv har jag bankomatkort där det inte kostar extra att plocka ut euro, betalar heller ingenting vid uttag i bankomater hemma, men tre kronor (var det sist jag såg det) om jag väljer Swedbanks uttagsautomater.
Helén- som lever kontatlöst hela året förutom då jag är i Grekland |
|
|||
|
|||
Jag har ICA-bankkort med mastercard och de tar varken ut växlingsavgift eller avgift vid uttaget, jag har kollat uttagskurserna när jag kommer hem mot ex Eurocard och kurserna är rena utan avgifter. De flesta lägger ju på 1-3% enligt uppgift men jämfört med att växla kontanter tycker jag att det blir billigare att ta ut i automat och det är gott att slippa ha en massa kontanter att hålla koll på!
|
|
||||
|
||||
Har samma kort. Skaffade det enbart för att det inte kostar något att ta ut.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Sen är det ju en annan sak att man, som Peter påpekar, tar ut en avgift ändå, via växelkurspåslag. Men det blir i alla fall fördelaktigt om man gör många små uttag, jämfört med att ha en fast avgift för varje uttag. Fast ICA/Mastercard verkar ju vara det ideala. Antar att det är en årsavgift på det kortet i alla fall, eller? /Thomas |
|
||||
|
||||
Citat:
Men vad menar du med administrativ avgift som är lika stor ? Ni är ju flera som skriver om den här procentuella avgiften, så den existerar säkert. Men vilken kurs menar ni att den läggs till på Bankerna har varje dag en köpkurs för sedlar, idag euro 10,0525 och en säljkurs som idag är 10,3755 (källa handelsbanken). Jag är tämligen säker på att om jag går till en "euro-bankomat" idag så kommer jag att betala 10,3755 och inget annat. Eller menar ni att det läggs på ytterligare 1,5% för att jag gör uttaget i en bankomat och inte på bankkontoret ? Det här blev kanske lite rörigt. Finns det ingen bankanställd på forumet som kan reda ut sakernas tillstånd ?? Lars |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Citat:
Jagär visserligen inte bankanställd, men jag tror ändå att jag vet: det är på den s.k. swift-kursen som det läggs på 1.5%, dvs den kurs du t ex ser/hör när valutakursen redovisas på ekonomisidorna eller i nyheterna på tv. Den ligger (surprise surprise) alltid nånstans emellan bankernas/växlingskontorens köp- och säljkurs av sedlar. I ditt exempel ovan låg den säkert på runt 10.20. Och det är alltså på DEN kursen 1.5% (eller vad det nu kan vara för olika kort och banker) läggs på, INTE på bankernas säljkurs av sedlar. Nån måtta får det ... /Thomas |
|
||||
|
||||
Citat:
När du köper en resa med kortet får du ICA Bankens reseförsäkring och avbeställningsskydd. Automatuttag utomlands kostar ingenting, och vi har inga valutaväxlingspåslag. |
|
|