|
||||
|
||||
Får jag fresta...
Med en vårbild från klostret i Arkadi, Rethymnon, 14/2 2011.
Klostret är idag en symbol för den Kretenska stoltheten. Historien säger att en större grupp frihetskämpar sprängde sig själva, och anfallande turkar, till döds under revolutionen 1866 - Hellre döden än belägring. |
|
||||
|
||||
Sv: Får jag fresta...
Hittade ingen FB-gilla knapp, men det får gå ändå...
|
|
||||
|
||||
Den knappen söker jag till och med på Skype nu för tiden...
|
|
||||
|
||||
I måndags hade vi - i Mälardalen - 20 minusgrader ... idag har vi minus 3.
Skicka gärna fler vårbilder - de värmer! |
|
|||
|
|||
Härlig bild!!!
|
|
||||
|
||||
Bra rubrik! Verkligen en frestande bild med härlig grönska. Här hemma ser man ut som en michelin-gubbe när man går ut och behöver dessutom mycket sten i fickorna för att inte blåsa bort. Brrrrr .........
Mats |
|
|||
|
|||
Jättevacker bild!
Ja just nu skulle till och med en av mina värsta regnbilder från Tinos hösten 2009 fresta många ! 54 dagar till årets första vända Lissi |
|
|||
|
|||
Tack för en fin bild - längtar tills gräsmattan här hemma tar av sig vinterskruden och blir grön
//Maggan |
|
||||
|
||||
TACK
|
|
||||
|
||||
Var det grönt ni ville ha. Då kanske jag kan få hjälp med att lista ut vad som gömmer sig under de här bladen som jag fann när jag plockade vildsparris förra veckan... Jag antar att det är en orkidè men om någon har namnet på den blir jag glad. De växer överallt i olivlundarna nu.
|
|
||||
|
||||
Kikh Moni Arkadi har ju blivit näst intill en kultplats för kretensarna och inte undra på det med tanke på klostrets historia.
Om du inte redan varit där i november skall du åka dit den 8:e eller 9:e november( jag är inte riktigt säker på datum men 8:e låter mest rätt) när man celebrerar den tragiska händelsen då man sprängde kruthuset tillsammans med de som samlats där i luften till turkarnas stora förtret. När vi var där uppfördes ett litet spel om själva händelsen utanför det lilla museet och efteråt serverade som ju brukligt är pilaffi, psomi, tiri, kreas kai krasi. Stämningen blev till slut ganska uppsluppen, då det även bjöds på tsikoudia. Beträffande orkidén ta en koll på den här sidan. Kan de va den här? http://www.greekmountainflora.info/C...20cretica.html lars Kriti stin kardia mou Senast redigerad av lars den 2011-02-17 klockan 18:59. |
|
||||
|
||||
Jag får kanske också fresta lite?
På min promenad idag såg detta blommande träd i stan, gissar att det är ett mandelträd....men jag kan ju ha fel! Vackert är det iaf och det känns som våren är kommen...eller iaf nästan vår! Så härligt!!! Yanna |
|
|||
|
|||
Men åååååååååhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!
Monica |
|
|||
|
|||
Blir man nå avundsjuk....
Mina blommor är 1.5 meter under snön. Pia |
|
|||
|
|||
Likadant här,imorse var det-33,7 men nu bara -26,9 haha.Strålande sol från klarblå himmel gnistrande vit snö,det är mycket vackert.
Monica |
|
|||
|
|||
Åååh vilken vacker bild av trädet Jag vill osså ha vååååår Yanna !
Snön har vi tack o lov blivit av med sedan några veckor, men blåsten vi haft sista veckan har trängt ända in i benmärgen...iiihh...gillar inte...men visst är det härligt när man kan få börja leta vårtecken Själv ska jag börja med lite försådd till helgen - me like <3 Ha en skön fredag & helg alla //Maggan |
|
||||
|
||||
Hej
Ja vi har det vackert här på Kreta vi har bott har nu i över 8 år och upplever ständigt nya upplevelser. Blomman du undrade över ser ut att vara Biskopsstav lat. Arisarum vulgare. Den är ej en orkide utan hör till familjen Kallaväxter (Araceae). Olle Senast redigerad av Kalimera den 2011-02-23 klockan 08:59. Anledning: Otillåten länk (se regler under FAQ) |
|
||||
|
||||
Citat:
Tusen tack för det Olle! Jag borde ha förstått att den vackra skapelsen var en Kalla, det syns nästan på bladverket. Kallor är mina absoluta favoritblommor så jag kanske ska ta och gräva upp några att förgylla altanen med... Kikh |
|
||||
|
||||
Tänk vilket angenämt ämne, att fundera över vilka blommor man upptäckt i naturen..
Här såg jag gräsmattan fläckvis för några dagar sedan, och tom vintergäck lyste gult i rabatten . Men nu är allt översnöat igen, och många minusgrader har det blivit . Abi, med en suck! Tack Kikh och Yanna för härliga bilder! |
|
|