Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-21, 12:07
peter 410 peter 410 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 2
Standard Ö-luffa nära Ahten

Hej vi är en fam som ska flyga till Athen i aug. Nu undrar jag vilka öar man kan åka till om man utgår därifrån. Vi är 2 vuxna och ett barn.

Mvh peter
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-21, 13:12
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Ö-luffa nära Ahten

Hej,

lite beroende på hur länge ni skall vara borta, men de Saroniska öarna framför allt Egina och Poros, men även vidare till Hydra och Spetzes är alldeles perfekta att öluffa i när man utgår från Aten. Inte alltför långa båtresor och relativt bra turtäthet. En utmärkt introduktion till ölufffande som, när man blivit mer van, gör att man lättare tar sig an andra ögrupper.

BoCina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-21, 20:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Ö-luffa nära Ahten

Som BoCina skriver så passar de saroniska öarna väldigt bra om man utgår från Aten. Ni kan även luffa runt bland de närmsta öarna i Kykladerna. Det är jättenära till exempelvis Andros och Tinos, till Kea och Kithnos, och faktiskt till ganska många andra öar. Naxos ligger till exempel "bara" fem timmar bort.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-21, 21:15
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Ö-luffa nära Ahten

Hej vi öluffade för första gången förra året med våra barn och kan rekommendera Paros och Naxos. Vi också flyg till Aten och åkte med Bluestar ferries från Pireaus till Paros och sedan vidare till Naxos. Paros och Naxos är perfekt för barnfamiljer - finns fina stränder, mysiga byar och bra båtförbindelser. Lycka till med planeringen!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-21, 23:23
peter 410 peter 410 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 2
Standard Sv: Ö-luffa nära Ahten

Tack för hjälpen lite svårt att veta vart man ska ta vägen när man aldrig varit i grekland. Har luffat lite i Thailand är det lika smidigt i grekland med båtförbindelser hotell mm,mm.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-22, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Ö-luffa nära Ahten

Citat:
Ursprungligen postat av peter 410 Visa inlägg
Har luffat lite i Thailand är det lika smidigt i grekland med båtförbindelser hotell mm,mm.
Jag har också luffat i Thailand, och jag kan garantera att det är mycket smidigare i Grekland, både att resa, och att skaffa boende.

Jag förstår att du har svårt att välja. Du kan läsa om alla öarna här på Kalimera, det klanske ger dig en klarare bild.

Här finns en karta över övärlden där du kan se alla öar, och vilka ögrupper de tillhör. I regel har öarna i respektive ögrupp bra båtförbindelse med varandra, det är inte alltid det går att ta sig från en ögrupp till en annan, utan att "mellanlanda" någonstans. Som du ser på kartan ligger vissa öar i Kykladerna lika nära Aten som de Saroniska öarna.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-22, 14:22
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Ö-luffa nära Ahten

Från Aten är det ju heller inte så långt till de västra Kykladerna där en av mina favoritöar Sifnos ligger. Har inte varit på Sifnos med barn, men tror absolut att ön passar barn i olika åldrar. Sifnos kan man t ex kombinera med Milos som har en fantastisk kust. Det går också att kombinera Sifnos med Paros, även om förbindelserna dit inte är lika täta som till Milos.

Har för mig att det tog drygt tre timmar att åka till Sifnos när jag var där för några år sedan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-22, 16:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ö-luffa nära Ahten

Jag håller med om att Saroniska öarna med bla Angistri egina, Poros är bra "barnöar" med långgrunda stränder. Men då måste ni starta i Pireus som kan upplevas stort...

Att ta en rutt från Rafina med litet mysigt lättöverskådligt färjeläge, med stopp på Andros och Tinos och Syros tex (med hemfärd med båt till Pireus) är också ett bra alternativ och då får ni VÄLDIGT genuina, ej så turisttäta öar om ni gillar det. Syros har många väldigt långgrunda stränder som är bra barnstränder...
Att som förstagångsluffare ta bussen från flygplatsen till Rafina f v b till Andros är en jättebra start. Båtar går många gånger om dagen och färden tar 2-3 tim beroende på vilken slags båt ni tar...Sen om ni ska vidare till t ex Tinos så tar det ytterligare 1-1 1/2 timme....och åker ni sen till Mykonos en knapp timme till och lika lite om ni vill till Syros. Lagom båtresor och sinsemellan ganska olika öar...Mykonos är ju mycket mer "turistifierat" men Mykonos stad är otroligt fin i gengäld. Färjorna mellan dessa öar går i en rutt Rafina-Andros-Tinos-Mykonos och så tillbaks...men från Tinos och Mykonos kan ni ta er till Syros och vidare till Pireus eller till andra öar i Kykladerna. Syros är ett slags nav i färjetrafiken.

Ni kommer att få massor av förslag här är jag säker på....och hur ni än väljer så kommer ni att bli nöjda!

Lissi - som själv åker Tinos-Andros och -? , ja nån ö till i sommar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-22, 19:29
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Ö-luffa nära Ahten

beställ öluffarskolan-guiden här på kalimera!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-23, 00:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ö-luffa nära Ahten

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
beställ öluffarskolan-guiden här på kalimera!
Mycket bra förslag. Personligen föredrar jag cykladerna och ni har många öar att välja bland. Jag rekommenderar gärna att ni läser på om mina personliga favoriter på överkomligt avstånd från Aten. Läs på om Sifnos, Paros ,Folegandros och Antiparos. Finns många fler trevliga öar i den ögruppen.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT