|
|||
|
|||
avgifter på bankuttag
Hej! Någon som upplevt att bankerna i Grekland tar ut större avgifter
nu än tidigare vid uttag i bankomater. Ska åka till aegina snart. Fick iof uppgiften från forex personal! |
|
||||
|
||||
Sv: avgifter på bankuttag
Jag har Visakort genom Nordea och betalade inga avgifter utöver det vanliga valutapåslaget som ligger på någon procent... Var uppmärksam på att du väljer uttaget i Euro och inte den kurs som du blir erbjuden i svenska kronor.
// Malin |
|
||||
|
||||
Forex är i sanning inget sanningsvittne.. Forex basunerade för ett par år sedan att bankomaterna pg av den grekiska krisen skulle vara tomma...
Detta var naturligtvis icke med sanningen överensstämmande. Forex lever på sina höga växlingsavgifter. Arne |
|
|||
|
|||
Det var det jag trodde. Tack för svar!
|
|
||||
|
||||
Forex är avsevärt dyrare än den kurs som ges via bankomater utomlands. Men det är precis som Malin skriver avgörande att välja uttag i euro och INTE välja det förslag som ges i sek. Vissa automater föreslår detta på ett försåtligt sätt och många har svårt att göra detta rätt har jag förstått.
Lars |
|
||||
|
||||
Jag har för mig att det inte är tillåtet att ta ut avgift vid automatuttag av euro i ett eu-land, i alla fall med vanligt bankkort, kan vara annorlunda med kreditkort. Däremot vid uttag av annan valuta än euro får banken ta ut avgift.
Maria |
|
|||
|
|||
Hej! Här kommer ett purfärskt svar! Tog för ett par timmar sedan ut 400 € i bankomat på Thassos. Det kostade allt som allt 3864:- vilket blir totalt 9,66 kronor per euro. Vid uttaget kunde jag välja fast kurs (gentemot svensk krona ) på 10,01 eller lokal kurs. Jag valde alltså det sistnämnda) och googlade och kollade just nu att Forex tar 10,04 om man ska köpa exakt nu. Så .... Nej lyssna inte på Forex! De är jättedyra och jag tar alltid ut på plats.
Hoppas du får en underbar resa 🇬🇷☀️ |
|
|||
|
|||
Har vanlig Visakort
|
|
|||
|
|||
Eller skaffa ett medmera mer, det kostar visserligen en årsavgift men det är helt fria uttag bara man sätter in saldot på det först, alternativt santander som har ett gratiskort med samma sak (bra reseförsäkring dessutom)
Fick lära mig att tar man ut med bankkort så kan det ibland vara så banken där du tar ut sätter kurs, då kan man få sämmre eller bättre beroende på vems bankomat, men kör du med ett kreditkort är det mastercard / visa som sättter kursen, |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Vi har ett Santanderkort där vi sätter in pengar innan. 12 uttag/ år utan en avgift på 15 kr/uttag som kommer vid uttag nr 13.Dock inga avgifter vid betalning med kortet.Känns bra vid ev stöld att det är ett kontantkort. Sen har vi ett ICA- kort också som reserv utan uttagsavgift men med valutapåslag. Jag tror Santanders valutapåslag är något lägre än ICAs. Ej säker. Tar alltid ut I euro. Har aldrig nyttjat Forex.
Lissi |
|
||||
|
||||
Den avgiften tror jag inte de har rätt att ta ut inom euro-zonen?
|
|
|||
|
|||
Som sagt : är på Thassos nu och fick inklusive allt kursen 9.66 istället för 10,1. Tog ut på Lesbos förra året med lika fördelaktig kurs och året innan på samos. Jag har ett helt vanligt visa från SEB men har samma erfarenhet av mitt mastercard från SEB. Man behöver inte ha speciella kort från Coop eller så för att spara mycket pengar jämfört med Forex!!!! Och dessutom vill man ju inte ha för mycket kontanter på sig på resan.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej!
jag tar alltid ut pengar i Grekland men har lite svårt att veta hur/vad jag ska välja. Vad exakt står det när jag ska välja det ena istället för det andra? Med vänlig hälsning ElisabethK |
|
||||
|
||||
Citat:
Ibland får du ingen fråga alls, utan du får uttaget i euro utan krångel. Jag misstänker, men vet inte säkert, att det gäller bankomater som ägs av de stora "seriösa", kanske statliga, bankerna. Annars får du en fråga eller val om du vill göra uttaget i euro eller till en fastställd kurs i sek. Väljer du euro (som du ska) så kan det följas av en fråga av typen: "är du säker, du gör nu ett uttag till ej fastställd kurs". Man ska här framhärda i att välja euro. Väljer du euro så räknas kursen fram av banken/kortföretaget i Sverige, och då handlar det om ett påslag på 1-2% på deras dagskurs. I Fajotas exempel 9,66. Väljer du omräkning till sek i den grekiska bankomaten låter du den grekiska banken/bankomatföretaget sätta en kurs, oftast horribelt hög. |
|
||||
|
||||
Citat:
Som du skriver Laero så varierar upplägget från bank till bank. Men även i samma bank/automat kan det variera över tid. Därför gäller det att noga läsa och begrunda så att man trycker på rätt knapp. Kreativiteten är stor hos bankerna. Det fick jag erfara i fjol på Egina då jag gick på en nit trots att det är "hemma" för oss efter många besök. Jag gjorde ett uttag som vanligt i byns enda automat. Fick som vanligt frågor om att få det omräknat till SEK och tryckte lite slentrianmässigt på knapparna. Men si då hade banken varit kreativ och omformulerat frågorna och flyttat på ja och nej-knapparna. Det fick till följd att jag svarade fel. Den läxan kostade mig en ganska rejäl hacka eftersom det var ett lite större belopp som jag tog ut. Så därför ........ Läs noga och tänk efter även om det är "den gamla vanliga automaten"! Masse |
|
||||
|
||||
Hej ! Tog ur 400 euro idag i Parga med coops bankkort "med mera mer"
Det kostade mig 3780:- , alltså 9,45 / euro Inga synliga "avgifter" på banksaldot ! Banken jag gjorde uttaget på var Grekiska Nationalbanken, vilken jag alltid väljer om den finns på ort och ställe. Valde som vanligt "euro" vid förfrågan . / Tom från ett varmt Parga |
|
|||
|
|||
I våras, när jag var utomlands, gjorde jag en jämförelse för att se om bankerna håller vad de lovar. Jag tog ut 100 euro på varje kort jag hade, vid samma tillfälle och på samma automat. Jag har/hade ett Coop MedMera-kort, ett Länsförsäkringar kort och ett Norwegian kort.
Dagens officiella euro kurs var 9,17 kr. MedMera-kortet, som skulle vara avgiftsfri, drog av 9,27 kr per euro av mitt konto. Länsförsäkringar Bank, som brukar ha ett valutapåslag på 1,5 %, drog av 9,31 kr per euro, alltså 9,17 x 101,5 %. Norwegian kortet, som enligt dem skulle vara avgiftsfri, drog av 9,40 kr per euro. Således den enda bank, bland de tre, som höll vad de lovade var Länsförsäkringar, fast de var lite dyrare än MedMera-kortet. |
|
|||
|
|||
En sak är i alla fall klar: Forex är inte särskilt intressant
|
|
|