Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-12-18, 23:01
carl04 carl04 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Ucklum
Inlägg: 189
Standard Färjebiljetter och priser

Efter några år utan båtluff i Grekland (2006 senast) är det nu återigen dags att ge sig iväg och greklandsabstinensen kan lägga sig. Är det någon som har koll på biljettpriserna mellan Pireus-Milos, Milos-Folegandros och Naxos-Koufonissi (kanske blir Skopan igen!!!)? Eller kan någon tipsa om sidor där man kan undersöka detta?

/Carl
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-12-19, 00:12
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Tar du Skopan så är det nästan gratis.
Pireus-Milos och Milos-Folegandros är ju ganska bekvämt med långsamtgående färja. De senaste åren har ju "Agios Georgios", "zante ferries" och även "Lane Lines" (minns inte namnet på de två senare skutorna) trafikerat dagligen.
Räkna med 20-30€ till Milos och ca 10€ till Folegandros.
Har du bråttom och vill stänga in dej i en speedrunner e dy. räkna med det dubbla.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-12-23, 16:18
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Jag tror att biljetten Naxos-Koufonissi med Skopelitis kostade 7,50 eller 8 euro för en vuxen i somras. Räkna med vissa mindre prishöjningar till sommaren.
Våga
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-04, 15:37
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Hej
någon som vet vad biljetterna låg på förra sommaren Pireus-Naxos?
vi har inte åkt den vägen på några år.

Zelda
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-04, 15:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Citat:
Ursprungligen postat av Zelda Visa inlägg
någon som vet vad biljetterna låg på förra sommaren Pireus-Naxos?
Cirka 33 € enkel väg i ekonomiklass.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-05, 10:07
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Tack!
vet du när de kommer att släppa biljetter och lägga upp tidtabeller?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-06, 09:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Citat:
Ursprungligen postat av Zelda Visa inlägg
vet du när de kommer att släppa biljetter och lägga upp tidtabeller?
Just nu finns en tidtabell för Blue Star Ferries som gäller till och med 31/3. Det går en båt 07.25 och en båt 17.30 från Pireus (Aten) till Naxos. De tiderna brukar gälla året om, så du kan planera efter dem. Det tillkommer andra båtar senare.

Blue Star Ferries.

Tidtabell för alla båtar.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-07, 23:25
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Tack för det, men nu har vi faktiskt bokat inrikes från Athen till Paros, det är så smidigt, flög direkt till Naxos härom året men den tidtabellen stämmer inte överens med SAS planen, så nu får det bli Paros ett par dagar först, inte så fel
och sedan färjan till Naxos, hittade direkt biljetter med SAS Arlanda - Athen för 1485:- tor, inte så tokigt...
sen får vi se om det går nattfärja tillbaka annars får det bli flyg dagen innan och övernattning i Athen, tidtabellen stämmer inte där heller tyvärr.
Läääängtar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-08, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Citat:
Ursprungligen postat av Zelda Visa inlägg
Tack för det, men nu har vi faktiskt bokat inrikes från Athen till Paros, det är så smidigt, flög direkt till Naxos härom året men den tidtabellen stämmer inte överens med SAS planen, så nu får det bli Paros ett par dagar först, inte så fel
Det blir jättebra. Paros är ju också en väldigt trevlig ö.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-22, 12:39
Sanna Sanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 7
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Hej!
Åker till Athen i juni (13:e) framme kl ett på natten. (Dum tid men billig biljett...) Är det någon som vet, när det kan tänkas gå en färja (så tidigt som möjligt) från Pireus. går mkt bra med långsam och därmed billigare färja.Har ännu inte bestämt vart vi åker än... Vi åker med två barn så det kan vara bra att veta var man ska ta vägen mitt i natten... /Sanna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-22, 14:41
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Citat:
Ursprungligen postat av Sanna Visa inlägg
Hej!
Åker till Athen i juni (13:e) framme kl ett på natten. (Dum tid men billig biljett...) Är det någon som vet, när det kan tänkas gå en färja (så tidigt som möjligt) från Pireus. går mkt bra med långsam och därmed billigare färja.Har ännu inte bestämt vart vi åker än... Vi åker med två barn så det kan vara bra att veta var man ska ta vägen mitt i natten... /Sanna
"Mitt i natten" föreslår jag att ni stannar kvar på flygplatsen en stund... Pireus känns inte så väldigt trevligt på natten, speciellt inte om man har barn med sig. Då är det bättre att ta det lugnt och kanske äta något på flygplatsen och sedan ta bussen vid 05.00 tiden till Pireus. Jag har inte koll på alla färjor men jag vet att det går en Blue Star till Naxos bl.a. kl.07.25.

Vi har också landat mitt i natten och gjort som jag beskrivit ovan och det har funkat fint! Annars kanske det går tidiga färjor från Rafina... Kolla med gtp eller openseas. Där kan man leta efter färjeavgångar till alla möjliga destinationer även om inte alla ligger inne än.

Önskar er en riktigt trevlig resa var ni än hamnar till slut!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-22, 23:30
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 120
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Biljettpriserna klättrar nog kanske lite i och med de sämre tider som rådit i GR. Men det är fortfarande billigt med tanke på vad resten av vad resan kostar. Biljetter mellan öarna är billigarre än biljetter till och från fastlandet som det har varit tidigare. Speed boats brukar kosta 1,5 till 2 gånger vad en vanlig färja kostar. Kolla tidsvinsen mot hur mycket vila man kan tillgodogöra sig på båtturen. Det är nog mer värt än kronor och ören när man ser på helheten.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-02-23, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
"Mitt i natten" föreslår jag att ni stannar kvar på flygplatsen en stund...
Det skulle jag också göra.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-02-23, 13:49
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
"Mitt i natten" föreslår jag att ni stannar kvar på flygplatsen en stund... Pireus känns inte så väldigt trevligt på natten, speciellt inte om man har barn med sig. Då är det bättre att ta det lugnt och kanske äta något på flygplatsen och sedan ta bussen vid 05.00 tiden till Pireus. Jag har inte koll på alla färjor men jag vet att det går en Blue Star till Naxos bl.a. kl.07.25.
Och jag instämmer med zakka och Janne; skulle också stannat på flygplatsen hellre än att åka till Pireus. Pireus känns inte säkert på natten.

Har sovit på flygplatsen en gång (flyget landade 22.30) och det funkade väl, men det är absolut inte bekvämt - inga bänkar att sova på och en cirkusaktig musik som spelar hela natten. Det kan m.a.o bli ganska jobbigt för barnen så förbered dem på det. Man får sitta på McDonalds eller hitta ett hörn där man kan ligga ner på lite av sin packning. Vi tog snabbfärja till Naxos på morgonen sen, hade inte orkat med långsam färja. Tänker inte övernatta på flygplatsen någon mer gång, då betalar vi hellre lite mer och kommer fram på en vettig tid.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-02-24, 16:22
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Färjebiljetter och priser

Citat:
Ursprungligen postat av Sanna Visa inlägg
Hej!
Åker till Athen i juni (13:e) framme kl ett på natten. (Dum tid men billig biljett...) Är det någon som vet, när det kan tänkas gå en färja (så tidigt som möjligt) från Pireus. går mkt bra med långsam och därmed billigare färja.Har ännu inte bestämt vart vi åker än... Vi åker med två barn så det kan vara bra att veta var man ska ta vägen mitt i natten... /Sanna
Hej Sanna!
Precis som flera andra tycker jag också att det fungerar bra att stanna på flygplatsen. Innan ni har fått ert bagage är klockan säkert 01:30 och om ni ska ta en morgonfärja från Piraeus som går 07:25 brukar man få gå ombord MINST en timme i förväg, och att åka flygbussen X96 tar i sin tur en till en och en halv timme från flygplatsen till hamnen. Det handlar alltså om kanske tre timmars vila på flygplatsen.

Många familjer brukar söka sig till McDonalds servering för detta, där finns några mjuka soffor som mindre barn kan sträcka ut sig i medan föräldrarna sitter. På mellanplanet (avgångshallen) finns ytterligare serveringar vid ett resturangtorg med några skönare sittplatser än "väntstolsraderna". En del resenärer har med sig liggunderlag och lägger sig i något lämpligt hörn i avgångshallen. Själv väljer jag oftast att sova under bar himmel utanför flygterminalen.

På t ex Blue Star-båtarna kan man köpa flygstolsplatser för några euro extra, det brukar jag göra om jag åker vidare efter en natt på flygplatsen. Då kan man sova eller slumra på väg till sin ö och komma fram någorlunda utvilad!
Våga
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT