Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-25, 12:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

I Sunny's Amorgostråd har det vært skrevet om å "sjanse" på å ta Blue Star til Pireus, med ankomst kl 15, og videre hjem fra Athen noen timer senere.

Vi h a r/hadde(?) tenkt å t a denne "sjansen" når vi reiser hjem etter Juliferien vår, s e l v om vi har litt mindre margin enn Sunny til flyet hjem

Fordi vi hittil har hatt så god erfaring med at Blue Star holder tiden/ er i rute, har jeg tenkt at 3 1/2 time er "god" tid, når vi tar taxi fra Pireus til Flyplassen

- det jeg selvsagt hadde tenkt å følge med på er varsel om STERK vind, og om det skulle "dukke opp" en streik!

Så kjære Kalimeravenner med erfaring - b r u k e r Blue Star oftest å komme til Pireus presis - eller kun med en l i t e n forsinkelse

Grunnen til at jeg spør er at vi kom med Blue Star til Tilos ca 2 1/2 t i m e forsinket nå i ferien
- det k u n n e være et unntak, men så snakket vi med noen på Tilos som sa at hver gang de skulle dit, brukte de å vente 2 - 3 timer på på Blue Star på Rhodos

- så n å er jeg blitt usikker
Vi er veldig glad i Athen vi, men har ikke noe ønske om en julidag der
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-25, 12:26
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 922
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Hej , i min erfarenhet är Bluestar överlag väldigt bra på att hålla tidtabell, men precis som du skriver så kan ju vind mm ställa till det.

senast jag åkte Bluestar till Pereas var allt i tid tills vi började nalkas hamnen, då började man krypa fram och det meddelades i högtalaren om att man kommer nu tyvärr bli 30 min försenade pga mönga fartysrörelser i hamnen och att hamnpolisen därför beordrat om senare angörelsetid. Vi blev snabbt 45 min sena när vi väl hade laggt till.

Sen kan det ju alltid vara problem med buss , taxi eller tunnelbanan beroende på vad man väljer, man är ju inte i hamn bara för att båten är det så att säga

Summa summarum hur man än vänder på det anser jag tar man alltid en risk att flyga samma dag som man åker med båten, 3 1/2 timme borde räcka om inget är överdrivet försenat, du har en marginal på då drygt 1 timma (om du måste checka in en timme före samt taxin tar en timme) men jag hade nog personligen tyckt det är i tightaste laget för min smak

. Bluestar Båten angör mittemot tunnelbana o busshållplats samt taxi så det är ingen tid som spills där. , sen är det alltid upp till var och en att känna vad man vill riskera,. Kolla tex din reseförsäkring vad gäller momenten kring missat flyg pga försening av allmänt komunikationsmedel (och /eller at tdu klarar ta smällen om du måste köpa nya biljetter o kanske en övernatning) samt att du inte hammnar i någon svårare kris om du skulle missa flyget, är det så skulle jag nog ta en natt i Athen för att vara på den säkra sidan.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-25, 12:38
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Jag är alldeles för försiktig eller kalla det feg för att chansa,så jag skulle ta en övernattattning i Pireus! Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-25, 12:49
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Tänk också på att ankomsttid i tidtabellen är tiden båten går in i hamnen inte när den ligger vid kaj. Punkt 10 "Arrival times quoted indicate the time the vessel arrives at the entrance of the port" (http://www.bluestarferries.com/site/...6&loc=2&query=)

Upptäckte denna information förra året.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-25, 14:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Som jag nämnt tidigare: BlueStar-båtarna från Rhodos ligger vid en annan kaj, långt ut på västra sidan. Buss och taxi finns förstås ganska nära men jag skulle inte vilja vara ute i sista minuten när det är så viktiga saker som en flygresa.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-25, 15:18
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Har ingen statistik över hur Blue Star passar tider, men de gånger jag rest med dem har de varit max 25 minuter sena (bl a till Piraeus, Naxos, Nissyros, Amorgos, Rhodos). Fast det betyder ju absolut inte att detta alltid gäller. Andra har kanske andra erfarenheter?

Som jag skrev i den andra tråden så hade jag drygt 5 1/2 timmes marginal och det kändes okej, och jag höll också koll på vädret i förväg. Men 3 1/2 timme hade jag nog inte vågat chansa på!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-25, 20:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Takk til dere alle for for info/svar/innspill Fortsatt t r o r jeg det helst vil gå bra
- men, jeg føler meg likevel som en uansvarlig gambler akkurat nå - og d e t stemmer veldig dårlig med "virkeligheten"

Det nærmeste jeg er spill/gambling er at sønnen vår jobber i "Norsk Tipping"

Inntil for 2 uker siden, da vi opplevde å komme 2 1/2 time forsinket til Tilos med Blue Star, "sov jeg godt om natten" med reiseopplegget vårt

En ting er h e l t sikkert: å kjøpe nye flybilletter hjem til "hele gjengen" er uaktuelt
Vi er 2 som skal ( skulle?) reise Paros - Pireus og videre hjem 2.juli
og hele 7 som skal reise fra Naxos en uke senere!!!

Vi får ta et "familieråd", for selv om Arne og jeg kanskje kunne tenke oss å "utforske" Pireus, overnatte og oppholde oss der en hel dag, er jeg helt sikker på at det i k k e frister de yngre i familien, d a er i tilfelle Rafina et bedre alternativ.
Eller kanskje jeg skal gi et døgn i Athen en VARM anbefaling likevel

Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-25, 22:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
så skulle jag nog ta en natt i Athen för att vara på den säkra sidan.
Men man måste väl inte ta sig till Aten?? Man kan väl stanna var som helst efter kusten nära Pireus...Glyfada, Vouganiemi m fl platser
Jag skulle utan vidare kunna tänka mig en kväll i Pireus nära småbåtshamnen även mitt i sommaren..och äta semesterns sista och kanske rent av godaste mat på Rakadiko

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-26, 12:34
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 922
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men man måste väl inte ta sig till Aten?? Man kan väl stanna var som helst efter kusten nära Pireus...Glyfada, Vouganiemi m fl platser
Jag skulle utan vidare kunna tänka mig en kväll i Pireus nära småbåtshamnen även mitt i sommaren..och äta semesterns sista och kanske rent av godaste mat på Rakadiko

Lissi
Hehe nä man kan stanna på andra platser med men mellan Pireas och Athen hade jag valt det senare personligen, Tänkte inte på att BS färjorna fr Rhodos inte lägger till där jag skrev. Det är ju Cykladerfärjorna som gör det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-26, 13:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: BLUE STAR "alltid" PRESIS ???

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Hehe nä man kan stanna på andra platser med men mellan Pireas och Athen hade jag valt det senare personligen, Tänkte inte på att BS färjorna fr Rhodos inte lägger till där jag skrev. Det är ju Cykladerfärjorna som gör det.


- og j e g hadde glemt å skrive at det er fra Kykladene ( Paros/Naxos) v i skal reise denne gangen

Har gjort noen "sikkerhetsforanstaltninger" ( godt norsk ord ), har
booket en natt på fastlandet med avbestillingesfrist dagen/todager før
D a skulle vi vite litt i fht vær, vind og streiker i alle fall !

Har også "funnet" en mulighet fra Naxos (som ikke fantes fra Paros) da "skal" vi være i R a f i n a 14.40, dvs nær 4 timer før flyet vårt hjem lette r
Og, Rafina er jo bedre på a l l e måter

Den båten går via Tinos, så Lissi, hadde d u tatt sjansen på den om du skulle hjem derfra ?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT