Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-05, 09:38
Krillos Krillos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 2
Standard Barnluff, packfrågor och goda råd!

I mitten av juni åker vi på miniluff två veckor, en familj med tre ungar 3, 8, 10 år gamla. Valde Kykladerna efter att ha fastnat för några tips vid något tillfälle. Kommer direkt från Arlanda till Mykonos och har av det skälet med denna ö på vår rutt som vi begränsat till Paros-Koufonissi-Naxos-Mykonos i nämnd ordning efter att ha studerat färjeavgångarna.
Planen är att på stört dra ner till Mykonos hamn och spara Mykonos tills det är dags att åka hem (och vara där med några dagars marginal har jag förstått).
I Paros hamn tänkte vi ta oss till Naousa för att bo där, det verkar vara himla mysigt där vad jag kan se av folks tips.
Koufonissi är nog huvudmålet då det tycks vara ett lugnt, barnvänligt och genuint litet paradis.
Efter detta Naxos, ligger ju nära till hands.
Vi är inte låsta till dessa mål men att begränsa oss känns bra. På denna hemsida finns ju ett underbart överflöd av allt så detta får vi nog till men vi tar tacksamt emot goda råd på upplägget då vi nu luffar fram med tre ungar i släptåg .
Packfrågor: på skofronten vad släpar man med? gympadojor och sandaler?
Räcker det med att ha med sig badlakan till stranden eller måsta man ta med duschbadlakan till logierna också?. Vi har 1 stor rygga och barnen var sin liten och vuxen nummer två en liten att ta på magen då förmodligen lillan ockuperar ryggen, så packningen behöver begränsas förstås. Överväger att ta med enklaste paraplyvagnen för sovstunder/skugga på båt och kvällsbesök på tavernor eller är det helt galet tänkt?
Mykonos verkar inte så lockande egentligen, några tips? Vi avslutar ju där och kan tänka oss "lyxa till" boendet något som avslut...pool till barnen...(vill man det efter två veckor i havet?)
Stämmer det att det inte är nödvändigt att förboka så här i juni? Ev bokar vi avslutet på Mykonos. Färjor behöver man väl inte heller boka innan?
Ser verkligen fram mot detta och denna hemsida är ju en guldgruva här kan man grotta ner sig rejält!
/
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-05, 09:55
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Citat:
Ursprungligen postat av Krillos Visa inlägg
I mitten av juni åker vi på miniluff två veckor, en familj med tre ungar 3, 8, 10 år gamla. Valde Kykladerna efter att ha fastnat för några tips vid något tillfälle. Kommer direkt från Arlanda till Mykonos och har av det skälet med denna ö på vår rutt som vi begränsat till Paros-Koufonissi-Naxos-Mykonos i nämnd ordning efter att ha studerat färjeavgångarna.
Planen är att på stört dra ner till Mykonos hamn och spara Mykonos tills det är dags att åka hem (och vara där med några dagars marginal har jag förstått).
I Paros hamn tänkte vi ta oss till Naousa för att bo där, det verkar vara himla mysigt där vad jag kan se av folks tips.
Koufonissi är nog huvudmålet då det tycks vara ett lugnt, barnvänligt och genuint litet paradis.
Efter detta Naxos, ligger ju nära till hands.
Vi är inte låsta till dessa mål men att begränsa oss känns bra. På denna hemsida finns ju ett underbart överflöd av allt så detta får vi nog till men vi tar tacksamt emot goda råd på upplägget då vi nu luffar fram med tre ungar i släptåg .
Packfrågor: på skofronten vad släpar man med? gympadojor och sandaler?
Räcker det med att ha med sig badlakan till stranden eller måsta man ta med duschbadlakan till logierna också?. Vi har 1 stor rygga och barnen var sin liten och vuxen nummer två en liten att ta på magen då förmodligen lillan ockuperar ryggen, så packningen behöver begränsas förstås. Överväger att ta med enklaste paraplyvagnen för sovstunder/skugga på båt och kvällsbesök på tavernor eller är det helt galet tänkt?
Mykonos verkar inte så lockande egentligen, några tips? Vi avslutar ju där och kan tänka oss "lyxa till" boendet något som avslut...pool till barnen...(vill man det efter två veckor i havet?)
Stämmer det att det inte är nödvändigt att förboka så här i juni? Ev bokar vi avslutet på Mykonos. Färjor behöver man väl inte heller boka innan?
Ser verkligen fram mot detta och denna hemsida är ju en guldgruva här kan man grotta ner sig rejält!
/
Det verkar väl vara en trevlig planering att utgå ifrån!

Jag tycker nog iaf att det verkar vara en ö för mycket för 14 dagar. Skippa Naxos! Inte för att det är sämre men eftersom Kouf är huvudresmålet och Mykonos slutresmålet så har ni att välja mellan Paros(Naoussa) eller Naxos. Då skulle jag nog välja mysiga Naoussa och spara Naxos till en nästan egen resa vid annat tillfälle.

Så lite skor som möjligt! Sandaler med hyfsad sula räcker för både vuxna och barn om det inte planeras timslånga vandringar vilket kanske inte gäller er.
Skippa badhanddukar helt! Ta med ett vanligt lakan och några saronger. Komplettera med några småhanddukar. Duschhanddukar får ni garanterat på varje logi ni bokar.

Packningsvolym har jag ingen åsikt om. Där är de individuella önskemålen alltför olika. Tips ändå; ta med mindre än ni först tror er behöva:-).

Lyxa till det på Mykonos! Jo det kan kanske kännas som hela Mykonos är ett lyxresmål. Särskilt när man kommer från lite enklare förhållande på Kouf. Dyrare, flottare och helt enkelt exklusivare! Men väldigt vackert och fantastiska stränder, även om ungarna säkert skulle älska hotell med pool (vilka ungar gör inte det!?). 2-3 nätter på slutet bör nog räcka.

Lycka till med planeringen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-05, 19:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Citat:
Ursprungligen postat av Krillos Visa inlägg
och genuint litet paradis.
Det beror på vad du menar med genuint. Koufonissi är väldigt exploaterat numer.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-05, 19:53
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Citat:
Ursprungligen postat av Krillos Visa inlägg
Koufonissi är nog huvudmålet då det tycks vara ett lugnt, barnvänligt och genuint litet paradis.
Koufonissi är absolut barnvänligt men knappast genuint eller lugnt numera. När det gäller barnvagn kan det vara bra att tänka på att gator och vägar på de flesta öar inte är direkt jämna att köra på så när man har små hjul kan det vara ganska knepigt.
Ta hellre med lite tvättmedel, en lina och några klädnypor än en massa kläder. Lägg strandkläderna i blöt en halvtimma, skölj och häng upp, torkar på en halvtimma i den kykladiska vinden. En propp till handfatet eller en stadig plastpåse att "fodra"handfatet med underlättar.
Det är ofta blåsigt i Kykladerna i juni, och det kan bli svalt på båtresor. En tunn fleecetröja eller motsvarande är perfekt att ha med för blåsiga kvällar och båtturer, och en mössa/ett pannband om man har känsliga öron.
Ta med hälften så mycket kläder som ni tror att ni behöver och minimalt med andra saker!
Trevlig tur!
Våga
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-05, 21:20
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Tycker ni ska ta med sulkyn för minstingen och är bra att packa i.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-05, 21:26
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Jag håller med om de råd och kommentarer som du fått hittills!


Jag rekommenderar att ta med en vagn då det är skönt att ha till exempel när man går på och av båtarna. Det brukar vara ganska så rörigt och det är skönt att veta var det yngsta barnet är. Det är även skönt att ha vagnen om det blir väntan på båtar eller på restauranger. Vi har haft både paraplysulky och en s.k sittyvagn och båda fungerar bra.


När vi reser har vi (de vuxna) var sin stor ryggsäck och barnen var sin liten av den typ som man har till skolan. Jag tycker att det går åt mycket plats i väskorna när man reser med barnen. Även om vi minimerar kläder går platsen åt till strandleksaker, spel, böcker, solkläder, armpuffar, cyklop & så har vi haft vindtält när barnen var yngre. De tyckte att det var skönt att sitta i som skydd mot både sol och vind.


Vi har också haft med lite pasta och någon påse med soppa i packningen. Jag vet att vissa tycker att det är överkurs men för oss har det varit skönt att kunna ta fram och laga till när barnen behöver mat utan att vi har behövt leta upp någonstans att handla. På vissa platser är det stängt t ex på söndagar och på många är det stängt mitt på dagen.


Skor: Vi har med ett par sandaler och så köper vi badskor, flipflop eller foppatofflor till stranden.


Till stranden tar vi bara med saronger - inga handdukar.


Lycka till!


/Ofelia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-05, 23:26
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 119
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Skippa paraplysulkyn och satsa på en vagn som har större hjul och kan fälla ryggstödet till liggläge.
Barnvagn skickas som specialbagage och ska vara ett fritt kolli på flyget.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-06, 08:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 793
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Skippa paraplysulkyn och satsa på en vagn som har större hjul och kan fälla ryggstödet till liggläge.
Barnvagn skickas som specialbagage och ska vara ett fritt kolli på flyget.
Tycker jag med. Vi hade nåt liknande denna, när vi hade vagn med oss. Funkade förträffligt. En sån får du för nån hundring på blocket.
De större hjulen gjorde det lätt att ta sig fram. Första året hade vi paraplysulky, men det var omöjligt att manövrera, med de små hjulen, bland kullersten och obefintliga trottoarer.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-06, 21:50
Krillos Krillos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Herrejösses, tack för alla fina svar och tips!! Ni har täckt upp det hela ju!
Jo jag tvekade faktiskt när jag skrev ordet "genuint" angående Koufinissi och det fick man ju äta upp direkt he he, men i googlandets stund bland alla öar så blev lite väl exalterad över just Koufinissi.

Ska helt klart skippa badlakan, gött.
Vagnfrågan tål att tänka på och skoproblemet löst.
Å så hälften så mycket som man tror...det är jag bra på.
Himla smidigt!
Längtar!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-07, 15:07
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Barnluff, packfrågor och goda råd!

Kanske Schinoussa kan ge er lite mer genuin små-ö-känsla?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT