|
|||
|
|||
Fick en kryddaväxt....
Hejsan hoppsan..
När vi var på Thassos i sommras så fick vi en kryddväxt av hotellägaren. Tog med mig den hem och lyckades få rot på den och planterade den i en kruka. Tyvärr så vattnade maken ihjäl den så nu står den på diskbänken alldeles dör. men jag har inte hjärta att slänga den förrens jag vet vad det är. Kan ni hjälpa mig?? Ja vi fick en bit hemlagad äppelkaka med.. |
|
||||
|
||||
Sv: Fick en kryddaväxt....
Tycker nog att det ser ut som basilika..
|
|
||||
|
||||
Skulle kunna vara en oregano.
/NW |
|
||||
|
||||
Mynta gissar jag på.
|
|
||||
|
||||
Det är mynta som du fick. Heter diosmo på grekiska. Används ofta i grekisk matlagning. Trivs förträffligt bra i svenska jordar och om den inte hålls efter så sprider den sig med blixtens hastighet med sitt omfattande rotsystem. Hade jag varit som du så hade jag inte slängt den söndervattnade plantan, hade istället ställt den på en ljus och torr plats några veckor. Blir inte förvånad om den tar sig igen. Lycka till
//Zanét |
|
||||
|
||||
Mynta.. som Zanét skrev...antagligen pepparmynta. Om den inte skulle ta sig igen så finns den förmodligen att köpa i din välsorterade butik bland de kryddväxter som finns i kruka. Om inte.. så kan du säkert få tag i den under försommaren där det säljs plantor av olika slag.
|
|
|||
|
|||
It is not "δυόσμος" .
It is "basilika" (βασιλικός). Citat:
|
|
|||
|
|||
Jag måste hålla med de andra som sagt -- MYNTA! Och förmodligen pepparmynta, men det finns ju många olika sorter.
|
|
||||
|
||||
hej
jag håller med om att det är mynta, jag planterar sån hemma själv på sommaren. till mochitos myssa..... |
|
|||
|
|||
Fiddili's photo resized
Basil flower Mint (at least this is what is most common in Greece) obviously there are many other varieties of mint too. Basil is also used for the same reason It repels the mosquitoes! Senast redigerad av Kratylos den 2009-04-26 klockan 13:03. |
|
|