Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-21, 16:05
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Min lilla smartphone...

ska den följa med till Grekland eller ska den vara hemma?

Jag måste erkänna att jag är helt novis när det gäller detta... Jag har förstått att om jag använder internet i mobilen utomlands så kan kostnaderna skena iväg... Jag tänker framförallt på att jag använder spotify dagligen!!! Vet någon hur jag kan komma runt så att det inte kostar en förmögenhet?? Hur skulle det funka om jag skaffade ett grekiskt refill. Funkar det då att använda surf (läs Spotify)?

K - 16 dagar kvar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-21, 16:30
Soz Soz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Hejsan,
Om du har Spotify Premium, se http://www.spotify.com/se/get-spotify/overview/ så kan du välja att ladda ner dina spellistor direkt till mobilen och spela upp dem via din spotifyapp utan att vara uppkopplad mot internet.

Vad jag vet så har även appen en inställning för "offline-mode" så att man med säkerhet vet att man spelar den nerladdade spellistans låtar och inte går via internet. Är man fortfarande osäker kan man ju även tillfälligt stänga av internetåtkomst för hela mobilen.

Mobilabbkostnader i övrigt har jag noll koll på.
/s
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-21, 17:06
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Jag har premium. Jag har faktiskt inte laddat ner några av mina spellistor men det ska jag ju helt klart göra nu.... Tack för ett snabbt svar!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-22, 10:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Min lilla smartphone...

klart att du ska ta med den...du kan stänga av datatrafik och endast använda wifi där det finns öppna nätverk. Om du har telia så kostar det max 49 kr om dagen om du väljer att surfa på ditt eget nätverk.... sitter just nu och surfar på stranden över poolbarens nätverk :-)
/ malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-22, 10:32
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
...du kan stänga av datatrafik och endast använda wifi där det finns öppna nätverk. Om du har telia så kostar det max 49 kr om dagen om du väljer att surfa på ditt eget nätverk.... sitter just nu och surfar på stranden över poolbarens nätverk :-)
/ malin

tjohooo
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-22, 13:35
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Kom ihåg före resan att synkronisera dina spellistor så att de blir tillgängliga offline: Yes avalible offline.

När du är utomlands kopplar man ur 3G genom att gå in på Inställningar/ Allmänt/ Nätverk: klicka ur.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-22, 15:41
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
När du är utomlands kopplar man ur 3G genom att gå in på Inställningar/ Allmänt/ Nätverk: klicka ur.
Och utan 3G så har jag inget nät, eller? Kan man fortfarande ha tillgång till nät genom wifi? Som ni märker är jag helt okunnig
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-22, 16:55
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Det stämmer!

På vissa hotell eller tavernor får man som gäst logga in sig och surfa gratis, tillfälligt, med deras lösenord, det gör man då på WiFi.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-22, 17:06
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Det du skall stänga av är datatrafik, inte 3g. Vad har du för telefon?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-22, 17:16
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Ja visst... glömde att du ska klicka ur mobildata också som är på samma meny, under 3G.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-22, 18:36
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Stäng av mobilt data och roaming i inställningarna så ska du inte kunna surfa med SIM-kortet. Roaming brukar default vara avstängt i nya mobiler.

Om du vill vara 100% säker på att inte riskera kostnader kan du ju ta ur SIM-kortet och köra utan det under din resa. Du kan trots detta köra via wifi när sådant finns tillgängligt, det kan du ju testa hemma om du har trådlöst internet någonstans. Utan SIM-kort finns ingen som helst möjlighet att du kan råka ut för några avgifter men en telefon utan SIM-kort går ju inte att ringa med förutom nödsamtal.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-23, 15:30
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min lilla smartphone...

hujedamej... var invecklat det blev nu då... Jag har en samsung galaxy mini...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-23, 15:46
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Nu är det ju väldigt olika på telefoner men jag har en Nokia, jag använder aldrig mobildata då det inte ingår i abbonemanget jag har från mitt jobb, jag tycker inte det är något större problem att inte komma åt nätet via telefonen, ofta är man ju hemma eller hos någon som har nät då man behöver det.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-24, 12:45
Soz Soz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
hujedamej... var invecklat det blev nu då... Jag har en samsung galaxy mini...
http://mobilsupport.telia.se/privat/...a-dataroaming/


http://mobilsupport.telia.se/privat/...wi-fi-natverk/

Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-24, 16:00
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Du kan även ringa ditt telefonbolag och be dem spärra simkortet för datoranvändning utomlands.

Ringa eller skicka sms funkar även om telefonen är spärrad för datortrafik.

Surfa gör du via Wi-Fi.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-24, 18:47
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min lilla smartphone...


Tack! Så genom wi-fi kan jag koppla upp mig på någon nätverk om jag befinner mig just där... Blir det inte en himla massa sökande om man flyttar sig från ställe till ställe... Usch vad jag önskar att jag inte behövde ha huvudvärk om detta... Jag är ett riktigt pucko!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-24, 19:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Tack! Så genom wi-fi kan jag koppla upp mig på någon nätverk om jag befinner mig just där... Blir det inte en himla massa sökande om man flyttar sig från ställe till ställe... Usch vad jag önskar att jag inte behövde ha huvudvärk om detta... Jag är ett riktigt pucko!!
Telefonen söker själv upp tillgängliga nätverk, en kod som du får från baren, tavernan eller hotellet behövs.
Du behöver bara skriva in koden en gång/ nätverk, telefonen kommer ihåg om den varit ute på just det nätverket tidigare.
Byter tavernan osv.. kod under tiden du är där, då behöver du skriva den nya koden.

3G är, enkelt förklarat din egna nätuppkoppling. WIFI delar du med alla som använder just det nätverket. Det är 3G-surfningen som fortfarande kostar en slant, att använda WIFI betalar du ingenting för.


Jag utgår i mitt resonenmang från att alla smartphones beter sig som iPhone vad det gäller surfandet, om inte så blir jag säkerligen snart justerad
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-07-24, 21:06
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Telefonen söker själv upp tillgängliga nätverk, en kod som du får från baren, tavernan eller hotellet behövs.
Du behöver bara skriva in koden en gång/ nätverk, telefonen kommer ihåg om den varit ute på just det nätverket tidigare.
Byter tavernan osv.. kod under tiden du är där, då behöver du skriva den nya koden.
Så jag kan alltså besöka hela ön på samma wifi... Kan man använda sig av samma wifi under hela resan?

K - som är så glad och tacksam för alla förklaringar från tålmodiga kalimerianer
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-07-24, 21:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Så jag kan alltså besöka hela ön på samma wifi... Kan man använda sig av samma wifi under hela resan?

K - som är så glad och tacksam för alla förklaringar från tålmodiga kalimerianer
Nej inte om du inte skall vara på en pytteliten ö

Varje taverna har sitt egna nätverk, räckvidden varierar, men brukar inte sträcka sig så där väldigt långt utanför deras område. Ett trådlöst nätverk/taverna.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-07-24, 21:10
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Min lilla smartphone...

Samma wifi? Varje taverna eller hotell har ju sitt eget lokala nätverk, dvs en egen wifi. Du ansluter dig till en wifi om telefonen hittar den (dvs du är tillräckligt nära) och om den är skyddad måste du ange en kod som du kan få från taverna-personalen. Ofta måste man köpa nåt för att få koden men det kan ju vara värt en frappé eller öl för att få lite nyheter!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT