Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-18, 17:17
Ceccan81 Ceccan81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 21
Standard Bästa ö med finaste stranden?

Min fråga till er är som rubriken lyder. Har länge varit inne på en resa till samos men tycker inte stränderna tilltalar mig och det är superviktigt med en fin sandstrand som dessutom är barnvänlig. Reser med två barn som nästa sommar är 4 och 7 år. Har ni något att rekommendera?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-18, 20:49
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 687
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Har du tittat på Makrigialos på Kreta? Det är mitt tips. Det är en liten mysig by med en jättefin sandstrand som går genom hela byn. Långgrunt och mycket barnvänligt. Ving har sitt Sunwing-hotell där om ni vill ha ett familjeboende med hela paketet med barnklubbar och pooler osv.

Enda nackdelen med Makrigialos är att det är ganska lång transfer dit, drygt 2 timmar med buss. Men det brukar gå bra ändå, bussen stannar halvvägs för en paus.

Maria
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-18, 21:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Sifnos har en härlig långgrund strand i Kamares. Naxos har också fina sandstränder. Kanske Skiathos också kan vara ett bra alternativ.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-18, 21:52
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 202
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Finaste ständerna i Grekland är på västra Lefkas. Efter 15 år och runt 25 öar tycker jag fortfarande detta trots att jag inte varit där sedan år 2000.

Med små barn kanske man ändå ska välja någon lugn sandstrand, men i övrigt är det inget som slår.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-18, 23:07
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Naxos är mitt förslag!
Fantastiska stränder och Naxos stad är en trevlig upplevelse.

//Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-19, 00:42
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Om jag skulle svara något annat än Agio Apostoloi på Kreta vore jag knäpp...
Långgrunt, inga vågor och inte överbefolkat heller för den delen... Bra boenden runt omkring och lokalbuss in till Xania. Det går även bra att promenera in till stan nästan efter stranden. I och för sig lite kringelkrokar. Men det är en skön promenad. Sedan finns ju Elafonissos som en dagsutflykt med buss, om det sedan är värt priset är upp till var och en att avgöra. Bara resan dit är ett litet äventyr...
Som avslut säger jag att Grekland har många öar, men det finns bara ett Kreta...

//Ulf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-19, 08:15
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Schinoussa. Punkt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-19, 10:15
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Alla dessa förslag är mycket bra och det finns massor med lika bra förslag, men hur ska du nu kunna välja?
Du måste själv läsa dig fram till vilket mål som passar er familj bäst.
Hur är transporten dit och hur passar det er, kan ni acceptera båt-/busstransfer eller vill ni ligga på stranden få timmar efter ni har lämnat Sverige? Vilka krav har ni till målet ut över att stranden ska vara fin? Många butiker, tavernor, sevärdheter, folk – eller smått, lugnt och fridfullt?

Sedan kan du dra fram några förslag som du tycker låter intressant för er och ställa några specifika frågor.
Så tror jag du får mest ut av forumets många meningar.

En sak som jag tycker är vigtig att komma ihåg är att ett mål (eller en strand) behöver inte vara den allra bästa för att vara underbart fin!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-19, 18:23
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Min omedelbara reaktion på ditt inlägg måste bli Naxos!
Andra inlägg som t ex Schinoussa; visst, håller med, en luff som även inkluderar Kouffonissi och/eller Amorgos, men då är vi på det lite mer avancerade planet, om frågan avsåg en charterresa vill säga.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-20, 07:15
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Bästa ö med finaste stranden?

Instämmer i allt som Marianne skriver ovan. Det är lite svårt att ge råd om man inte vet vad ni vill ha för övrigt. Om man utgår från att det gäller charterresor så är Skiathos ett resmål med väldigt fina barnvänliga sandstränder, men sen om ön passar er för övrigt är en annan sak.T ex tycker jag inte ön har speciellt mycket gemensamt med Samos som ni först var intresserade av.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-20, 10:27
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Bästa ö med finaste stranden?

Håller med flera om Naxos - det är nog det bästa valet möjligen bortsett från transfern. Se till exempel omröstningar om bästa stränder där Naxos alltid är med i toppen.
Alternativ kan vara Kefalonia, bo tex i Lassi-området.
/Göran
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT