Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-23, 09:41
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Lund
Inlägg: 57
Standard Vandring på Kreta

Hej,

Skriver nu mitt första inlägg på flera år, då resan åter går till Grekland! Vi ska bara iväg en dryg vecka i början av juni och tycker det är onödigt att öluffa på så kort tid. I somras var vi och vandrade i Jämtlandsfjällen och det vill vi göra igen i sommar. Fast i bättre väder , utan mygg Vi tänker oss alltså inga dagsutflykter utan vandring längre sträckor med fullständig packning. Kreta verkar då bäst eftersom ön är stor. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekomendera sträckor? Vi vill nog huvudsakligen vandra längs kusten. Jag har hört något om E4-leden, men den verkar inte gå genom så mycket byar, vilket ju är en förutsättning om man inte vill tälta förstås.

Tacksam för svar
Anton
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-23, 10:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vandring på Kreta

Här finns en intressant tråd i ämnet du efterlyser.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=15734

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-23, 15:01
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vandring på Kreta

35 Vandringsturer på Kreta, av Julia&José Benito. SBN10:9197554170
ISBN13:9789197554176

En bok som nog täcker det mesta när det gäller olika korta/långa och lätta/svåra vandringar på Kreta.
Jag tycker den är bra, har läst den två gånger minnsan!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-23, 15:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vandring på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag tycker den är bra, har läst den två gånger minnsan!
...har Du vandrat efter den också?

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-23, 19:55
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vandring på Kreta

Citat:
...har Du vandrat efter den också?;
Samariaravinen och Imbrosravinen har jag vandrat. En snutt också i Aradianravinen.
Men till mitt försvar kan jag säga att jag besökt de flesta områdena, ex:s där en vandring börjar eller slutat. Jag har också varit i flera av de områden som de beskrivna vandringarna finns. Jag fortsätter, dessutom har jag ganska stor kännedom om Kreta och kan jämföra sättet Kreta/områdena är behandlade på. Att flera vandringar finns i området kring Plakia är ett bra urrval och gott tecken beroende på hu bergen ser ut där.
Det är inte helt ointressant att jag läser mellan raderna att författarna älskar Kreta, raviner eller inte.
Det jag saknar är att några vandringar utelämnar ex:s historiska platser vandringarna passerar/finns i närheten av.
Utifrån dessa kriterier tror jag mig nog kunna bedöma boken ganska bra.
Någon annan bok på svenska vet jag inte finns.

I bland måste man...

Senast redigerad av xenos den 2010-02-23 klockan 20:11.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-28, 13:13
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Lund
Inlägg: 57
Standard Sv: Vandring på Kreta

Tack så mycket alla för de bra svaren! Vi får nog ta och lägga vantarna på den där boken! Bara den inte är i stil med Walking the aegean islands": "Ta till vänster vid taggbusken och höger vid det gamla olivträdet vid gethuset". Mycket svår att vandra efter i min mening
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-28, 14:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vandring på Kreta

När vi besökte lilla vackra Loutro, beläget nära Chora Sfakion på sydkusten, då kunde vi konstatera att byn klart uppenbart var ett eldorado för vandrare.

Det var grupper med färdledare en masse, ensamma vandrare, par.
Men de hade en hård stigning från byn och upp till platån ovanför..
Uppenbarligen saluföres en större karta för vandrare. Alla hade denna karta tillhanda. Densamma upptog hela tavernabordet och mer därtill.

På Chora Sfakions hemsida finner den vetgirige många goda tips på vandringsleder längs den ofta branta och vackra sydkusten.

Själva har vi icke ens närt tanken på dessa vandringsleder enär Hustruns elaka knä omöjliggöra varje försök i den riktningen.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-28, 15:51
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Vandring på Kreta

Anton, Kreta är ett eldorado när det gäller vandring. Här finns vandringar för alla, från de enklaste till de tuffa och krävande.
På nätet finns ett otal sidor som beskriver olika avsnitt av ön så det är bara att välja egentligen. Du nämner E4, som är helt ok. Jag har en vän Stelios Jackson från England,som skrivit en del om sin vandring, du hittar det på http://sjwalks.interkriti.org/ (Janne jag hoppas att detta är ok).
Själv har jag gjort de flesta raviner på Kreta och flera av dem skall man helst göra tidigt eller sent på säsongen för att slippa trängas med allt för många turister.
Vandring är ju så mycket, en del vill uppleva den vilda naturen och stillheten upp i bergen, andra vill vandra igenom landskap med små byar Ger man sig upp i de riktigt vilda bergen så kan jag bara rekommendera att att hitta en vägvisare på två ben, Kretas berg är lätta att gå vilse i om man hamnar utanför märkta leder och vädret skiftar väldigt snabbt särskilt frampå höstkanten.
Ofta kan man ju själv "snickra ihop" en fin vandring om man inte ger sig upp i svår terräng utan istället följer de många småvägar som finns mellan byarna bara på kort avstånd från turiststråken och städerna.
Du skriver inte vilken del av Kreta ni skall åka till så det är svårt att ge något tips. Hur som helst finns det fina leder på vilken del av ön man än besöker.
Jag kan också hålla med om det Arne skriver om Chora Sfakion. Härnere finns ett otal fina vandringar men inte så många byar, om det är det ni vill uppleva.Det blir kanske mer typen av dagsvandring.
Lycka till!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-16, 11:49
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Lund
Inlägg: 57
Standard Sv: Vandring på Kreta

Hej,

jag hade kommit på en liten rutt. Helt enkelt att vandra från Chora Sfaklion till Paleochora, fast med båt från Ag Roumeli till Sougia. Problemet jag stött på nu är att det saknas riktigt bra förbindelser till Kreta just då vi vill åka. Det är dock problem vi får klura på själva. Kanske det blir Lesvos istället.

Tack för all hjälp!
Anton
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-12, 13:40
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Lund
Inlägg: 57
Standard Sv: Vandring på Kreta

Hej,

det blir tyvärr inget Grekland i år trots alla bra tips. Fick tag på mycket billiga direktflyg-biljetter till Kroatien (3400 kr tor för två pers) så det blir Zadar med omgivande öar istället. Vilket nog också blir fantastiskt! Jag tackar dock för tipsen (har köpt en av de rekomenderade böckerna) och hoppas att Kreta-vandringen blir av en annan gång.

/Anton

Ps om någon har tips om Kroatien och Zadar så skicka gärna ett PM
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-10, 20:08
bergsvandrare bergsvandrare är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 1
Standard Sv: Vandring på Kreta

Hej jag har varit på Kreta och haft en underbar vandringsvecka.
Har varit på många vandringsresor men Kreta med Anna Meurling som driver en lien vandrings firma som heter Fisimera som betyder naturdag. Detta var den bästa av alla mina resor. Mycket för pengarna och hög nivå på vandringar och information. Kreta maten var goood som alltid och vi kom till dom lokala tavernerna.kan rekommenderas.
se på länk www.fysimera.com
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT