Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-22, 20:48
Kalives Kalives är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Vi ska till Elafonossi (1 dagstur eller 2) bästa färdsättet?

Hej, är visserligen van bilförare så det är ett alternativ men går det bussar så kanske det är ett bättre alternativ, eller? Hur lång tid tar det från Chania med bil eller buss?

Ska man ha med sig en matsäck kanske?

2 veckor kvar
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 21:56
habs habs är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Vi ska till Elafonossi (1 dagstur eller 2) bästa färdsättet?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalives Visa inlägg
Hej, är visserligen van bilförare så det är ett alternativ men går det bussar så kanske det är ett bättre alternativ, eller? Hur lång tid tar det från Chania med bil eller buss?

Ska man ha med sig en matsäck kanske?

2 veckor kvar
hej att köra bil i sverige och grekland skiljer ju sig lite. matsäck kan du ta med dig men det finns mat att köpa där också, föra året var det okej priser.

1 dag där räcker det gjorde det i alla fall för mig, det finns gott om solstolar att hyra vid stranden men jag rekommenderar att du tar en tur ut på ön istället, ju längre du går desto ensammare blir du, även snorkel och cyklop är bra att ta med sig.

är du känslig för sol kan ju en parasoll vara en bra ide. toaletter och duschar finns mellan stranden och parkeringen.

längtar själv tillbaka till kreta=)
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 21:05
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Ett hett tips: Gå inte barfota på ön, det är varmt i sanden
Jag tänkte inte på det förra året, när jag var där. Löste det genom att springa ner i vattnet och blöta fötterna, men de torkade FORT

Abi
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 21:38

Ok Flipp-flopp, parasoll, snorkel Tackar!!

Och någon som har några tankar/åsikter på färdsätt? Hur tog ni er dit?
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 22:17

Citat:
Ursprungligen postat av Kalives Visa inlägg
Ok Flipp-flopp, parasoll, snorkel Tackar!!

Och någon som har några tankar/åsikter på färdsätt? Hur tog ni er dit?
Då jag gärna tar några öl under min semester så blev det buss med charter arrangören, det är inga problem att köra ditt själva.
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 11:20
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Inga problem att köra dit, då vägarna är helt ok.
Den största vinsten med att inte åka buss är att man kan vara där innan bussarna anländer och efter att de lämnat. Då är Elafonissi som allra bäst.
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 11:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Den största vinsten med att inte åka buss är att man kan vara där innan bussarna anländer och efter att de lämnat. Då är Elafonissi som allra bäst.
Precis! Det är morgon/förmiddag och sen eftermiddag/tidig kväll som är de allra bästa tidpunkterna på Elafonissi. Därför rekommenderar jag att man tar med sig tandborsten och något rent till nästa dag så att man kan boka in sig på ett av de små pensionaten som finns där.
Vi har som regel åkt båt från Paleochora till Elafonissi, det är ett fint sätt att komma dit på också, om man nu är på de kanterna.
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 18:44

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Precis! Det är morgon/förmiddag och sen eftermiddag/tidig kväll som är de allra bästa tidpunkterna på Elafonissi. Därför rekommenderar jag att man tar med sig tandborsten och något rent till nästa dag så att man kan boka in sig på ett av de små pensionaten som finns där.
Vi har som regel åkt båt från Paleochora till Elafonissi, det är ett fint sätt att komma dit på också, om man nu är på de kanterna.
Vilka tips, tackar!
Intressant, vad kan en natt tänkas kosta på ett pensionat, brukar det vara enkelt att få ett rum? Tänker lite på restiden, antar att det tar en timme eller flera från Chania och då kanske lika bra att övernatta där.. ta ett morgondopp och sedan besöka lite platser på hemvägen. Vill inte stressa då man ändå är där.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 13:17

Det finns väl några på i princip gångavstånd, men på ett par minuters bilavstånd finns förnämliga Glykeria, som annonserar här på Kalimera. Glykeria rekommenderas mycket varmt.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 14:05
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Vi har bott på ett av de få (ganska enkla) pensionat som ligger på gångavstånd från stranden ett par gånger. Kalomirakis Panagiotis står det på visitkortet, tel. + 30 28220 61274 eller 61587. Det andra stället heter visst Panorama och har + 30 28220 61548. Jag har mobilnumrena också, om det behövs. Mina visitkort är några år gamla så det är med ett visst förbehåll.
Annars kan du hitta numret till Glykeria, dit jag tror man måste ha eget fordon (några minuters körning från stranden?), om du kollar under Öarna här till vänster och ser under Kreta.
Tror det är bäst att du kollar priserna med dem, det är några år sedan vi bodde i Elafonissi - och sedan beror det ju på tidpunkten också. Vi har varit där i september, den ena gången beställde vi på förhand, den andra gången fick vi rum på plats.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 18:46
mhdo mhdo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Hej!

Har varit på Elafonossi vid 2 olika resor till Kreta.....

...Ett tips.... "Kör inre" (Östra) vägen ner och yttre (Västra) vägen hem.....

Det var väldigt högt....utan räcken..... Så då får Du innerkurva hela vägen!

H

DO

Sambon (MH) Hälsar att hon hade det värre..... i passagerarsätet närmare kanten!

Senast redigerad av mhdo den 2010-08-25 klockan 18:47. Anledning: Komplettering i text.
Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 14:12

Tack tack! Ska kolla upp alla era tips!!
Tidmässigt, vad tar det ungefär att köra dit? Finns det något riktigt värt att se på vägen dit? Kanske något för barnen...

1 vecka kvar, 1a gången på Kreta!
Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 16:26
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Vi var till Elafonissi för ett tag sedan. Det tar inte så lång tid att köra från Chania. Ni kan nog räkna med minst en timme. Lägg gärna på lite tid för vägen kommer bli lite smal och slingrig men en himla vacker utsikt. Vi tog inte tid eftersom vi var lite "galna" och körde ända från Hersonissos till Elafonissi och vände och körde tillbaka.

Vi tyckte att stranden var överskattad. Hade vi vetat mer om stranden hade vi inte åkt dit. Men alla kan ju inte ha samma smak när det gäller stränder. Det var den långgrundaste stranden vi har sett. Man ska nog vara där med tuppen för att ens kunna få en solstol. Sådan stor strand och ändå ska alla solstolar princip "stå på varandra". Verkar var en Kreta grej det där med solstolarna.

Att ta med sig matsäck är en bra idè. Kan vara skönt att bara ha något att tugga på när man åker bil eller där på stranden eftersom det var lång kö till kiosken/restaurangen, kan ju vara lugnare där nu. Ni tar er lätt tillbaka till Chania efter en hel dag på stranden.

Så glöm inte solskydd och parasollen.
Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 17:30

Citat:
Ursprungligen postat av Peter å Stina Visa inlägg
Vi tyckte att stranden var överskattad. Hade vi vetat mer om stranden
det var också min reaktion men sen är jag uppvuxen i falsterbo i södra skåne så inte många stränder imponerar på mig.
Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:59

Men stanna för allt i världen inte bland solstolarna... Att åka hela vägen dit och sedan lägga sig på rad tre under ett parasoll är nästan en synd. Vada istället över till ön och gå en bit bortåt.
Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 17:54
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ursäkta min eventuella negativism.

Det finns många ställen på Kreta som jag hellre skulle besöka än Elafonissos.
Jag har genom åren släpat dit mina bekanta och de flesta står där som levande frågetecken.
- Var det här allt?

Elafonissos är mycket vackert på våren och hösten då alla "Cantinor" och "Sunbeds with Umbrella" är borta. Platsen kan vara en plåga om det blåser fel vind. Mat och dryck tar man med sig eller utnyttjar de "äkta" lokala som finns på plats året runt. Bergen i närheten är bra att klättra i för den som känner.

Jag har en bekant där som är svenska och gift med en grek. Deras olivplockning på hösten ska vara fantastisk(jag har inte provat själv). Men de bor där permanent med sina barn och har pensionat och taverna.
Med detta menar jag inte att avhålla eller avråda någon från att fara dit, men platsen är kraftigt överreklamerad(se mina tidigare artiklar).

Kreta har så många underbara ställen att besöka. Balos-stranden är ett. Lake Kourna är ett annat med änder och vattenormar(sett 2 under alla år).
En av de häftigaste utflyckterna du/ni kan göra är till Gavdos. Europas sydligaste spets.
- Elektricitet?
- Kanske!
- Bankomat, nej
Total frid, ja!
Nu är jag färgad då jag har Holländska bekanta där sedan många år.
Men, ska man skriva en bok eller bara komma underfund med livet är det rätt plats

Vi ser alla på denna ö ur olika synvinklar. Jag ser den ur mitt perspektiv och det är lugnets och fridens.

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 21:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Elafonissi var helt underbart när jag var där första gången i okt 1982. Inga solstolar och en fantastisk omgivning.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 01:56
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

@Eva

Du har så rätt så rätt, men det är nästan 30 år sedan.
Jag var där 78-79, minns inte helt säkert, men fantastiskt.
Ingen farbar väg utan en lång promenad genom olivlundar. Men nog fanns det en blivande taverna där med "maten" promenerande bakom huset och
grönsakerna i egna odlingar. Den finns kvar ännu, men inte densamma som
vid första mötet(turistifierad).
Nu ska jag inte bli nostalgisk, men i vissa lägen var det bättre förr.

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 14:22
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Elafonissi var helt underbart när jag var där första gången i okt 1982. Inga solstolar och en fantastisk omgivning.

Eva

Eva, Elafonissos är fortfarande bäst i oktober och november. Då har man det hela för sig själv.
Men om man nu inte kan åka dit under den perioden utan att det sommarmånaderna som gäller så stanna inte på "landsidan" utan vada över till ön. Ju längre ut man går dessto mindre människor och där är det inte långgrunt.
Solnedgångarna där nere är fantastiska.

Vägarna har förbättrats avsevärt och är nu ganska ok för den som känner sig lite osäker. På vägen ned strax efter man har passerat tunneln vid Topolia kan man besöka grottan (Sofiagrottan) på höger sida, kanske något för barnen.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 10:42

Vilket forum

Men visst hade jag hellre läst att alla var nöjda med Elafonossi... nu vet inte vi hur lång promenaden är för att ta sig ut till ön där det är lugnare. Minstingen är 3 år så det kanske innebär att måsta bära honom en bra bit. Fast baren nöjer sig nog med första grunda pölen.

Vägarna är ok, det tar ca 1 timme från Chania (ToR samma dag) och matsäcken ska med!

Sedan har vi här fått tips på andra ställen, tackar!! Ska skriva ut detta och ta med oss, har någon fler barnvänliga resmåltips så ryms det också
Vi kommer att vara på Kreta i 2 veckor.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:56.