Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-21, 21:40
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Hur har ni det i värmen? Var ni än befinner er? Nyfiken!

Ja för nu är det mycket varmt i hela Sverige!
Gott tycker många kanske och lite jobbigt tycker andra, vad vet jag?

Själv måste jag arbeta ett bra tag till under sommaren. Sköna "goa" mornar och kvällar tycker jag mig njuta bäst av denna veckan. Lite salta bad på västkusten hinns med också.

/Marja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-21, 23:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 401
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Kan ju inte vara bättre!

Nästan lika bra som när man är i Grekland.

Och en och annan kväll kan man ju hälla upp en skvätt iskall retsina och/eller ouzo, sätta fram lite bröd, tzatziki och kanske ett par grillade lammkotletter ..... och sen är himmelriket nära!

Men din fråga är ju befogad. Jag vet inget land där man gnäller så mycket om vädret som här i Sverige. På hösten är det för regnigt, på vintern för kallt, på våren ostadigt aprilväder, och på sommaren endera något av det eller så är det för varmt.

Jag tycker det är toppen nu. Nästan "Masse-väder"

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-22, 07:29
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Härligt,härligt, fast jag jobbar framåt början av september ( Karpathos), njuter jag förstås av det fina vädret, även om jag mestadels är inne.Efter jobbet tar jag gärna en tur i träsnipan Hedvig, som ligger ca 100 meter från min bostad,vilket gör det hele enkelt....Kul att puttra ut utan nåt direkt mål, som man gjorde när man var en liten grabb,ta me en bok,lite mask,kameran och kanske ibland en kompis...
Mikke
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-22, 08:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Klart vi njuter ingen som klagar här. Själv har jag lyckats få ett par extra semesterdagar och njuter av svensk sommar när den som bäst med goda vänner på en ö i solen. Gårdagen var helt magiskt och havet är varmt. Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-22, 09:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Njuter för fulla muggar, med lata semesterdagar i den svenska högsommaren!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-22, 09:44
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Tack, här mås det bra. Här i Stockholms skärgård är det varmt och skönt. Jag njuter av sommaren. Det är härligt när man kan sitta i skuggan och njuta av det. Härligt med ljumma kvällar med få mygg. Jag kommer ta tillvara på dessa härliga varma dagar.

Önskar alla er andra en härlig fortsättning på sommaren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-22, 10:03
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Tackar som frågar. Det är bara bra förstås, nästan som i Grekland! Har fortfarande semester och ligger mest vid Norrtäljevikens strand, solar, badar och kollar in alla båtar. Lyssnar på Sommar i hörlurarna och läser pocketböcker. Några trevliga middagar väntar i slutet av veckan, så man kan verkligen inte klaga.

Katitzi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-22, 10:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Njuter i fulla drag! Jobbar inte och kan ta dagarna som det passar..Kalmar har hur mycket underhållning som helst och i förrgår satt vi på vår balkong och gratislyssnade på Weeping Willows och Lars Winnerbäck som hade konsert straxt intill på Fredriksskans. Ljudnivån var perfekt på 150 m avstånd och man kunde sjunga med också! I kväll sjunger Tommy Nilsson på torget nästan nedanför.

I går åkte vi vår årliga Ölandsrunda med vår cab. Vi stannade i Byxelkrok och åt en grekisk lunch hos vännerna Jeanette och Zissios på deras taverna Terazzen.. En riktigt grekisk lunch då kocken är från Tessaloniki. En kall Mythos till det satt fint samtidigt som vi njöt av båtlivet och utsikten över Kalmarsund.

Vi badar i Kallbadhuset eller vid något av Kalmars 4 fina bad i centrum och idag blir det namnsdagskalas för barn och barnbarn på Öland. Inte ens Grekland kan vara mera perfekt just nu!

Lissi - som gärna väntar med Grekland till mitten av september. Fast det är fint hemma då med.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-22, 17:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 099
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Kan ju inte vara bättre!

Men din fråga är ju befogad. Jag vet inget land där man gnäller så mycket om vädret som här i Sverige. På hösten är det för regnigt, på vintern för kallt, på våren ostadigt aprilväder, och på sommaren endera något av det eller så är det för varmt.

Jag tycker det är toppen nu. Nästan "Masse-väder"

Masse
Jo jag vet ett land där man alltid klagar på vädret: Finland! Men jag gör det inte nu. Det är härligt! Kan inte få nog av solen, vill bara vara ute ute och ta tillvara varje stråle jag kan få tag på. Då klarar jag nog av vintern bättre hoppas jag. Idag har vi tagit en tur med båten, med oss hade vi varsin Mythos som hade fått följa med oss hem från vår resa till Lesvos i maj. Detta är toppen!

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-22, 17:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg




Själv måste jag arbeta ett bra tag till under sommaren. Sköna "goa" mornar och kvällar tycker jag mig njuta bäst av denna veckan. Lite salta bad på västkusten hinns med också.

/Marja
Mmmm..lät härligt med bad på västkusten... ..lite avis är jag.. ett dopp i Mälaren känns inte lika lockande.. ..jobbar också hela sommaren, men det gör inget när jag ju har en Greklandsresa framför mig!!

Sunny(som njuter av värmen trots jobb)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-22, 20:01
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Vad härligt och ljuvligt vi alla har det på våra olika sätt!

Jag kan nästan se allas sommarbilder framför mig fastän man inte träffats. Sköna tider och njutfulla.

Imorgon bär det av till södra skärgården för mig och en grupp från jobbet. Vi tar skärgårdsbåten Silvertärnanfrån Saltholmen och skall unna oss bad och picknick på Styrsö på arbetstid. Det skall bli så "gött!

30 grader imorn på västkusten. Onsdag förmiddag: Ostlig vind 2 till 6 m/s. God sikt!

Glad sommar och glöm inte att Le!
Ha det fortsatt gott!

/Marja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-22, 20:37
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Stockholm är också varmt och fint..härliga dagar på jobbet för mig.De gamla som jag jobbar för lider av värmen..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-22, 21:05
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Stockholm är också varmt och fint..härliga dagar på jobbet för mig.De gamla som jag jobbar för lider av värmen..
Ja det är svårt för många äldre nu när det är så varmt. Jag ringde min gamla mamma idag och påminde henne om att dricka innan hon blir törstig. (De sa det på radion i morse att det var bra om fler äldre gör så.)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-22, 21:32
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Helt sant att värmen kan vara besvärande och också riskfull för sjuka och äldre. Många lider säkert var dag. !!!

Bra att hålla extra kontakt med dem man känner och ge tips och lite uppmuntran till att dricka mer. Att ha persienner ner under dagen eller rullgardin och med stängda fönster. Sen att bara vädra tidig morgon eller sen kväll säger jag till min egen mamma. Ha gärna fläkten på för lättare luft!

/Marja
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-22, 21:47
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Jag älskar värmen och solen.Vi är i Stockholms innerstad, men gör utflykter nästan varje dag.
Imorgon åker vi till Björnö naturresrevat( 1 timme med buss fr. Slussen mot Björkviks brygga på Ingarö).Det är underbart där.Bara hav och klippor!
MEN,jag skulle önska en smula regn...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-22, 22:02
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

kan inte få nog av värmen.. vi åkte iväg i månadskiftet juni/juli och då var det kallt och jävligt in Norrbotten. När vi varit borta ca en vecka började dom få bättre väder - och lagom tills vi kom hem, för drygt en och en halv vecka sedan kom högsommaren.

Så underbart. från en svettig sol till en annan.

Idag har vi haft 33 grader varmt... och jag njuter...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-07-22, 22:05
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Ja, gamla och sjuka har det nog inte så lätt i denna långvariga värme och på många sjukhus/hem finns det ju inte heller luftkonditionering vilket gör det jobbigt både för patienter och personal


Annars är det härligt nu på "Bästkusten" och för några timmar sen knalla det till och det kom ett kortvarigt regn som rensade upp lite. Här är det alltid nära till havet och att lägga sig på en klippa en ledig dag är inte helt fel även om havet kunde var lite mer turkost och inte med fullt så mycket tång och annat ... men man kan inte få allt man önskar och jag klagar absolut inte!


Simetra
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-07-23, 07:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Jag tror att Umeå leder solligan och Älvsbyn hade varmast i landet igår. På Holmön var det underbart och många badade i havet men nu är jag tillbaka till vardagen och nu är det dags att cykla till jobbet. Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-23, 07:54
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Ljuvligt väder... Jag jobbar fortfarande men kvällarna är fortfarande ljusa och fina och då blir det promenader. Denna sommaren har vi spenderat massor av tid på Gröningen i Helsingborg. Haft pick-nick samt bara njutit av sällskapet och av solen. Visst när man sitter i Kärnan-parken och lyssnar på Kul-i-juli med pick-nick korg och man avstår att sitta kvar för att avnjuta ett kallt rosé för att man måste upp och jobba då är det synd att man fortfarande jobbar!

7 morgnar kvar att arbeta. 21 dagar och 22 timmar till Skiathos
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-07-23, 09:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?

Nja, värmen i nuläget tenderar emellertid att vara ett par grader för hög enligt mitt förmenande. Just nu klockan nio avläser jag 29,9 grader här vid stugan på Skäret. Det ska visst bliva ännu varmare under dagen. Vi väntar nu på den livgivande havsbrisen som brukar infinna sig vid tiotiden.

Igår kväll när jag somnat öppnade Hustru Birgitta dörren till sovstugan för att lite kvällssvalka erhålla. Svalkan infann sig, dessvärre tillsammans med ett antal myggor. Jag vaknade vid midnatt av kliande bett på kroppen. Under förtäckt hot om avstängande av Hustruns lufttillförsel medelst strypgrepp stängde hon dörren och friden sig ånyo lägrade i stugan.

I afton blir det Jumbokräftor samt källarsval mörköl och dryckjom för småglas.

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT