Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-16, 08:34
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard REGN

Vad är det för väderprognos jag ser inför helgen? Vi åker ner imorgon till Kalamata och det var ingen rolig syn. Regn fred lörd sön. Hoppas att det blir bättre resten av vår vecka där. Första intrycket gör ju en hel del på ett nytt resmål och vädret betyder ju en hel del om man säger så!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-16, 09:01
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: REGN

Regn fred lörd sön. Hoppas att det blir bättre resten av vår vecka där. Första intrycket gör ju en hel del på ett nytt resmål och vädret betyder ju en hel del om man säger så!!

Hej!

Vi som bor i Grekland vill inget hellre än ha regn just nu!! Det har varit en otroligt varm början på maj månad och det är mycket oroväckande för resten av sommaren. Hur varmt kommer det att bli?????
Man säger att det kommer att bli den varmaste sommaren någonsin och redan nu har vi värmerekord, varmaste maj sedan 45 år!!!
Om det regnar i två dagar på din semester, kommer du att ha en underbar semester resten av tiden med frisk härlig luft. Vädret har inget med platsen att göra och du ska ju åka till ett mycket vackert ställe på Peleponessos!!!!

Hälsningar från Grekland!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-16, 09:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: REGN

Just det, Lena, unna oss lite regn. Ta det som en upplevelse, ibland riktigt dramatisk, men bäst om det kommer lugnt och ihärdigt så att det hinner ner i marken. Inte sällan får vi också röd sand från Sahara som färgar hus och bilar, om vinden är sydlig. Sätt på dig nåt vettigt och gå ner till stranden i regnet. Kolla hur alla färger blir intensivare.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-16, 09:24
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: REGN

Jag vet att ni behöver regn och missunnar er verkligen inte detta. Vi har blivit spådda värme och torka även i Sverige denna sommar och visst kan det bli väl mycket av det "goda".
Men man har sett fram emot denna semester i flera månader och en vecka går så snabbt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-16, 09:29
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: REGN

Chansen att vi skall få regn hos oss är minimal, så är det tyvärr alltid om inte regnet kommer från söder. Och skulle det komma regn så är det välkommet! Risken för regn är större i Kalamata än tex Koroni och Methoni. Kalo Nero löper också större risk, eftersom regnet tycks komma från Italien.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-16, 09:29
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: REGN

Citat:
Ursprungligen postat av LN Visa inlägg
Men man har sett fram emot denna semester i flera månader och en vecka går så snabbt.
Vet hur det känns, var på Fuerteventura en vecka i slutet av januari. Det regnade lika mkt som härhemma, innan vi fick snön!! Första ggn man inte kunnat använda kjolarna på semestern!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-18, 11:43
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: REGN

Härligt härligt
Enligt väderprognosen så regnar det i Kalamata.
Hoppas att det gör det .Min apelsinträd och mina olivträd behöver vatten.
Och hoppas att det inte blir nån SAS strejk så vi kommer i väg på lördag.
Anneli
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-18, 13:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: REGN

Underbart med regn på en torr jord men visst förstår jag att den som bara åker en vecka och kanske mycket för värmens skull gärna vill ha sol dagen lång. Vid besök i Thailand och Brasilien har jag alltid tyckt att det är så underbart med regnet som gör denna fantastiska tropiska växtlighet möjlig men i Grekland innfinner sig inte samma känsla. Kanske för att det inte är tropisk värma.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-18, 14:26
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: REGN

Helt klart förstår jag också alla som åker hit för en eller två veckor,då vill man ju ha sol o varmt.
Men vi som kan vara här längre tider ,älskar också när det regnar.
Nu råder det bevattningsförbud i Koroni området och jag är så orolig för mina träd.Hoppas dom klarar sig,vi köpte i påskas 2 nya olivträd och en apelsinträd.
Anneli
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-18, 17:07
roobster roobster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 4
Standard Sv: REGN

Jag uppslattar alla sorters väder - när jag och min fru var i Taiwan för ett par år sedan upplevde vi många kraftiga regnfall och stormar, sånt är mysigt! Regnar det när vi åker ner till Kardamili om ett par veckor blir det ändå en mysig och upplevelserik vecka :-)

Mvh Roobster
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-18, 19:16
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: REGN

Äntligen kom det lite regn! I morgon skall det bli sol igen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-19, 09:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: REGN

Här har det regnat HELA NATTEN! Det porlade och forsade ner i mina cisterner under verandan, tackar,tackar. Nu lyser det opp igen, blåser lite grann.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT