Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-28, 14:41
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Ochi-dagen idag

Så var det 28 oktober och dagen då grekerna sa nej. Är det någon som varit på plats vid den här tidpunkten som kan berätta om hur det firas? För firar gör dom väl antar jag. Greker har ju talang för det.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-10-28, 19:16
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Ochi-dagen idag

I Chania ösregnade det till 11-tiden men sedan sprack himlen upp och den ståtliga paraden kunde genomföras i fint väder. Den grekiska stoltheten är något som vi bara kan avundas. Därefter full fart på kafeer och tavernor med glam och musik.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-10-28, 19:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 465
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Jag trodde jag hade skrivit om Oxi-dagen förut i mina månadsbrev, men jag hittade inga sammanhängande kommentarer i dem.
Oxidagen är den andra nationaldagen under året. Affärerna är stängda, endast turistshopparna är öppna. Grekerna klär upp sig och går i god tid till gatan, där "parellasin" ska passera. Under gårdagens lediga måndag, tränade skolklasser och andra grupper på att marschera i takt. I dag visar man upp resultatet. Med musikkår i spetsen går utvalda årsklasser klädda i lika kläder så taktfast de kan, ibland med en entusiastisk lärare visslande i visselpipa i spetsen. I Ierapetra är det också Röda Kors-medlemmar, sjuksköterskor, ambulanspersonal, poliser, scouter, danselever och hästskola som "travar". Åskådarna klappar händerna! Det är god stämning!
I storstäderna får också militären visa upp sig, för att skrämma turkarna. I Aten håller presidenten tal! Demonstrationer och bråk är det också.
Här på Kreta går familjerna till ett kafé, gärna nära havet och njuter av sol och ledighet.
I pressen talar man om att säga "oxi" till korruption i stället för Merkel, Troikan och Mussolini .
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-10-28, 21:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Jag har varit med på Tinos när Oxi-dagen firas och det är stort med musikkårer, skolbarn i parad genom stan och nedläggning av kransar vid olika minnesmärken och FEST!!! Alla firar!

Nästan lika stort som påskfirandet.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-10-29, 10:05
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Låter som en bra idé att åka ner och kolla på festligheterna. Tack för alla inlägg det var intressant att höra vad som händer i vårt kära Grekland denna viktiga dag.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-11-03, 07:35
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Här på min sida kan ni se lite bilder från oxi dag firandet här nere i Koroni i år

https://www.facebook.com/media/set/?...7332606&type=1
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-11-03, 15:13
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Här på min sida kan ni se lite bilder från oxi dag firandet här nere i Koroni i år

https://www.facebook.com/media/set/?...7332606&type=1
Tack för det. Fantastiskt fina bilder. Vilka härliga folkdräkter. Verkligen kul att se hur detta firas.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-11-04, 09:40
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Nu drar jag alla över en o samma kam...Vi svennar är så gråa o trista!!(inkludera mig själv)Vi ska lära oss av bl.a.grekerna/ta med oss det vi lärt oss.
Se hur folk reagerar i gråhöstens dunkel!Det behövs firande i glädjens tecken,äta gott o umgås i enkelhet..finns det ingen orsak så hitta på en :-)
Hasse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-11-04, 14:25
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Nu drar jag alla över en o samma kam...Vi svennar är så gråa o trista!!(inkludera mig själv)Vi ska lära oss av bl.a.grekerna/ta med oss det vi lärt oss.
Se hur folk reagerar i gråhöstens dunkel!Det behövs firande i glädjens tecken,äta gott o umgås i enkelhet..finns det ingen orsak så hitta på en :-)
Hasse
Mera fest och Metaxa åt folket! Jamas.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT