Två veckor på underbara Lefkas. Del 2.

Fredag 20/6
Midsommarafton i Grekland är inte så annorlunda mot hemma i Sverige. Det kom faktiskt lite regn på eftermiddagen, så vi kände oss som hemma! Vi tog norra vägen till Kathisma. Härliga vyer över Lefkada. Vi körde fel först och hamnade i Kalamitsi där vi följde en skylt som det stod Beach på. Vi kom ner till en undanskymd och läcker strand. Vi hade gärna stannat där men sönerna tyckte inte att det verkade kul, så vi körde tillbaka och hamnade så småningom rätt. En stor och lång strand. Ganska trist. Men solen och havet var lika härligt här.

På kvällen åkte vi in till Nidri för att äta middag. Riktigt turistställe med allt vad det innebär. Huvudgatan kantas av affärer som säljer det gamla vanliga, kepsar och div annat. Hamnen var helt ok med många tavernor och restauranger. Vi åt på en fiskrestaurang som heter Pescador. Fantastiskt bra. Fick följa med ut i köket och välja vad vi ville äta. Eftersom det var midsommarafton tycket vi att vi skulle ha det riktigt gott och bra. Så vi åt en hel massa mat och avslutade med en god cappuccino. Kostnaden för denna festmåltid blev 520 kr.

När vi skulle köra tillbaka till Nikiana var det ju mörkt, så vi slog på lyktorna på bilen. Allt verkade okej tills gatubelysningen plötsligt tog slut och det blev kolsvart. Jag försökte sätta på helljus, men ingenting hände. Vi såg ingenting!! Jag fick nästan panik eftersom de vita markeringarna i vägarna är mer eller mindre obefintliga och inte heller kunde leda oss rätt. Som tur var kom en bil ikapp oss bakifrån och förstod tydligen problemet för han körde om och låg sedan kvar framför oss för att lysa upp vägen. Han låg kvar tills vi kom in i Nikiana och det fanns gatubelysning igen. Phu! Det var en jobbig resa. Vi insåg ju att vi inte skulle kunna köra i mörker med Gamla Bettan igen och funderade på hur vi skulle göra. Då tryckte jag lite extra på knappen i bilen, och vips hade vi halvljus istället för parkeringsljus och då gick det dessutom alldeles utmärkt att sätta på helljusen. Det hade nog varit bra om vi kollat upp det innan vi åkte från Nidri, men... Det ordnade sej ju i alla fall och lite äventyr ska man ju ha när man är ute och reser.

Lördag 21/6
Resan gick till Gialos. Det är också en av alla dessa långa härliga stränder på västra sidan. Mycket husbilar. Inga solsängar, parasoll, tavernor eller trappor. Kort sagt en perfekt strand. Tyvärr är det ganska mycket stora stenar på botten i havet här vilket sönerna inte tyckte om och när det dessutom började regna tappade de sugen totalt. Vi gav upp och åkte vidare till Porto Katsiki. Där var det strålande sol och vi fick en perfekt dag med mycket "magsurfing" i de stora vågorna. Det blev gyros till middag.

Söndag 22/6
Det blev en kort biltur idag till Agias Nikitas. Det är en by som ligger ganska långt norrut på den västra sidan. En mysig liten by med en bystrand och en större strand, Pefkoulia, precis innan byn när man kommer norrifrån. Vi höll till på den större stranden. En helt okej strand med mycket folk. Grekerna själva verkar gilla den här stranden. Det var oerhört hett den här dagen och vi åkte därifrån redan vid 15-tiden. Tog en sväng in till Lefkada. Parkerade bilen och gick i hamnen. Vi åt en sen lunch på en taverna i hamnen och det var helt klart att prisläget var lite högre inne i Lefkada än ute i byarna på östra sidan av ön. Barhäng när vi kom hem och sedan in till Nidri för middag. Det blev pizza på El Sapore. Mycket gott. 4 pizzor, 3 Amstel och 2 läsk 350 kr.

Måndag 23/6
Hemresedag för många, men inte för oss! :-) Det blev Ioannis idag. En strand som ligger alldeles intill Lefkada. Den är så lång att det inte går att förstå. Det blåste skönt där eftersom det inte finns några berg som skyddar. Dåligt med ställen att äta på, men vi hittade ett hotell med en bar där vi kunde få hamburgare, club sandwich, sallad, 4 läsk, 8 glas vin och glass för 330 kr. Det blev en sån där lång härlig lunch den här dagen. Sov middag på stranden innan det var dags att styra färden hemåt.

Vi hade bara hyrt bil en av två veckor och skulle lämna tillbaka den på tisdag morgon. Vi insåg dock att Lefkas inte är någon rolig ö om man inte har bil och kan ta sej dit man vill, så vi bestämde oss för att behålla Gamla Bettan ytterligare två dagar. När vi kom hem till hotellet och berättade för Georg att vi ville behålla bilen ringde han upp sin kompis Mr Broumis och fixade ett riktigt bra kompispris för ytterligare två dagar. Dessutom ordnade han så vi kunde få hyra en jeep de sista fyra dagarna, också till ett mycket förmånligt pris. Fantastiskt bra! Middag åt vi i Nikiana på "Katerina". Dagen avslutades, som vanligt, i hotellbaren tillsammans med "Familjen Östergötland". Det är rätt kul det där att man "döper" folk när man är ute och reser. Vi hade namn på nästan alla som bodde på vårt hotell.

Tisdag 24/6
Det blev Mikros Gialos den här dagen. En liten strand som ligger i närheten av byn Poros strax söder om Nidri. Riktigt mysigt ställe. Lugnt och stilla. Vi åt lunch på en taverna alldeles intill stranden. Tyvärr hade de ett getingbo under en stor blomkruka, så ju längre vår lunch led, dessto fler getingar hade vi kring bordet. Det var ganska jobbigt faktiskt. Även om jag tycker att getingarna är mer sympatiska i Grekland än i Sverige. Det blev lunch i snabbt tempo och sedan tillbaka till stranden. Det blev hetare och hetare på dagarna, så att sitta i vattenbrynet var den skönaste sysselsättningen.

Var tillbaka i Nikiana redan vid 17-tiden och satt i skuggan i baren och flämtade. Vi åkte till Ligia för att äta middag. Det är en liten by som ligger 4,3 km norr om Nikiana. Lite grann samma stil som Nikiana. Litet med förhållandevis få turister och några tavernor. Här fick vi semesterns sämsta middag. Vi förstår inte riktigt vad som hände, men vi fick inte in det vi beställde. Sönerna ville ha hamburgare och fick in gavros istället. Vi ville äta fisk, red snapper. Det fanns det bara så det räckte till en person, så vi fick några andra stackars fiskar på ett fat utan några som helst tillbehör. Inte ens ett salladsblad. När sönerna blev serverade sina hamburgare bad servitören om ursäkt för att det nog inte var några riktiga hamburgare. Köttet gick inte att äta. Jag smakade och det smakade riktigt illa. Vinet var gott i alla fall. Vi bestämde oss för att köpa gyros på vägen hem istället, men när vi kom hem var det ingen som var hungrig längre...

Onsdag 25/6
Båttur med Nidri Star I. Vi valde att inte åka med på den av Apollo anordnade båtutflykten. Vi tycker att det är roligare att göra saker på egen hand, och den här båtturen var längre och 100 kr billigare per person. Då ingick i och för sej ingen mat, men vi hade med oss bageriets piroger som var hur goda som helst. Dessutom var det happy hour i baren på båten under 1 tim mitt på dagen, och det måste ju utnyttjas. ;-)

En härlig dag. Färden startade från Nidri kl 10.00 och gick först söderut mot Porto Katsiki. Där hade vi ju varit, men det gjorde inte så mycket. Det är kul att bada från båten och sönerna gillade att hoppa högst uppifrån där vi satt, ca 6 m. Jag spanade efter delfiner, men tyvärr fick vi inte så några den här dagen. Efter Porto Katsiki gick färden vidare till Kefalonia och den underbara byn Fiskardo. Otroligt vackert med alla små hus i härliga pastellfärger.

Vi stannade där i 2 tim. Lagom för att hinna äta lunch. Sambon åt Spaghetti Mafioso. Det är nog den godaste pasta vi någonsin har smakat. Jag ångrar djupt att jag åt en (jättegod) omelett... Prisläget var något högre här. Vi betalade 450 för vår lunch. Nästa stopp var Ithaka. Det börjar kännas som superlativen tar slut... Oj, vad läckert!! Litet men ändå mäktigt på något sätt. När vi gled in i bukten mot hamnen kändes det som om vi gjorde det med respekt. Jag kan inte riktigt förklara den här känslan, men det infann sej en mycket märklig högtidlig känsla. Lugnt och stilla. Glasklart vatten. Ingen strand, bara stegar ner i vattnet och klippor. Vi badade direkt i hamnen. Det har jag aldrig gjort i Grekland förut, men här var det så rent! Här fanns det dessutom katter som såg ut att må riktigt bra. Blanka pälsar och mycket sällskapliga.

Vi åt glass i hamnen innan det efter 1,5 tim var dags att åka vidare mot Meganisi och Papanicolis grotta. Jag lämnade Ithaka motvilligt och måste tillbaka dit igen. Vår båt var för hög för att kunna åka in i grottan som användes för att gömma en u-båt under andra världskriget, men vi kom tillräckligt nära för att se hur stor den är. Scorpios var nästa stopp.

Vi guidades runt ön och serverades historien om Aristotle Onassis, hans barn, barnbarn och Jaquline Kennedy. Det kändes lite som att läsa Hänt i Veckan. Lite pinsamt på sätt och vis. Fast de två stränder på ön som allmänheten får bada vid var helt okej. Jag tillhörde inte dem som simmade iland för att plocka stenar och ta med sej hem utan njöt istället av det varma vattnet. Vattnet var faktiskt varmare på östra sidan än på den västra. Sista ön vi tog oss en titt på var Madouri där den store poeten Aristotle Valaoritis föddes, levde och skrev. Ön ägs numera av hans barnbarnsbarn, vilka man tydligen kan stöta ihop med på barerna i Nidri.

Tillbaka i Nidri kl 19.00 precis som det var planerat. En härlig dag på havet. Det blev middag på vårt gyros-ställe i Nikiana. Extra mycket av allt, men det kostade fortfarande bara 150 kr... :-)