Båtluffa i Dodekaneserna & Kykladerna. Del 1.

Färden började som vanligt med övernattning hos goda gamla grannar söder om Malmö.

Samos

20 maj
Väckarklockan ringde kvart över fyra, snabb frukost och sedan skjuts till Svågertorp och vidare färd mot Kastrup. Flyget avgick i tid, och vi landade på Samos på sena förmiddagen. Då vi gick av planet trodde man att värme skulle slå emot en, men så var inte fallet. Det var en behaglig grekisk försommarvärme som mötte oss. När vi hämtat ryggsäckarna tog vi en taxi till Pythagorion. En rumsraggare dök upp snabbt, Ann följde med och tittade på rum, men tyckte det låg vid en alldeles för högtrafikerad väg (huvudvägen mot Vathy).

Vi gick in en guldsmedsaffär och frågade mannen där om han kände till Pension Sunshine, nej blev svaret. Tjänstvilligt som han var erbjöd han sig att ringa Eva som innehar pensionen. Vi fick beskrivningen till pensionen, och Eva mötte oss när vi kom fram. Vi blev hänvisade ett rum på första våningen, helt OK, tyckte vi.

Vi tog en promenad längs strandpromenaden, tog in på en taverna och beställde varsin Gyros och ett halvt kilo Retsina. Nu kändes det att man var i Grekland… Efter intag av mat och dryck gick vi tillbaka till pensionen och tog en tupplur. På kvällen åt vi god middag på torget bakom Pension Sunshine..

21 maj
Som vi blev lovade fick vi byta till ett rum på andra våningen med utsikt ut mot gatan och om man stod upp på balkongen även utsikt över hamnen.

Vi gick och hyrde en moppe för tre dagar, och vid middagstid gav vi oss iväg. Turen gick via Chora, utmed en dålig grusväg till byn Myli, vidare till bergsbyn Pagondas. Vi stannade och tog en öl på det trevliga torget där. Vidare till Pyrgos för att inta lunch, sedan bar det tillbaka till Pythagorion, med en visit i Mytilini på hemvägen. Tillbaka på Sunshine blev vi bjudna på sockerkaka, vi tillagade the och hade även inköpt en flaska av Samosvinet, detta intogs på balkongen, mycket gott alltihopa! På kvällen åt vi middag på Restaurang Esperides, som vi blivit rekommenderare av Jan-Erik Sundell. Mycket god mat!

22 maj
Efter frukost körde vi först upp mot Vathy, därefter följde vi norra kusten, stannade till i Kokkari, en typisk semesterort. Vi åkte sedan vidare till bergsbyn Manolates, en fantastiskt fin by med en underbar utsikt, verkligen värt ett besök.

Färden fortsatte vidare till Ampelos, Stavrinides, Karlovassi och sedan ett lunchstopp i Potami. Vi skulle gå till vattenfallet, men vi kom inte ända fram. Ann följde med upp för den branta trappan och en bit ner i dalen sedan blev det helomvändning för hennes del. Det var halt och otäckt. Tommy fortsatte en bra bit till, men även han vände innan han nådde fram till vattenfallet.

Vattenfallet på Samos.

Var är vattenfallet?

Färden fortsatte via Kastanea, en mycket vacker väg, tillbaka till Pythagorion. Halvvägs mellan Kastanea och Pythagorion stannade moppen för oss, mitt ute i ödemarken, inte ett hus inom synhåll. Bensin fanns det gott om i tanken, så det var inte felet. Tommy fick igång moppen, körde några hundra meter, innan moppen dog igen, nytt försök, nu stannade den inte, men lät väldigt ansträngd. Ann satte sig på moppen igen och vi for iväg. Antagligen har det varit någon smuts i bensinen, vi vet ej. Tillbaka till Pythagorion kom vi i alla fall. Vi intog the, kaka och Samosvin på balkongen, nu var det sena eftermiddagen. På kvällen åt vi Gyros, utmed huvudgatan ner mot strandpromenaden

23 maj
Efter frukost körde vi mot Vathy, utforskade stan lite. Turen gick vidare till ett kloster för nunnor, kommer ej ihåg vad det hette, en ort öster om Vathy. Vi körde sedan till Posidonio Psili Amos med ett lunchstopp i en liten by på vägen dit. Sedan tillbaka till Pythagorion för att lämna tillbaka moppen. Det är verkligen något att rekommendera, att hyra moppe eller kanske bil för att se sig omkring på Samos. Kvällens middag intog vi på Rest Esperides.

Patmos

24 maj
Vi gick till biljettkontoret redan vid 9-tiden, för att köpa biljetter till Patmos, sedan tillbaka till Pension Sunshine för att äta frukost och packa. När vi packat lämnade vi ryggorna i receptionen, tog farväl av Eva. Vi gick och strosade i Pythagorion, gick på taverna och drack öl. Vid 14-tiden hämtade vi våra ryggor och gick ner till hamnen för att invänta Nissos Kalymnos. Båten var ju naturligtvis försenad, sisådär en 45 minuter. Först satte vi oss på soldäck, men gick ner i salongen då det började blåsa rätt så kallt.

Vi kom till Patmos strax innan kl 19. Ann gick iväg till Hotel Dietnes där vi bott vid tidigare besök. Väl där frågades om lediga rum och pris, det hade blivit väldigt dyrt sedan förra året, höjt med 25€ per natt. Ann tillbaka ner i hamnen och hämtade Tommy, vi började gå längs med strandpromenaden, då vi passerade kiosken kom en dam och fråga om vi letade rum, javisst. Vi följde med damen till hennes ställe och bestämde oss för att bo där. Enkelt, men rent rum till ett mer normalt pris. Kvinnan som heter Ireni var väldigt gästvänlig och mån om att vi hade det bra. Bjöd på lite smått och gott vid olika tillfällen.

På kvällen gick vi till vår favorittaverna, vi blev igenkända och välkomnade. Tavernan heter Kipos, ligger gatan rakt upp från hamnen mot O.T.E på vänster sida. Om man besöker denna taverna missa inte deras supergoda Omlette Special. All mat i övrigt är väldigt riklig och vällagad.

25 maj
Vi vaknade av att det börjat blåsa rätt så ordentligt, solen lyser med sin frånvaro hela dagen. Dagen ägnades åt läsning och promenad.. Vi åt lunch på tavernan bakom strandpromenaden, ingen satt utomhus, utan alla gäster tyckte väl det var skönare att sitta inne. På eftermiddagen kom t o m några få regndroppar På kvällen åt vi på Kipos igen.

26 maj
Det blåste fortfarande rejält, men solen sken. Vi promenerade till Griko vid lunchtid, det tog ca 50 min att gå utmed vägen. Efter en paus där gick vi vidare upp till Chora och tittade på den underbara utsikten ner mot Scala och runtomkring. Vi gick åsnestigen ner till Scala, köpte pajer och öl, satte oss nere vid strandpromenaden intog detta och tittade på folklivet. Kvällens middag intogs återigen på Kipos.

27 maj
Vi bestämde oss för att nu hade vi "gjort" Patmos, vi kollade båttider mot Leros och fann ut att Dodecanisos Express skulle avgå vid 13.40. Båten kom i tid och färden tog ca en timme.

Leros

Vi anlände till Lakki, pga att det blåste så mycket, annars lägger den till i Agia Marina. Taxi blev det till Agia Marina. Vi blev anvisade ett rum precis nere vid hamnen. Bredvid stället vi bodde på fanns ett Gyrosställe, vi gick ner och intog Gyros och Retsina. Efter det tog vi en promenad upp till Chora. Vi träffade på ett par engelsmän som hade varit på Leros flera gånger. Vi frågade om matställen, blev rekommenderade matställen i Alinda, ca 3 km från Agia Marina.

På kvällen, då mörkret lagt sig började vi promenaden mot Alinda, förenat med livsfara p g a all vettlös moppetrafik. Ann ville vända flera gånger, men blev övertalad att fortsätta. Då hade Ann bestämt sig för att lämna Leros dagen efter. Vi hamnade på en taverna vid namn Finikas i Alinda. Det blev en mycket trevlig kväll med god mat och framförallt ett mycket trevligt bemötande av ägarna, som heter Kostas och Eleni. Ann frågade om de visste något bra boende i Alinda, jo visst, de tog telefonen och ringde, kl var då över 11 på kvällen, till en pension, det fanns rum lediga fick vi reda på.

Samos på Kalimera » | Patmos på Kalimera »