En ospecificerad resa till Laganas på Zakynthos

Nu har vi kommit fram till Zakynthos. Det tog en stund att få våra väskor det kan jag säga i den lilla bagagehallen på flygplatsen, tre flyg anlände i princip samtidigt men värmen som mötte oss när vi steg av planet gjorde att väntan inte kändes så påttaglig. Vi fick våra väskor till slut och begav oss ut till Apollos representanter som stod utanför utgången och snabbt och smidigt angav hotell och vilken buss vi skulle ta. Hotellet hette Peryalis och ingår ej i Apollos katalog för vi hade tagit en Ospecificerad resa knappt ett par dagar tidigare.

Det tog oss 15 minuter att komma till hotellet, omgivningarna på bussresan sa inget gott om platsen men väl framme var vi mer än nöjda. Vi fick mer en lägenhet än ett rum på detta lilla men mysiga och nästintill undanskymda hotell längs en relativt otrafikerad gata och enbart 200 meter från havet. Veranda och spis med kylskåp var mer än vi räknat med så vi blev genast gladare. Ägarinnan av hotellet mötte upp oss som skulle bo där och var jätte trevlig. Vi löste en Safety-box som vi kunde lägga in värdefulla saker i för 10 € och gjorde oss snabbt hemmastadda utan att packa upp våra saker, det väntade vi med.

Vi gick direkt till affären som låg precis bredvid, en av många på vår gata vilket bara var bra. Vi köpte oss ett par Mythos för 90 cent och satte oss direkt på verandan och njöt av värmen och ölen, medan vi satt där bestämde vi oss för att gå ner och kolla in stranden. Det var ju tidigt på dagen som vi kom dit så vi hade många timmar på oss tänkte vi att kolla in läget. Efter ett dopp gick vi tillbaka till hotellet och packade upp lite och började diskutera kvällen men nu satte den svenska hungern in och vi gick ner för gatan till ett ställe som hette Tasos Place, vi beställde in Souvlaki och ja er´hem, en pizza. Maten smakade gott och servicen var god.

Tråkigt nog var det gott om inkastare som kunde både svenska och engelska visserligen mest fraser men vi tog det med en nypa salt och njöt vidare. Kvällen avslutade vi med en promenad längs nästan hela stranden och i månskenet kunde vi för första gången se Caretta Carettas ta sig in mot stranden.

Caretta Caretta är sköldpaddorna som gör Zakynthos mest placerat på kartan kan man väl säga då de under tidig sommar kommer hit för parning och äggläggning på stränderna att gå mer in på ämnet vore lite överkurs. Vi tog oss även en promenad längs Laganas (orten vi bodde på) och dess huvudgata, det var en pina. Alla inkastare och discodunkande gjorde att vi fick nog efter halva gatan, kanske inte direkt den bästa platsen men okej det fanns lite roliga saker att se på och göra där men vi var inte direkt intresserade. Vi gick vidare och direkt vilse men efter att ha frågat om vägen i en butik kom vi rätt och var hemma i vårat lugna kvarter igen, den natten var kalla men vi hade filtar som kunde hålla oss varma och vi sov som stockar. En riktigt bra första dag tyckte vi absolut.

Första resan tillsammans utomlands fick oss att sätta klockan på ringning för att inte missa Apollos välkomstträff, vi ville ju samtidigt boka utflykter eftersom vi inte direkt vågade lite på de lokala utflyktsbyråerna vilket det fanns gott om. På mötet fick vi information som vi i princip redan visste om då vi fick en miniguide utdelad på bussresan och ett schema över vad som fanns att göra under veckan. Vi serverades tidigt på morgonen varsin Ouzo vilken vi bara smuttade på och snabbt beställde in lite dyrt kaffe, dyrt kanske var ett ord som stämde in om man nog jämför med resten av Grekland tror vi, Zakynthos har inte direkt extravaganta priser om man inte tänker på spriten och cigaretter. Det mesta andra som mat och dylikt är i princip på samma nivå som Sverige i runda slängar, okej klart lite billigare.

Vi bokade förväntansfullt i alla fall en resa till den berömda Smugglers wreck viken och återgick till vårt hotell för lite vila och planering av dagen. Eftersom det var lite mulet denna dagen så bestämde vi oss för att resa in till Zakynthos stad och strosa runt lite. Vi skrattade lite åt en lökförsäljar bil som åkte förbi oss när jag satt och skrev i dagboken, inte direkt som hemma men här fanns det en glassbil tänkte vi också haha.

Zakynthos stad var inte den största men rätt mysig, vi handlade lite bröd i ett lokalt bageri och köpte oss solglasögon, bussresan kostade oss 90 cent per person och resa vilket var helt okej tyckte vi. Vi handlade lite drycker i Laganas innan vi gick tillbaka till hotellet. Den kvällen tog vi det lite lugnare och satte oss på verandan och spelade kort och drack några öl innan vi gick och åt på ett ställe som fångat vår blick kvällen innan längs stranden, de hade även en av de mer trevliga inkastare så fick det bli. Tror stället hette Giannos Taverna, maten där var också helt okej, lite väl gojsigt blev den blandade grekiska tallriken som Jag beställde, en blandning av fylld paprika till makaronipuddingliknande rätter och en vinblads inrullad fisk/räk anrättning, medan Jennys sjötunga var lite okryddad och smakade inte så mycket mer än lite fisk hehe. Varje kväll avslutades nästan med ett par öl på verandan och kortspel i ljuset av levande ljus.

Under gårdagen bokade vi en resa hos den lokala resebyrån rakt över gatan hos oss, trevligt och bra bemötande fick vi där och för oss ett helt okej pris 19€ per person fick vi betala för en tur till häst genom Zakynthos dalar och olivområden, vi ska iväg klockan 17.00 så vi får se hur det går.

Vi har spenderat den största delen av förmiddagen på stranden och verkligen bränt ihjäl oss, precis som man ska göra på semester tycker vi haha. Nu lider vi lite av sviterna från brännan men nu är det turen till häst vi väntar på, det ska bli riktigt intressant då det är första gången för mig medan Jenny har ridit lite förr, förhoppningsvis kommer vi hem med alla lemmar kvar på kroppen och utan blessyrer. Ikväll blir det middag med grekisk lokal dans på en taverna vi spanat in det ska bli skoj det med.

Hästturen gick väl som en dans kan man säga, förutom att jag råkade stöta in i alla olivträd det fanns då inte hästen ville som jag hela tiden men det var bara roligt, samt att jag besökte skogen helt ofrivilligt medan de andra (guiden och Jenny) snällt fick sina hästar att vandra längs de utsatta stigarna. Det var spännande men trav känns i baken och låren kan jag säga, Jenny fick lite ont av de för korta byglarna och fick halta runt resten av dagen men det löste sig till slut det var i alla fall en riktigt rolig upplevelse att rekommendera den som vill och vågar. Utsikten längs turen var i många fall riktigt fin och vi fick se det mesta av den del av Zakynthos vi bodde.

Väl hemma kändes brännan nu ännu mer och vi bävar lite för utflykten imorgon som skall ta oss till Smugglers wreck men förväntningarna är stora så vi ser ändå fram emot det. Middagen på kvällen var fin och god, tog mig en blandad grilltallrik som smakade väl och mättade medan Jenny beställde en utsökt pasta, dansen var rolig att se på och vi fick delta lite motvilligt i en ring utanför på gatan innan vi fått maten. Men roligt hade vi tillsammans med vårat grannpar. Nu blir det vila och sömn så vi helar brännan.

Idag gick vi upp tidigt i ottan, vi hämtades i närheten 8.25 och åkte sedan till Zakynthos stad där vi gick på båten som skulle göra resan till vraket behaglig, en relativt stor tre däckad båt med soltak och inre kabyss där man kunde beställa dryck o.s.v. Det var mulet och blåste ordentligt på morgonen och vi trodde resa skulle ställas in men antagligen är det pengar som ska tjänas in så det alternativet verkade inte finnas. Det blåste på ordentligt och gungade på havet många blev sjösjuka och påsar delades ut, vi led mest av solbrännan men njöt av gungandet. Återigen gick tanken att resan borde ställts in.

När vi efter ett tag längs den norra kusten kom fram till Smugglers wreck fick vi se platsen i ca 30 sekunder innan vi med ordentligt fart bara fick se det försvinna bort. Det var för mycket vågor för att lägg till på stranden som vi egentligen skulle spendera två timmar vid sa de, jättekul tänkte vi det var väl skoj, undra om alla ens hann ta fram kameran. Istället fick vi en tur till en plats som låg 15 minuter bort, en liten badvik eller mer båtplats i betong med stenstrand och några tavernor. Vi svalkade oss kort i vattnet och försökte snorkla lite men det var ingen idé vi var redan less på resan och satte oss på en bänk i skuggan i en och en halv timme istället med reklamation i tankarna, vi var inte ensamma om den tanken.

Tro det eller ej men när vi på resan tillbaka stannar till vid den finaste badviken med grottor och fin sandstrand får vi bara stanna i 30 minuter, varför lade vi inte till här istället i två timmar tänkte vi och blev ännu surare, vi badade inte, lusten och orken fanns inte där längre, vi ville hem. Det blev en lugn kväll med helning och mat ute. Tycker maten var välsmakande hela tiden men visst det kändes som det saknades något ibland då serveringsportionerna var väldigt olika från plats till plats.

Efter den katastrofala resan med Apollos utflykts schema bestämde vi oss för att strunta i allt, nästan, som Apollo anordnade, däremot skulle det denna kvällen vara ett lite samlings middagsträff för de som reste med dem på en restaurang som hette Orange så vi tänkte vi äter väl där. God mat och dryck och relativt mysigt fick vi det, vi gjorde inte bra ifrån oss med några granntjejer på ett quiz de hade anordnat som man kunde vinna vinflaskor på men det gjorde inget. Kalimera var visst god morgon enligt dem men kunde såklart vara annat också höll de med om när jag promptade lite på att på kalimera.se är det god dag minsann.

Eftersom vi hade granntjejerna som sällskap tänkte vi att vi fortsätter väl kvällen i lite goda vänners lag och samlade oss på verandan och drack och spelade kort, under kvällen blev lite fler och tänkte att vi drar väl iväg på en liten runda på huvudgatan då alla var i runt 20-årsåldern så det blev ett jämnt gäng. Vi hamnade först på en engelsk karaoke bar visade det sig då några uttryckt att det kunde vara kul att gå på ändå.

Britter fanns det gott om och ja, de tar plats tycker vi när de är på semester, efter att ha klämt av en "I will survive" och en ABBA så var det tydligt att vi var från Sverige och nu skulle britterna visa varifrån de var så de slängde igång en fotbolls dänga som gick "We gonna score one more then you" ungefär vilket nog måste väckt något inom mig, kanske alkoholen som för en gångs skull kändes av här nere. Jag vinkade till mig ägaren som höll i karaoken och sa att jag tänkte mig kunna sjunga nationalsången a´capella vilket han tyckte verkade roligt och plockade fram en svensk stor flagga som han svepte om mig och gav mig micken. Låten var en succé, hos svenskarna i alla fall, det blev applåder och en viss tystnad i baren, jag tyckte det var kul men nog för denna platsen ikväll och vi kilade lugnt men hastigt därifrån haha. Det hann bli en snabb runda på en annan karaoke bar men där var vi inte länge, en av tjejerna sjung en låt och sen blev väntan för lång så vi gick. Nu kände vi oss trötta och efter ett par misslyckade försök att verkligen kunna ha skoj längs bargatan köpte vi oss en korv och en hamburgare och gick hem och lade oss.

Vi sov ut denna dagen, inte för att vi var bakis, det vekade inte gå att bli här utan för att vi hade packat vårt schema med så mycket att göra att det bara var läge för det. Nu hade den västa brännan gått över och vi tyckte att denna dagen spenderar vi på stranden och jobbar mer på att få färg tills vi kommer hem, inte för att vi inte redan fått det men det var ju bara grunden ju. När vi var på väg till stranden möter vi några som vi pratar lite med och det kommer fram att under gårdagskvällen hade ju klockan hunnit slå tolvslag när mitt vågade sångnummer revs av, det var alltså läge för den sången, nationaldagen så det var rätt skoj tyckte vi. Dagen på stranden var skön och solen sken den mesta tiden.

Efter resan med Apollo så kände vi att vi inte fått ut riktigt det vi ville och i och med att vi bokat hästturen som blev bra och blivit erbjudna 5€ rabatt per person hos den riktigt trevliga resekillen över gatan bestämde vi oss för att åka på en skölpadds resa som gick ut på att få syn på djuren. Denna resan blev betydligt mycket bättre, vi tog bussen som var lite försenad bort längs kusten där en mindre och mysigare båt hämtade oss och tog med oss bort till vattnen där sköldpaddorna kommer upp för att ta luft var 30 minut, vi fick inte se någon precis bredvid båten men visst fick vi se ett par ändå så vi var nöjda, hade varit skoj med en bild i alla fall men jag tror inte jag var tillräckligt snabb med kameran.

Turen tog oss vidare längs den kustsidan vi inte sett tidigare emot Keri caves och skölpaddsön Marathonisi, visserligen fick vi inte se mer sköldpaddor men vi gjorde ett skönt badstopp vid kristallklart vatten där jag snorklade runt lite och simma in i en liten bukt. Jenny frös så hon blev tyvärr kvar på båten men allt som allt var resan riktigt bra och såhär i efterhand rekommenderas definitivt de lokala reseagenterna. Billigare och verkar mer löfteshållande och flexibla.

Vi fortsatte vår semester av det som fanns kvar med bad, lite shopping god mat och dryck och såklart mer grekisk dans på den sista kvällen som vi lyxade till lite och hade extra mys. Vi kände oss jättenöjda med semestern vi haft och tyckte nog att en vecka var alldeles lagom i alla fall på Zakynthos. Vi hyrde inte moped för ingen av oss har körkort men med moped kan man nog utforska mer av ön och då räcker nog en vecka mer än nog. Vi packade våra saker kvällen innan avresan så att vi fick sova lite extra.

Solade och relativt utvilade (i hade ju trots allt gjort en himlans massa tyckte vi på så kort tid), blev vi upphämtade vid hotellet och körda till flygplatsen. Flygplatsen ja, den lilla, vi fick åka dit 8.30 ungefär på morgonen, planet skulle avgå 12.00 det visade sig att den tiden behövdes för vi fick stå i kö utanför i nästan två timmar innan vi ens fick checka in bagaget därefter en liten väntan på att på boarda men det gick okej.

I det stora hela tror jag vårat intryck av Zakynthos var riktigt gott, vi hade det mysigt vi åt gott och sov gott, myggen tog vi ihjäl innan vi skulle sova med en medhavd flugsmälla, det var bra för många drabbades konstigt nog. Vi såg knappt myggen men ändå. Vill man hålla igång och festa är Zakynthos ett bra ställe mer på högsäsong men under den tid vi åkte är det jättebra för par eller barnfamiljer eftersom badstranden som vi tyckte dög för våra syften, bad o sol, tyvärr inte direkt snorkelparadis, är långgrund. Folket var trevligt, minus för inkastarna men tills slut låter de dig vara när du tackat nej tillräckligt många gånger.

Jag gör en snabb lista på bra saker att veta:

Språk: Alla verkar kunna fraser på svenska tyvärr men det är oftast fraser, engelska kan alla i stort sett.

Utgifter: Kostar det gör det, vi har ju inget att jämför med då vi inte reste på länge men maten kan man hitta både billigt och prisvärt men samtidigt dyrt och lite på tallriken. Det kostar ungefär 5.90 € och uppåt för varmrätterna och portionerna som sagt skiljer sig. Giannos och Tasos Place var nog mest prisvärda så som jag ser det medan man absolut inte skall gå till @bsolut som det heter, ett svenskt ställe vi var nyfikna på under nationaldagen men som bara blev besvikna på, liten meny som kostade och Souvlakin smakade inte souvlaki. Det utlovades svensk mat på menyn men inget fanns det, man får väl specialbeställa men vem orkar. Gå inte dit ifall du är hungrig. Eller vill ha mat ens.

Utflykter: De lokala resorna är billigast, samma resa om inte mer och bättre utbud till mycket bättre pris, du får kvitton på allt, det enda är att guiderna är engelsktalande men trevliga ändå. Förutom vår hästguide men tecken språk och kropps språk talar bra på hästryggen. För Apollos resa betalade vi 30 € per person, en lite längre resa tror jag till samma destinationer och mer badstopp kostar 20 € med det företag vi reste som hette Spring Tours.

Solstolar: Allt går att pruta men vi var snälla och pruta inte för hårt som dyrast kan du få betala 6€ vilket vi aldrig gjorde, du kan nog gå ner lägre än vi gjorde beroende på vädret men som minst 4€ betalade vi och mest 5€, för två personer alltså.

Väder: Vi hade blandad lycka, oftast moln på morgonen som sedan sprack upp, Zakynthos är däremot den näst mest solsäkra ön i grekland, i alla fall de joniska öarna enligt Apollo vilket alla skrattade lite åt när guiderna sa men det klarnade nästan alltid upp så solen sken och fåglarna kvittrade, det strök inte heller direkt runt en massa hundar och katter direkt, några här och var men de tycker man mest synd om. Det var helt okej och vi var nöjda det var bra med svalka ibland. Nätterna såhär tidigt på sommaren kunde bli kalla men det fanns filtar. Läste man i gästboken på hotellet klagade nästan alla på värmen och att det inte fanns A.C. Man ska ju njuta av värmen!!!

Maten: Blandat urval av alla sorter från McDonald's till klassisk och ordentlig mat, här finns nog allt för alla och man behöver egentligen inte leta men nog är det mysigast att slippa allt tjo o tjim när man äter.

Hyra: Bil mopeder och cyklar kan du hyra överallt i alla fall i Laganas.

Bad: Finns många olika alternativ verkar det som men vi hade inte moped och iddes inte ta badbussar som var gratis tyvärr kanske men alla vi pratade med var nöjda med sina utflykter till moped.