Öluffa i Kykladerna i september. Del 1.

Lördag den 4 september
Väckning klockan 04.30, blev sedan hämtade av vår son Krister som skjutsade oss till Landvetter där han lämnade av oss klockan 06.45 alltså i god tid före beräknad avgång som var 08.15.

Incheckningen gick väldigt fort inte alls lika lång kö som det brukar kunna vara. Efter ett besök hos Forex för att fylla på med färska euro så gick vi vidare till passagerarkontrollen som gick bra. Men vad var nu detta, vårt handbagage i form av en ryggsäck fick åka igenom genomlysningen en extra gång. Därefter så ropade kvinnan som tittat på skärmen efter en kollega som kom och hämtade vår ryggsäck och bad oss följa med till ett intilliggande bord. - Det finns tydligen en liten sax i Ert handbagage, sa han och bad oss sedan plocka upp vår toalettväska.

Mycket riktigt i vår stora toalettväska så fanns det också en liten liten ihopfällbar sax. Eftersom den visade sig vara spetsig så fick vi välja på att gå tillbaka till incheckningen och köpa kuvert och frimärke och skicka den med posten hem till oss själva eller också så var han tvungen att ta hand om saxen. Han fick ta hand om saxen men vi förstår inte hur dom kunde urskilja denna lilla sax från allt annat som fanns i toalettväskan.

Efter denna lilla episod så gick allt bra, flyget gick på minuten på utsatt tid klockan 08.15 och efter en lugn flygning så landade vi på Santorini 20 minuter före utsatt tid således klockan 12.30 local time. Efter landningen och avstigning så kom vårt bagage nästan först av alla så vi var snart ute ur ankomsthallen. Vi tog en taxi ner till hamnen (15Euro) och där satt vi oss på en av tavernerna i avvaktan på att vår färja Blue Star Paros skulle ta oss till Naxos. Tavernerna i hamnen är väl närmast att betrakta som rena turistfällorna, för en greksallad, två öl och en liten flaska vatten ville dom ha 15.50 euro, d.v.s. cirka 140 svenska.

Efter att vi avnjutit vår första greksallad denna gång så gick vi sedan och inhandlade våra biljetter till färjan som skulle ta oss till Naxos. Först var det inte så mycket folk som stod och väntade men det kom sedan mer och mer folk som skulle med "vår" färja och sedvanligt knuffande ingick i ritualen. Det var också varmt och skönt och det märktes att vi var i Grekland.

När så färjan kom så var den bara 10 minuter sen och det är ju inte att anse som sent i Grekland. När landgången hissades ner så myllrade det ut folk, motorcyklar, bilar och lastbilar och vi trodde att det aldrig skulle ta slut. Hamnpoliserna visslade i sina visselpipor och tjoade och skrek på alla som inte gjorde det som dom tyckte att dom borde gjort. Mycket folk m.m. brukar det ju vara som kommer av färjorna, men så här många har vi aldrig sett förut. När sedan alla vi som skulle med färjan igen kommit ombord så var färjan 1 timma sen. Ordinarie avgångstid var 15.45 men kom iväg 16.40.

Naxos

Båtresan gick bra och vi kom till Naxos klockan 18.45 och skulle då försöka att få tag på en taxi och dessutom en bestämd taxidriver var det tänkt. Men det var inte till att tänka på för det var smått kaotiskt vid färjeläget här också och det var väldigt många som skulle av samtidigt som oss.

Vi fick dock efter en stund tag på en taxi som vi fick dela med ett annat svenskt par som inom parantes inte var helt överens om vad deras hotell hette och var det skulle ligga. Taxikillen blev smått irriterad på dom men körde i alla fall till ett hotell där dom gick av, men vi var helt övertygande om att det inte var rätt ställe. Sedan var det vår tur att försöka hitta till vårt boende. Taxikillen visste inte var det låg utan fick konferera med taxicentralen och körde sedan till ett ställe där han trodde att det var. Stället vi kom till var snarlika till namnet, men det var fel.

Det var bara att börja leta igen och efter lite rundåkning så stannade han och skulle fråga efter vägen när vi fick se skylten på rätt ställe och talade om för taxikillen att nu var vi framme vid rätt ställe och plats. Där stod studioägarens far och mor och väntade på oss och visade vägen till vår studio. Boendet hade vi hittat på Internet (finns också som rekommendation på Kalimera) och vi hade förbokat tre nätter. Huset med vår studio är helt nybyggt och naturligtvis mycket fräscht samt med lite havsutsikt från sidan av vår balkong. Stället heter Antony studios och ligger alldeles intill Saint George Beach.

En kul grej var också att från vår balkong kunde titta 15 meter åt höger så kunde vi se in på den balkong som hör till den studio som vi bodde några nätter i när vi var här 2001.

Vi installerade oss, tvättade av oss lite resdamm och drog andan en liten stund. Därefter så tog vi oss en runda genom hamnpromenaden i byn. Det var lite extra "tryck" där för det var någon form av grekisk afton med sånger och danser samt lite stånd med Naxos specialiteter som man fick provsmaka. Efter rundvandringen så köpte vi oss varsin Gyros Pita på hemvägen och efter en liten drink på vår balkong så tog vi vår säng (grandlit) i besittning och båda slocknade vi med en gång efter en lång resdag.

Söndag den 5 september
Vi vaknade vi 8-tiden och slog upp vår balkongdörr och kunde konstatera att solen flödade från en molnfri himmel, men det blåste en del. Efter inköp av färska frallor så ordnade vi frukost på vår balkong. Vi gjorde oss därefter i ordning för att avverka resans första bad dag och platsen blev den närbelägna Saint George Beach.

Vattentemperaturen (uppmätt av oss) var 23 grader. Efter som det var vår första dag så fick det räcka med fyra timmar och sedan bar det hemåt. Vi köpte med oss lite fikabröd till kaffet som vi avnjöt på balkongen. Efter lite siesta så gick vi ut på staden där vi bland annat åt en chicken souvlaki på Nikos restaurang som ligger på hamnpromenaden. Kvällen avslutades sedan med en liten gindrink på balkongen innan det var dags för sängen.

Måndag den 6 september
Även denna dag vaknade vi till en ny dag med molnfri himmel och strålande sol men lite för mycket nordliga vindar. Men efter avklarad frukost på vår balkong så packade vi ryggsäcken och gick ner till samma beach som dagen innan och hyrde oss ett par solstolar. Det gick lite vågor på havet men inte så farligt just där vi låg.

Vattentemperaturen kanske aningen friskare idag men mycket härligt. Efter badet så följde vi samma rutin som dagen innan, alltså köp av fikabröd på hemvägen och därefter gott kaffe på balkongen. Efter lite vila och dusch så tog vi oss ner till hamnpromenaden och därefter också upp i gamla stan och gick en runda. Vi bestämde oss för att kvällens måltid skulle intas på tavernan The Good Heart. Vi åt Stifado som till utseendet var lite olikt de Stifado som vi tidigare har ätit. Det var bara kött, lök och kryddor men det smakade som vanligt mycket gott. På hemvägen så gick vi in till den biluthyrare vi brukar hyra bil av (Naxos Vision) och beställde en bil för tre dagar från och med kommande onsdag. Dagen avslutades med en liten drink på balkongen.

Tisdag den 7 september
Åter igen en morgon med strålande sol från en nästan molnfri himmel men med en vind som inte hade avtagit utan snarare tilltagit i styrka. Vi intog dock vår frukost på balkongen och packade även denna dag ryggsäcken och begav oss till samma beach. Vi hyrde denna dag solstolar av en annan uthyrare där vi tyckte att vinden kom åt lite mindre. Efter några timmar så mulnade det dock på och det blev lite kyligare i luften. Vi avvaktade någon stund men gav sedan upp och gick hem och satte på lite gott svenskt kaffe istället. Men när vi var inne en bit på kaffet så sprack himlen upp igen och solen sken så fint igen från en blå himmel. Efter bland annat lite bokläsning så tog vi oss också denna afton ner till hamnpromenaden (det är ju där man hamnar) och fortsatte sedan till gamla stan och tog en ordentlig runda bland dess många och smala gränder.

Till slut så hamnade vi på en helt igenom grekisk taverna där bord och stolar stod uppställda utmed grändens väggar. En del bord och stolar lutade så mycket att man inte trodde glas och tallrikar m.m. skulle kunna bli kvar på dessa bord. Vi fick dock ett bord som stod riktigt rakt och vi hade bestämt oss för att äta stuffed tomatos och stuffed peppar. Det visade sig dock att stuffed tomatos var slut för kvällen så det blev stuffed peppar för oss båda. Vi inledde med en greksallad och tzatsiki och sedan fick vi då varsin jättetallrik med fyllda aberginer med ris, pommes frits och mycket grönsaker till. Vi drack också husets röda vin till den mycket goda måltiden och i en mycket mysig miljö. När vi sedan bad att få betala så fick vi för första gången den här resan varsin ouzo on the house. Tavernan heter Koutouki och ligger alltså uppe i gamla stan. Mätta och belåtna gick vi hemåt och avslutade som vanligt med en liten lättdrink på balkongen och sedan godnatt.

Onsdag den 8 september
Efter avslutad frukost på balkongen så gjorde vi oss iordning för att gå och hämta ut vår hyrda bil, en nästan helt ny Peugeot 206. Efter växlade blanketter och fullgjord betalning så åkte vi iväg till närmaste bensinstation för att tanka. (Bensinpriset för blyfri bensin 0.82 euro/lit d.v.s. cirka 3 kronor billigare än i Sverige) Efter tankning bestämde vi oss för att ta en runda upp mot den norra delen av Naxos. Vi åkte mot Galini och fortsatte sedan vägen där man passerar vattendammar där man samlar upp vatten för öns behov. Den mindre dammen ligger alldeles intill vägen och det var väldigt lite vatten i den om vi jämförde med vad vi sett vid tidigare tillfälle.

Vi fortsatte mot Apollon och vidare till Kouros där vi stannade och tittade samt fotograferade den marmorstaty om tio meter som aldrig blev helt färdig utan bara ligger där sedan 600 år före Kristus. Därefter fortsatte vi mot Chalki en liten mysig by där bland annat originaltillverkningen av Naxos Citronlikören sker. Vi hade lite tur och fick tillsammans med en mindre grupp danskar en liten föreläsning om hur tillverkningen går till och vilka råvaror som används.

Det är bladen från en citrusfrukt som används och sedan 96-procentig sprit, vatten och färgämnen. Den gula likören är starkast, den gröna är sötast och den ofärgade är det gamla originalet. Efter denna tur så ville vi också få dagens bad så vi styrde kosan mot Plaka Beach som ligger söder om Naxos stad. Men det blåste även denna dag så man fick försöka krypa i lä så gott det gick för att inte helt bli begravd av den vita fina sanden. Men havet var skönt och solen sken som vanligt från en blå himmel.

Kvällens måltid intogs på Manoli Taverna Garden som också ligger uppe i gamla stan och som var en liten mysig taverna. Efter det återstod bara lättdrinken och sedan sängen.