Akta er för Time Share under semestern på Rhodos

Jag och min man har tillbringat en underbar vecka i Rhodos stad och vi åkte med Fritidsresor och bodde på ett hotell vid bad udden. Allt var jättebra hela veckan men vi var med om något som vi inte trodde vi skulle gå på och därför vill vi varna andra som reser till de vanligaste resmålen både i Europa och Asien.

Vi blev stoppade av en tjej som såg ut som en reseledare från Apollo eller Fritidsresor. Hon skulle bara höra om vi hade fått ett bra bemötande vid flygplatsen dagen innan (hon visste visst när vi anlände) och om vi hade fått deras t-shirt. Vi stannade och pratade med henne och hon frågade oss lite om hotellet om vi reste mycket och när hon hörde var vi kom ifrån så blev hon så glad, för i det lilla samhället bodde också hennes pappa sedan 2 år tillbaka. Allt verkade så seriöst och inte alls att man fick en känsla av att det rörde sig om Time Share.

För att få den där t-shirten så skulle vi ta varsin lott. Min man fick ingenting, men jag fick en lott med nyckel. Oj vad lycklig hon blev, nu skulle hon få 50 euro i bonus, det var bara 3 om dagen av alla som fick det och vi skulle kunna vinna en digital videokamera, en fin beach-radio eller en veckas vistelse på ett av deras fina hotell som hon gjorde reklam för. Men då var vi tvungna att avvara 90 minuter och följa med och titta på den anläggningen som man eventuellt kunna vinna en veckas semester på.

Vi tyckte ju det lät underbart och anade aldrig att det rörde sig om någon försäljning, så vi följde med i den av henne ditropade taxin till deras resekontor i Ixia utanför Rhodos. Där betalade en tjej taxichauffören så vi fick ju lite gratis sightseeing i alla fall, både dit och hem.

Vi trodde vi skulle vara ensamma vinnare där, men oj vad det ramlade in förväntansfulla turister, de flesta hade säkert blivit stoppade på väg till stranden precis som vi. Det var minst 30 bord med en representant för varje par som skulle göra reklam för sina resmål och hotell. Det som visades var jättefina anläggningar, men till slut efter nästan 3 timmar och en massa övertygelser om varför vi borde köpa in oss i deras resekoncept så var vi riktigt trötta på alltihopa. Vi tyckte vi hade förstört nästan hela vår första semesterdag. Vi fick träffa chefen för alltihopa som skulle tala om för oss hur fina semestrar vi kunde få utan att betala en massa extra för havsutsikt, balkong etc som vi får göra hos de vanliga researrangörerna. Till slut kröp det fram att vi skulle betala 41.000 i förväg för 5 veckors semester som vi skulle få ta ut hur vi önskade. Vi kunde ta en eller flera veckor i taget inom 3 år. Huvudsaken vi bodde första gången på Rhodos eller Kreta, annars så skulle vi få välja ur deras stora katalog som man bara fick om man hade köpt och betalat hela det här konceptet. Vi blev irriterade och sa att eftersom vi inte fick någon betänketid tyckte vi det verkade helt sjukt så vi tackade nej och ville se vad vår lott gav för vinst så att vi fick återvända till vår semester och hotellet.

De blev jättesura men vi fick i alla fall vår vinst som naturligtvis var en vecka på en av deras anläggningar. Men för att få den måste vi inom 14 dagar ringa till resebolagets kontor i England och sedan betala in pund motsvarande nästan 1100:- svenska kronor som bokningsavgift innan vi över huvudtaget fick se den aktuella resekatalogen som vi skulle få välja vår vecka ur. Flygresan skulle inte ingå, den fick vi betala också. Naturligtvis vågade inte vi betala in en check med dessa engelska pund i förväg och så vänta på att vi skulle få en katalog där vi sedan skulle välja resmål. Vi är ju vana vid att man först beställer en resa och sedan har några dagar på sig innan man betalar in bokningsavgiften. Vi ringde dock runt till olika konsumentupplysningsställen när vi kom hem och de sa att vi inte var de första som ringt och frågat.

Troligen är det så att alla som inte bestämde sig för att anta erbjudandet om att köpa dessa 5 veckor i förväg fick en resa på sin lott. Hade vi antagit erbjudandet så hade vi fått kameran eller radion men nu var de ju tvungna att locka dit oss en gång till på något vis, det var erfarenheten konsumentupplysningen hade genom samtal av andra som åkt på en sådan "vinnar-vecka". Visst vi skulle säkert få en fin vecka på ett bra hotell, men allt skulle gå ut på att försöka få oss att skriva på ett kontrakt och hela veckan skulle vara omringade av liknande övertalningskampanjer som på Rhodos och 50% av alla som åkte hem hade ett kontrakt i handen. Allt gick ut på precis samma försäljningskampanj som när man råkar ut för dom första gången.

Vi vill bara varna alla som är rädda om sina semesterdagar. Vill ni inte köpa semesterveckor i förväg och betala minst 41.000 eller lägenheter eller vad det nu än är som de ska sälja så avstyr redan vid första träffen för det tar till olika knep varje gång de pratar med en ny person. Min man blev stoppad ytterliggare två gånger den veckan och ena gången var det en marknadsundersökning om semestervanor de ville göra.

Jag tycker att våra resebolag som tar oss med till de olika resmålen skulle varna för att det kommit in nya koncept i Time Share. Att man helt enkelt inte ska tro på att man vunnit något stort. Det ligger massor av arbete innan du ens kommer dit du ska och den semesterveckan vi skulle få kan vi köpa nästan lika billigt som sista minuten här hemma med specificerat boende och flygresa. Det känns så skönt att de bara kunde lura oss en gång (ändå är vi arga på oss själva att vi gick på det i första skedet) men inte mer. Så ta vara på semestern och säg nej till dessa "lotteritrick", sitt inte på ett varmt kontor och undra vad som ska hända om du inte är rik och vill avvara pengar i förväg.

Jag tycker samtidigt synd om dessa ungdomar som får ta den lågbetalda rollen att göra dessa övertalningsförsök. De har visst bara provision så de måste ju tjata.

Skribenten vill vara anonym

Rhodos på Kalimera »
Fler resebrev från 2004 »