Vår första resa till Grekland. Del 1.

Vi landade planenligt på Santorini vid lunchtid och möttes av strålande sol. Första gången Andreas beträdde grekisk mark! Eftersom jag var utrustad med Kalimera-tröja blev jag genast påhoppad av en man från Honeymoon Beach Hotel, som undrade om vi ville ha boende.

Santorini

Vi avböjde men frågade om han visste när bussen till Fira gick. Till svar fick vi "en gång i timmen", men NÄR den gången i timmen var fick vi inte veta. Det blev till att vänta. Andreas gick på toaletten för att byta om till shorts, och under de fem minuterna han var borta passade naturligtvis bussen på att komma. Jag bad busschauffören vänta en minut men han sa bara något obegripligt på grekiska och åkte sedan. Det fick bli taxi istället...

Väl framme i Fira letade vi upp ett färjekontor och köpte biljetter till Amorgos samma kväll med Sea Jet:en. Vi blev jätteglada över att den gick eftersom vi hört så mycket konstigheter om den. Vi fotade calderan och satte oss sedan på en restaurang. Min första måltid på brukar alltid vara grekisk sallad och retsina. Denna restaurang visade sig ha slut på retsina, och trots kyparens kämpande för att vi skulle stanna och dricka något annat ("Santos vin är jättegott!") så valde vi att gå. Som tur var hittade vi en annan restaurang runt hörnet och de hade retsina.

Efter någon timmes ätande och drickande kikade vi runt i affärerna innan det var dags att ta sig ner till hamnen. Färjan skulle gå vid 21:30 och en timme innan avgång tog vi en taxi ner till hamnen och parkerade oss på en (svindyr) taverna och tog något att dricka. Två färjor hann komma och gå under tiden vi satt där, men ingen Sea Jet! Vi frågade en gubbe om han visste något om när färjan skulle komma, och fick veta att den var inställd! Aaarrgghh! Efter mycket om och men fick vi alla fall pengarna tillbaka. Inte tänkte väl vi på att gå tillbaka till färjekontoret och fråga om färjan verkligen skulle gå, innan vi begav oss till hamnen! Finns det biljetter så går väl båten, resonerade vi. Man lär så länge man lever...

Planerna blev nu lätt omkullkastade och vi bestämde oss för att åka nästkommande dag till Naxos, för att därifrån ta oss vidare till Amorgos. Biljetter till Blue Star Naxos inhandlades och vi kollade upp att det skulle gå en båt därifrån till Amorgos på måndagen.

Nu hade vi ett nytt problem: var skulle vi sova? Ovanstående gubbe var snabbt framme och föreslog att vi kunde bo hos honom för 40 euro. Han hade ingen konkurrens och såg att vi var trötta och desperata så det fanns ingen chans till prutning. Sagt och gjort. Vi följde med gubben till Hotell Olympia, tog en iskall dusch och knoppade snabbt in.

Söndag 4 juni
Innan solen ens hunnit gå upp kravlade vi rödögda och dödströtta ur sängen och gjorde oss iordning. Busshållplatsen låg bara ett par hundra meter bort så vi behövde inte släpa packningen så långt. Färjan vi skulle åka med gick 07:00, och bussen som skulle ta oss dit 06:00. När klockan var kvart över sex började jag bli smått hysterisk, var fanns bussen?! Tjugo över kom den rullandes och vi hann med båten.

Naxos

Resan till Naxos tog ungefär två timmar och när vi kom fram stod rumsraggarna på rad. Vi valde en som hade boende fem minuter från torget och för det betalade vi 25 euro. Inget ställe vi skulle bott på en längre tid, men för en natt var det helt ok. Den gamla gumman som ägde rumsuthyrningen kunde inte ett ord engelska, men hon såg glad ut när hon såg min Kalimera-tröja :)

Ryggsäckarna dumpades på rummet och vi gick ut för att köpa biljetter till Amorgos. 10:15 följande dag skulle Panagia Tinou avgå. Perfekt! Vi promenerade till den gamla delen av choran och fotade en massa. Det var hur mysigt som helst där och vi mötte inte många turister. Nu började det dra lite i shoppingtarmen, men de flesta butiker hade siesta och det var ganska folktomt. Varsina solbrillor hittade vi i alla fall. Jag ville absolut till den omtalade "ostaffären" och inhandla diverse prylar men tyvärr hade jag glömt vägbeskrivningen hemma. Eftersom det mesta ändå var stängt valde vi att lägga oss på playan en stund istället och kolla upp affären senare. Andreas tog sitt allra första greklandsbad! Efter det gick vi tillbaks till rummet, jag tvättade min Kalimera-tröja (den kommer bli välanvänd på den här resan!) och vi tog en tupplur på ett par timmar.

På kvällen gick vi ut och åt sen middag och tittade på folklivet. Vilken skillnad från dagtid! Såvitt vi kunde se (och höra) fanns det inga andra svenskar på plats, men däremot amerikaner och grekiska turister. Med mätta magar strosade vi runt i gränderna och till slut hittade vi till ostaffären, men den hade förstås hunnit stänga. Med lite tur skulle vi hinna in en snabb vända innan båten gick följande dag.

Måndag 5 juni
Efter frukosten, som bestod av en varsin baguette
, gick vi till ostaffären. Till min stora glädje var det öppet! Så mycket prylar! Det fanns mängder av ost, olivolja, kryddor i lösvikt, honung och en massa annat. Man kunde stå där inne i evigheter och bara titta! Lukten däremot var en annan femma: gammal get! Jag köpte lite kryddor och var lite sugen på en getskälla också, men tänkte det var dumt att släpa runt på en massa grejer. Vi åker ju via Naxos på hemvägen också, och då ska det handlas mer!

Ostaffär på Naxos.

Nu var klockan mycket och vi fick lite bråttom ner till hamnen. Medan vi stod och väntade på båten fick jag syn på en man i Kalimera-tröja! Jag gick fram och hälsade men tyvärr är minnet bra men kort så jag kommer inte ihåg vad han hette (läser du det här och tycker att du känner igen dig så hojta till!). En halvtimme efter utsatt tid (när var en färja i tid senast i Grekland?) kom så båten. Vi satte oss på soldäck och jag lyckades, trots solcréme, bränna axlarna :(

Amorgos

Turen till Amorgos gick via Donoussa och Egiali, för att till slut stanna i Katapola. Från däck hade vi spanat in Pension Amorgos och hoppades att vi skulle få ett rum där till bra pris. Det var gott om rumsraggare i hamnen, men inte så många turister, och vi hittade tanten med Pension Amorgos-skylten. Vi pekade ut det rum vi ville ha och lyckligtvis var det ledigt! 25 euro/natten betalade vi. Jättemysigt rum med första parkett ut mot havet och hamnen! Rent och fräscht med härlig blå inredning, balkong, kylskåp, kokplattor samt egen dusch och toalett. Vi slängde in grejerna och gick till Vizentzos för att äta.

Hos Thomas uthyrning bokade vi en moppe till följande tre dagar. 10 euro per dygn ville han ha för det. Sedan gick vi runt och drog benen efter oss, satt på balkongen en stund med varsin drink och gick senare ut för att äta middag.