Resebrev från Kreta 2007

© Text & bild: Ole (91 kg), Pernilla och Jessica

Billuffning, Kreta 6-20 Oktober 2007

Dag 5. Paleochora-Sougia-Agia Roumeli-Chora Sfakion-Frango Kastello-Plakias-Agios Pavlos-Agia Gallini.

Idag vaknade vi till ännu en dag med fint väder och packade ihop våra sista saker för vidare färd mot Sougia och därifrån med båt till Chora Sfakion.

Båten går även från Paleochora men vi ville följa vägarna så långt det gick längs kusten men sträckan Sougia - Chora Sfakion där var färja enda alternativet.

När vi kom till Sougia blev vi allt överraskade och tyckte det var ett mysigt litet ställe vid havet med ett vackert bergslandskap i ryggen som vi gärna stannat ett par nätter i.

Ville man ut på en liten promenad så fanns det även någon gata och några restauranger att besöka och då inte minst under kvällstid efter en dag på stranden eller efter vandring i bergen.
Dagarna går så fort och man vill samtidigt vidare för att få knutit ihop säcken och skummat av resten av ön som vi inte besökt och det för framtida resor kikat ut de ställen man gillar mest.

För att förvissa oss om plats på båten så lämnade vi Paleochora extra tidigt och var i Sougia i god tid och åt vår frukost i lugn och ro nere vid havet i full morgonsol.

Sougia. Kreta.

Frukost nere vid hamnen.

När man är på Kreta så får man vara beredd på det mesta och att båten gick idag och då dessutom punktligt är inget man ska ta för givet.

Det dröjde inte länge innan vi stötte på ett annat svenskt par på båten vilka hyrt en moppe de kuskat runt på några dagar och det endast i de kläder de hade på sig här och nu samt dykutrustning modell turist - härligt.

Mannen kom fram bara så och började tala svenska då pappa undrade hur i helsike han visste vi var svenskar. Det var inte svårt då jag redan i hamnen såg att du hade snus inne och var själv så fruktansvärt sugen.

Så det blev en del upplevelse utbyten som är lika trevligt varje gång vilket ger en nya uppslag o ideer.

Första stoppet var Agia Roumeli där Samariaravinen mynnar ut vilket var väldigt vackert o mäktigt, inte minst då att få beskåda från sjösidan och hade vi haft möjlighet så hade vi gärna vandrat igenom Samariaravinen.

Agia Roumeli.

Därefter gick vidare till Loutro - en lisa för själen som låg otroligt vackert och som är en av de pärlorna på Kreta som man nog aldrig glömmer.

Loutro.

Jessica i Loutro.

Loutro ligger väldigt isolerat och kan endast nås sjövägen alt några km till fots längs bergsfoten från Chora-Sfakion som är anhalten efter.

20 min senare var vi framme vid Chora Sfakion då det var dags att köra av och vidare mot Frangokastello som var första ställe, men som vi besökt vid tidigare resa och som vi i princip bara passerade - vackert fint och lugnt för dem som vill vandra, bada eller bara koppla av.

Därefter passerade vi Plakias och Spili som är två fina ställen att stanna till i över dagen och lite sydost om Plakias ligger en fin strand i M.Preveli att besöka om man är i krokarna.

Agios Pavlos var också en pärla, men tyvärr likt många andra små byar var den belägrad av tyskar vilket vi inte förväntat oss så här i slutet av säsongen och valde därför köra vidare.

Nu så började vi närma oss Agia Gallini som fick bli slutmålet för dagen, vilket vid första anblicken inte lockade till mer än en övernattning då det kändes både exploaterat och slitet.

Innan vi gick ut för kvällen blev vi rekommenderade restaurang Horiatis, en mysig restaurang där även ägaren bjöd på sig på ett naturligt och trevligt sätt och maten var inte sämre den heller med råvaror från egen gård.

Horiatis. Agia Gallini.

Restaurang Horiatis.

Fram på kvällskvisten så gjorde stan sig bättre och var allt lite mysig att strosa runt i och trots en lång dag fick vi allt svept över stan innan det var dags att tänka på refrängen.

Innan kvällen var riktigt slut hann mor slumra in samtidigt som festfolket hann med en konversation med hotellägaren som bjöd på en uppsnyggare till pappa och leksaksbil till Jessica - ni kan tro bilen var rolig- Kalinikta!

Kreta på Kalimera »
Fler resebrev från 2007 »