Resebrev från Rethymnon

© Text: Ruth och Åke Ämting

Efter att ha bokat resan till Kreta i nov, så har det nu blivit dags att äntligen ställa kosan till vårt älskade Rethymnon med omnejd.

Tidigt vaken kl.0400,kokade kaffe, läste Arbetarbladet. Gjorde de sista förberedelserna före avresan som verkar bli av trots flygstrejk mm. Sista beskedet var att planet skulle lyfta kl.15.00 sön. 27/5.

Startade bilresan mot Arlanda kl.09.45.Åt en lätt lunch i Uppsala. Efter att ha parkerat bilen och checkat in hade vi drygt två timmar innan planet skulle lyfta. Vi blev anvisad till vilken gate vi skulle.Hoppsan! På den ena monitorn meddelades att starten var ändrad till kl.16.45., på den andra att flygningen var inställd! Vad skulle vi tro?

Nu började en viss oro att infinna sig. Några minuter före kl.15.00 hördes en röst i högtalarna efterlysa Ruth och Åke!!! Panik .Jag frågade vid en disk vad det var frågan om och fick reda på att vi var vid fel gate och planet väntade på oss vid en helt annan. Nu fick vi bråttom för det skulle ta minst tio minuter att gå dit. Då vi äntligen kom fram så väntade personal och passagerarna oss med en undrande min i ansiktet. Då vi klev på planet så vinkade jag glatt till de väntande passagerarna och fick glada leenden tillbaka. Vi lyfte omedelbart och fick bra platser på planet. Efter en stund i luften fick vi en riklig och mycket god lunch med tillhörande drycker. När vi efter några timmar landade i Chania orkade vi inte vänta på charterbussen utan tog en taxi till Rethymnon och Ilios Hotel till en kostnad överstigande 500 kr. Framme kl.08.30.Vi hälsades välkommen med blommor och vin på rummet och trots att vi var trötta hade vi svårt att somna.

Måndag 28/5.
Efter några timmars sömn vaknade vi till ett regngrått Kreta. Det här var väl inte "vårt"Kreta!!! Köpte nybakat bröd på bageriet och lagade frukost. Gott! Läste en stund och gick igenom allt vi glömt hemma. Det var en hel del visade det sig. Tänka sig att Ruth glömt att packa baddräkten trots att hon hade tre stycken i byrålådan. Det var bara att gå ut och köpa en ny. Hittade en snygg för 19.90 Euro. Åt lunch på Europé och behövde inte ens beställa, för ägaren kom ihåg sen ifjol vad vi brukade äta. Efter siestan gick vi till Sveas och drack morsdagskaffe. Lämnade lingonsylten som vi lovat komma med och fick en liter Raki i stället. Bra byte tycker jag. Solade och slöade lite resten av em.tills vi gick till Dome och åt en alldeles förträfflig middag. Åter till Ilios träffade vi ett par trevliga damer i foajèn, satt och pratade tills det var dags att gå till sängs.Hade en orolig natt med hemsk värk i fingrarna pga. reumatism. Åt flera värktabletter.

Tisdag 29/5
Vaknade till strålande sol. Verkligen varmt. Efter frukost ute på altanen var det dags för sedvanlig långpromenad fram till kl.10.00. Sen en timme vid poolen fram till lunch. Ett par timmar vid stranden, men det var för kallt i vattnet för bad. Träffade åter de två damerna och beslöt att ta en taxi ut till Manolis för middag. Många kramar av Maria som fick en födelsedagspresent av oss. Manolis bjöd bara på en Raki och tog ingen själv. Undrar om han blivit nykterist. Satt kvar ett bra tag innan vi åkte hem. Svårt att sova pga. värken i fingrarna.

Onsdag 30/5
Vaknade någorlunda utsövd. Sockret var skyhögt kanske pga .inflammationen i fingrarna. Gick sedan genom gamla stan upp till det vi kallar "taxitorget" och drack en Frappè. Gott! Efter att suttit en stund och studerat den intensiva trafiken gick vi åter till Ilios. På vägen hem köpte jag en flaska Raki, men den smakade inte gott. Sedan stranden, men det blåste alldeles för mycket för att det skulle vara skönt. Vi härdade dock ut ett par timmar innan vi tog en drink före promenaden till Gorgio och Eva för middag. Vi hade sällskap av de två damerna och avnjöt en god middag. Slut för denna dag.

Torsd 31/5
Efter ett par vakna perioder under natten så vaknade jag vid 07.00 tiden. Härlig frukost med nybakat bröd. I dag var det sedvanlig marknad dit vi gick vid pass 09.00. Det är faktiskt en upplevelse att gå runt på denna marknad. Där var det fullpackat med marknadsstånd med de mest skilda saker till salu. Många människor trängdes där. Många gamla tanter köpte grönsaker. Det fanns också levande kaniner att köpa. Jag köpte bara ett väldoftande rakvatten.

Lunchen åt vi på Birais och sedan en stunda siesta. Stranden ett par timmar, men blåsten var besvärande så vi gick hem för en härlig dusch och insmörjning av diverse väldoftande oljor. Skööönt! Middag på rest. Dome tillsammans med våra "damer". Roligt att ha sällskap ett tag. Efter att ha suttit ett tag efter maten gick vi till Sveas för en kopp kaffe. Då man är diabetiker och måste ta fyra insulinsprutor varje dag, måste man vara noga med att äta på regelbundna tider varje dag, så dagarna blir ganska inrutade.

Fredag 1/6
Tidig morgon. Efter frukost ska vi försöka att hitta till hotell Melitti. Där skulle enligt uppgift signaturen bo. Jag hade bara träffat henne på Kalimera där hon är flitig medarbetare. Vi hade gjort upp om att försöka träffas i verkligheten och inte bara genom cyberrymden. Till Melitti var det långt att gå och någon Athanasia fann vi inte därför att vi inte visste hennes riktiga namn. Jag lämnade dock ett meddelande och hoppades att vi kunde ses senare. Vi blev lit trötta på hemvägen men en Frappè gjorde oss piggare. Sedvanlig lunch på Europé. Siesta. Nu hade det blivit strålande sol och vinden hade upphört. Efter ett par timmar gick vi upp och tog en drink. "Tanterna" bjöd upp oss på kaffe och kaka innan det var dags för middag som vi skulle bjuda dem på. In till gla.stan och taverna Maria. Den ligger en bit in i en gränd till höger om Rimondibrunnen. För våra nyvunna vänner blev det en upplevelse. aldrig förr varit i gla,stan eller besökt en äkta grekisk taverna.

Vi har alltid besökt Marias taverna under alla våra besök i Reth. Förunderligt att de kände igen oss direkt. Först kramar och sedan bjöds det på både det ena och det andra. Efter en stund kom Marias dotter och då utbröt det ett pusskalas. Efter en god måltid gick vi upp mot stadsporten och innan vi kom fram passerade vi taverna Nezerate och då kom det fram en tjej som vi blev bekanta för ca. femton år sedan. Då utbröt samma kramkalas och puss på båda kinderna. Underbart. Taxi hem till Ilios. "Tanterna" var väldigt glada över att ha träffat oss och fått uppleva något annat än strandpromenaden. Efter en liten drink i hotellbaren var det dags att avsluta dagen.

Lördag 2/6
I dag hade vi inte tänkt att gå så långt, bara en tur upp mot de äldre stadsdelarna. Det blev längre än vi tänkt oss. Vi hade siktet inställt på att hitta ett Kafenion som vi besökt tidigare för några år sedan. Det var längre än vi minns det men det kan också bero på att det inte är så lätt att hitta i de äldre stadsdelarna. Äntligen hittade vi dit och där satt samma äldre män och spelade tärning och drack kaffe under livlig konversation. En Frappè smakade himmelskt! Lagom till lunch var vi hemma. Siestan efter maten var inte någon höjdare, för städerskorna slamrade med sängar och stolar och dörrar, så det blev ingen vila alls. Badade i havet för första gången denna semester. Skönt men en aning kyligt. "Tanternas" sista dag här skulle firas med middag hos Eva och Georgio. Den blev inte så lyckad för maten var inte varm, bara dyr. Avslutning uppe hos "tanterna" med kortspel mm. Sov sen gott fram till 0530.

Söndag 3/6
Förmiddagen fördrevs med långpromenad i omgivningarna. Sedan lunch på rummet. Efter siestan gick vi till Sveas och drack kaffe med wienerbröd. Gott men dyrt. Fick 1,5 liter Raki i utbyte mot hemlagad lingonsylt som vi lovat ha med oss. Mycket uppskattat. Åt sen på kvällen den godaste middagen hittills sedan vi kom ner. Tittade på nyheterna innan vi gick nöjda till sängs.

Måndag 4/6
Efter frukost, en sväng i gla.stan. Det blåste inte så varmt i dag, men vad gör väl det. Det ska i alla fall smaka gott med en Frappè, så vi gick in på ett för oss obekant ställe och beställde. Då kom ägaren som var kretensare men talade en bruten svenska. Han hade tidigare drivit en resebyrå i Sverige som hette kalimera. Han ville gärna prata med oss om Sverige eftersom det på hans taverna inte kom så många svenska besökare. Det kom sedan in ett par glada damer från Luleå som vi hade en trevlig pratstund med. Efter lunchen blev det ett par timmar på stranden med sol och bad. På hemvägen gick vi förbi hotell Bio och då var det en man som ropade på oss från en balkong. Hoppsan! Det var de som vi kallade "vandrarna" för att dom vandrade miltals varje dag i omgivningarna.

Middag hos Manolis och där var det ett enormt publiktryck. Så småningom fick vi vår mat som smakade utmärkt och lite senare kom Manolis, kramade Ruth och bjöd på Raki. Han lovade mig en liter Raki nästa gång vi åt hos honom. Väl hemma på rummet visade det sig att vår TV slutat fungera så det blev inga nyheter.

Onsdag 6/6
Sveriges nationaldag och vår dotter Bodil;s födelsedag. Hon fyller femtio så det blev till att gratulera via telefon och mail. Hon blev glad över gratulationen och den present som skickats förut till henne i Umeå där hon bor.

I dag har vi fått "kretaväder". Klarblå himmel och strålande sol, men det varade inte länge för efter någon timme började det storma och det var inga varma vindar precis. Det var bara att lämna stranden och gå upp till poolen där det var lugnt och skönt. Snart börjar semestern att närma sig sitt slut, men Ruth har inte kommit igång med semesterlunken så hon går lika fort som vanligt. Jag har nästan svårt att hänga med.

Middag hos Birais. Svårt att hålla sockernivån nere.

Torsdag 7/6
Idag premiär för min nya videokamera. Det är ju marknad i dag och det skulle bli roligt att filma där. Pyttsan! Jag fick inte igång kameran. Faan! Som tur var träffade jag en man som hade en likadan kamera och han hjälpte mig igång. Hurra! Tillbaka till marknaden och filmade. Efter lunchen ner till stranden där vi hade det gosigt med en glass i solskenet. Middagen hade vi bestämt att gå till rest. Dionissos där vi ätit någon gång varje år. Vår förvåning blev stor då vi mötte Georgio som vi lärt känna för många år sedan då han jobbade på Birais. Väldigt trevligt återseende..

Fredag 8/6
Uppe med tuppen. Långpromenad upp till "taxitorget" för att filma den intensiva trafiken som kommer från tre håll samtidigt. Kaosartat! Få se hur den filmen blir. Åter till stranden för en svalkande glass och dito bad. Sedan en trevlig eftermiddag tillsammans med nya bekanta. Bland annat alias Athanasia en bekantskap från www.kalimera.se. Verkligen kul att träffa henne i verkligheten i stället för att bara mötas i cyberrymden. Hej på Dej! Lite senare till Manolis place för middag. Vi åt med god aptit en Gyros som var bra grillad och kryddad. Som vanligt bjöd Manolis på Raki och efter maten bjöd Maria på kaffelatte. Gott. Sedan kom Manolis med en liter Raki som present och huset bjöd till sist på Ouzo men jag hällde ut den i smyg. Mätta och glada åkte vi hem och fördrev kvällen med programmet Do Bi Do. Trots insomningstablett sov inte Ruth så bra. Bara fyra timmar och som grädde på moset fick vi reda på att vi måste lämna rummet redan klockan 12.00.

Lördag 9/6
Efter det negativa beskedet att vi måste lämna rummet så tidigt, tog vi en promenad ut till piren och fotade lite. Det fick räcka idag. Fortsatte till stranden där det blev blandad väderlek. Moln, sol, blåst, ibland stiltje. Drog oss sakta till rest. Europé där vi åt en sista greksallad och en omelett. Som vanligt ville vi ta en liten siesta, men städerskorna larmade i korridoren så förbannat. Ingen vila.

På grund av blåsten gick vi till poolen som ligger bara några meter från vår lägenhet. Där fick vi lä och kunde ta en simtur innan vi gjorde oss klara för en sista middag på restaurang Dome. Fantastisk god mat som vanligt. Resten av kvällen tillbringade vi uppe på rummet.

Söndag 10/6
Vaknade tidigt som vanligt. Efter den delikata frukosten tog vi oss samman och gick upp mot centrum trots svår värk i fötterna. En frappè på ett nytt ställe som vi aldrig besökt, dock blev mycket trevligt bemötta. Så var det då dags för Ruth att börja packa. Jag får inte vara med för jag bara stökar till det enligt min fru. (Tur för mig). Fick besked att vi disponerar rummet till kl. 15.00. Konstigt nog är det en hel del att ordna med innan allt är "packat och klart". Mediciner måste planeras och placeras för att finnas till hands under ett dygn. Gjorde en sista koll innan vi gick till poolen för att invänta bussen till Chania som ska avgå kl. 21.30
med landning på Arlanda kl.01.00 lokal tid. Tråkig flygresa bla. för att SAS har dåligt med utrymme och minimal service med urusel mat. Usch och fy! Efter att ha fått vårt bagage blev vi hämtade av hotell Ibis buss. Lade oss vid 02.00tiden och slumrade några timmar innan vi satte oss i bilen för hemfärd till Hofors.

Måndag 11/6
Dags att summera intrycken från resan och konstaterade att den hade infriat våra förväntningar även om hälsan satt några krokben för oss. Vi har dock under alla våra besök på Kreta gått Samariaravinen, gått "bakvägen" upp till järnporten, varit med på bergscykling , många båtresor, besökt Knossos mm mm, så många fina minnen tillsammans med denna resa får avsluta denna reseskildring.