Resa till Agios Georgios på Korfu. Del 2.

Korfu. Sidari.

Dagen efter fortsatte vi färden norrut längs ostkusten, passerade bl.a. Gouvia och Dassia. Under färden blev vi per SMS på telefonen hälsade välkomna till Albanien… (det är verkligen nära över till den albanska sidan). Vi stannade och åt i Kassiopi på den norra kusten. Kassiopi gav ett mycket sympatiskt intryck på oss, bland de trevligaste ställena vi såg på Korfu faktiskt, åtminstone vid ett kortare stopp. Vi fortsatte färden längs den norra kusten och stannade även till i turistorten Roda och fortsatte därefter till Sidari med den berömda "Kärlekskanalen". Den orten blev en besvikelse. Måhända var humöret präglat av vädret som för dagen inte var så fantastiskt. Den väldigt fotograferade stranden gav ett smutsigt och ostädat intryck, liksom orten i övrigt.

Korfu. Agios Stefanos .

Eftersom vi kommit så långt som vi gjort så beslöt vi fortsätta längs kusten. Vi stannade till även i Agios Stefanos (west) och Agios Georgios (north) för att sedan åka tillbaka mot Korfu stad (Kerkyra) genom bergen. På vägen "hem" till St George south stannade vi till vid Achillion palatset som den österrikiska kejsarinnan Sissi lät bygga i slutet av 1800-talet. Palatset ligger fantastiskt vackert och är väl i sig också vackert… fast kanske lite "too much" i sin utsmyckning.

Torsdagen var vår sista dag med bil så vi åkte först ner till den sydliga spetsen på Korfu. Vi hade hört talas om "The British Hell Hole" (=Kavos), så av ren nyfikenhet så åkte vi dit på förmiddagen och tittade. Det var bland det värsta vi sett i Grekland… Ett oändligt gytter av barer, pubar, storbilds-TV och engelska frukostar. En och annan kraftigt bakfull engelsman såg vi också, men inte ett enda ord på grekiska…. Efter en sväng förbi den största orten på södra Korfu, Lefkimmi, beslöt vi återvända till Agios Gordis för bad och fantastiskt god mat (enorm och mycket god förrättstallrik, grekisk sallad i enkilosklassen, bröd och ett halvt kilo husets vita för € 15,-, mer än nog med mat för två personer).

Korfu.

Den sista dagen av vår vecka blev det i alla fall båtutfärd. Captain Kostas fick tillräckligt med resenärer så vi styrde kosan mot det grekiska fastlandet, med stopp vi grottor och en fantastik badvik. Lunchstopp blev det i den lilla orten Sivota strax norr om Parga och därefter återfärd med badstopp på vägen. Det blev en underbar dag på havet.

Sammanfattningsvis kan vi säga om Korfu att ön i sig är vacker (dock inte lika "spektakulär" och vykortsvacker som Kefalonia som vi besökte i våras). Prisnivån på mat, dryck och shopping uppfattade vi som lägre (med undantag för turiststråken i Korfu stad) än på Kefalonia, men högre än exv. Kreta. Maten var överlag bra. Vad gäller orterna på Korfu så tyckte vi bäst om Kassiopi, Glyfada, Paleoskastritsa och även Agios Gordis. Agios Georgios South då kanske någon undrar. Nja, beror väl lite på vad man är ute efter. Vill man bara bada, sola och slappa så är det en ok ort, förvänta er dock inte ett hejdundrande nattliv och fantastik shopping. Kom också ihåg att Agios Georgios South troligen har öns sämsta bussförbindelser till Korfu stad (2 ggr per dag i vardera riktningen, en på morgonen och en tidig eftermiddag), så vill man inte köra själv blir man lite isolerad om man vill se sig omkring..

Hemresan gjorde att jag kände igen mig i det jag läst om Nordic Leisure här på Kalimera. Ingenting fungerar, dålig information, fem timmars försening och alla är trötta och sura, både passagerare och personalen ombord…

Hälsningar Obo med resesällskap.