Resa till Amorgos i april och fira påsk. Del 1.

Jag och Camilla uppfyllde en av våra drömmar i april. Vi hade länge pratat om att åka till Amorgos i april, helst under påskveckan, och nu blev det äntligen av. Resan blev bättre än vad vi någonsin kunnat tänka oss, och det var mycket vackrare än vad vi kunnat fantisera om. Vi hade trott att det mesta skulle vara stängt i Katapola, gissa om vi blev förvånade när nästan allting var öppet, det var bara några få tavernor som hade stängt.

Vi såg tre nyheter i Katapola: den gamla vackra huset på strandpromenaden håller på att rustas upp (det är moped-Thomas som köpt det), ett nytt supermarket har öppnat på strandpromenaden och en sopsorteringsanläggning har öppnat. Det sistnämnda innebär att soptippen på vägen till södra ön har stängt, och att alla ska börja sopsortera.

Vi tog nästan 3000 bilder under två veckor. Det är inte klokt att vi kom upp i en sådan mängd, vi har ju varit på Amorgos många gånger tidigare och det finns nästan ingenting vi inte har på bild. Anledningen till att det blev så många bilder var att det hände så mycket under resan, och att där var så sagolikt vackert.

Här kommer ett urval av alla dessa bilder. Det har varit mycket svårt att välja. Fler bilder kommer senare på amorgos.se.

Dag 1

Vi flög med SAS till Aten. Flyget var försenat så vår ursprungliga plan gick om stöpet. Vi tog flygbussen direkt till Pireus, hämtade ut färjebiljetterna (första gången vi förbokat biljetter), åt en gyros och äntrade Blue Star Paros. Båten var fullbokad, det satt folk precis överallt. Klockan 03.30 var vi framme i KatapolaAmorgos. Vi hade lämnat Södermalm klockan 03.00, det tog med andra ord nästan 25 timmar från dörr till dörr. Vi hade hunnit till Australien på samma tid. Det är långt till paradiset. Vi hade som vanligt bokat hos Eleni, dock inte rum nummer fem som vi brukar bo i utan en av lägenheterna vid vattnet. Nyckeln satt i dörren och det var bara att slänga sig i bingen och somna till vågornas vaggvisor.

Dag 2

Vaknade utsövda och förväntansfulla kring halv elva. Som väl var hade Eleni fyllt upp kylen, vi var nämligen vrålhungriga och hade inte klarat av att gå till affären och bagaren. Efter frukost gick vi en runda i byn. Mycket folk. Lunchade på Mouragio och slöade sedan hemma på altanen. Kvällen tillbringades även den på Mouragio.

Först dag tre började vi vår odyssé runt ön, och med den började våra kameror att arbeta. Alla bilder är tagna av mig eller Camilla. Håll till godo!