Resa till Cesme i Turkiet & Chios i Grekland. Del 2.

Onsdagen den 9 september
På förmiddagen utforskade vi den gamla medeltidsborgen i Cesme både utifrån och inifrån. Där uppe fanns det två intressanta museer och vi tog en del bilder med vackra och hisnande utsikter av staden.

Fästning i Cesme fotad från båten.

Hamnutsikten tagen från fästningen.

Lunch tog vi på Ekol restaurangen där vi njöt av mycket god fisk - sea-bass. Salladen var dock inte särskild god där. Eftermiddagen tillbringade vi på stadens delvis sandiga, delvis steniga strand. Vädret var mycket fint, vi solade och badade ändå till kvällen. Middag åt vi på Rihtim restaurangen som ligger till vänster om Deniz restaurangen men maten var inte bra. Vi åt olika kötträtter och båda var vi missnöjda. Restaurangen har rykte att den serverar goda fiskrätter. Det var kanske misstag att vi inte beställde fisk och det var första och endast enda kvällen då vi var missnöjda med maten.

Torsdagen den 10 september
Efter frukosten på hotellet åkte vi en båtresa till tre olika öar som ligger kring Çesmekusten. Till priset på båtresan ingick en barbeque lunch och man kunde välja antingen kyckling eller fisk. Vi valde fisken och det var gott. Bland besökta öar fanns det en obebodd åsneö.

Åsnorna hälsar oss välkomna!

Ett badstopp.

Fredagen den 11 september
Förmiddagen tillbringades vid hotellets pool med det mycket djupa vattnet. Lunchen togs på Olive Tree restaurangen där vi njöt av himmelskt goda seafood casserole som serverades tillsammans med potatismos. Vi var även här bjudna på fruktdesserten.

Lunchen på Olive Tree restaurangen som ligger mitt i gränderna i gamla staden.

På eftermiddagen tog vi vägen till huvudgatan där vi inhandlade hudvårdsprodukter, två par skor åt Anders och ett par åt mig. Vi sökte också efter skinnband åt pocketböcker men det fanns inte någonstans. Två envetna skinnhandlare från Acar skinnbutiken erbjöd en billig, varm och fin skinnjacka åt Anders. Vi sade att vi kommer nästa dag eftersom vi inte hade tillräcklig med kontanter när vi var där. Killen som också talar franska packade skinnjackan, gav åt Anders och sade att vi kan betala nästa dag. Jag frågade honom om han är galen eftersom han inte kände någon av oss. Han sade att han är galen, skrattade och tackade.

Acar boutique has god prices and very beautiful jackets.

Killen till vänster talar också norska och killen till höger på bilden talar även flytande franska. Vi handlade hos den fransktalande mannen och vi gjorde mycket bra affär så vi rekommenderar honom om någon vill handla där.

Med inköpta varor gick vi tillbaka till hotellet där vi vilade fram till kvällen. Kvällsmaten tog vi igen på Deniz restaurangen där vi igen njöt av den goda salladen och fisken. Återigen var vi bjudna på den goda desserten.

Lördagen den 12 september
Idag var det molnigt och prognosen var att det kommer regn under dagen. På grund av ovädret bestämde vi oss gå till centrum och fullfölja vara sista inköp. Vi tog kosan direkt till Acer butiken där vi betalade för jackan och där inhandlade jag också en mycket fin skinnväska för mycket billig peng åt mig. Den fransktalande killen föreslog att vi kunde ta lunchen på Fadih Pide Pizza restaurangen som ligger mittemot deras butik. Vi åt där en mycket god lunch som kostade några euro per person och vi rekommenderar den här restaurangen mycket varmt åt varje resenär som vill köpa en billig och mycket god måltid i Çe?me. Nöjda med maten och affärer tog vi en lång promenad runt staden och sedan återvände till hotellet. Sista middagen åt vi på hotellet men den här måltiden var ingen höjdare.

Söndagen den 13 september
Mitt på natten åkte vi till flygplatsen och tidigt på morgonen flög vi tillbaka till Sverige som välkomnade oss med en solig dag.