Öluffa i Dodekaneserna. Del 7. Rhodos.

Fjärde dagen fredag 17 juli

En härlig frukost på altanen och sedan for vi iväg med moppen mot Asklepio, en liten härlig by, några Km från huvudvägen. Ett betydligt lugnare liv upplevde vi här uppe i byn än nere vid "stretan". Vi såg ett dagis i full aktion, vid torget, för första gången i Grekland, det var kul ingen skillnad på svenska och grekiska barn, full fart!

Vi vandrade in bland gränderna och där fanns de gamla genuina husen, tyst och stilla var det, husen var inte stora, nästan inte större än storleken på knäckebrödskartongerna från förr. Vi återvände till torget och moppen och iväg norrut på huvudvägen, mycket livlig trafik åt söder, betydligt mindre trafik åt norr. Men ständig koll i backspegeln var nödvändigt, en del bilister kommer i 120-130 Km/timmen och bara "blåser" förbi!

Första stoppet var vid kurvorna ovanför Tsambikastranden, kl var över 12, stopp för öl, denna dryck krävdes i värmen. Vi gick in på Taverna Panorama (förr hade de utsökta kycklingsouvlaki, kanske även nu) och blickade ner över stranden, där "alla" låg och stekte sig i solgasset. Massor av folk och parasoller, vi drog vidare mot gamla kära Haraki.

Väl framme konstaterade PA att utvecklingen kommit i kapp även här, massor av parasoller, tavernor, tingel-tangel etc. lite tråkigt! Men det gick att känna igen från förr, blickade man norrut så var det inte så exploaterat, men åt andra hållet var det mycket "jox"! Men Smaragda Apartments (där tillbringades en del semestrar tillsammans med barnen) hade trots allt fri sikt ut över havet.

Efter detta nostalgiska och lite sorgliga stopp vidare mot Kolimbia för tankning och vidare mot Kalimera Jannes lilla by Dimilia (vi läste om den i E-guiden). Upp genom pinjeskogen härligt sval och frisk luft, vi passerade Efta Piges (Sju källor). Vidare upp genom byarna Ahripoli, Elousa (där var det gott om vägskyltar) vi blickade ut över en del härliga vyer på vägen mot slutmålet Dimilia.

Väl framme inte hittade vi "Jannes" Grill House men väl tavernan Mitsos, mitt på ön långt uppe i skogen och de hade meny på både tyska och engelska förutom grekiska. En och annan turist kommer tydligen hit trots allt, en av sönerna arbetar i Tyskland, därav tyskan på menyn. Vi åt en utmärkt lunch på cheeseballs, lokal korv, sallad och patates med öl 19 €.

Väl styrkta av den goda lunchen besteg vi moppen igen för vidare färd tillbaka mot Gennadi. Vi skulle köra till Elousa för att där ta av till höger mot Apollona och vidare mot Laerma, givetvis missade PA avtaget till Laerma så vi kom en bit för långt innan vi upptäckte misstaget. Men tillbaka en bit och där hittade vi både väg och en lite dåligt placerad skylt. Vilket landskap vi färdades igenom, skog, berg, dalar, olivodlingar, vissa delar av skogen var nerbränd. På slingriga vägar tog vi oss ner till Laerma, som verkar vara en genuin by. På vägen ner mot Lardos såg vi havet för första gången sedan vi lämnade Kolimbia, i Lardos möttes vi av ett ganska febrilt byggande i byn av gator, hus och annat.

Mot Gennadi och Sunset Apartments, där PA fick ta en liten extra vila inomhus (svalt och mörkt) efter moppefärden, det hade blivit mycket sol och blåst under färden, totalt 130 km under dagen.

Men efter en stunds vila var det dags för ett dopp i havet på den milsvida stranden, helt underbart att endast promenera en liten bit och sedan ha hur mycket strand som helst för oss själva!

Efter den vanliga omvårdnaden av våra vackra kroppar, drog PA iväg till moppeuthyraren, för att få ha moppen till lördag morgon. Vi hade inte fått den mängd bensin i tanken från början som vi trodde, mätaren stod på full ända tills den nästan var tom. Vi fick ha moppen till nästa morgon, mot Vati igen och Pelecanos, som verkligen blivit vår favorit taverna. Mycket bra val tyckte även uthyrardamen (glömt vad hon hette), det var även deras favorittaverna.

Hon hade även tidtabell för bussarna till/från Gennadi. Det går i stort sett en buss i timmen till Rhodos stad under tiden 22 juni till den 15 oktober. Men bussresan kan ta upp till 2 ½ timme. Busshållplatsen ligger bredvid ATM:en (torget) en bit före supermarketen på höger sida (näsan mot land). Detta innebar att vi måste lämna Gennadi redan med niobussen på söndag för att vara säkra på att komma i tid till flyget. Det skall bli intressant att åka lokalbussen upp till Rhodos stad.

Lite senare i den ljumma kvällen åkte vi till Vati, det var en härlig tur på moppen. Vi tog Moussaka och Beksi - Meze, en himmelsk god gryta, vin och givetvis cheesecake, 33,50 €, allt var mycket gott.

Alla i personalen kom och tog adjö av de tokiga svenskarna som varit där tre kvällar på rad, vi var varmt välkomna när vi nästa gång gästar ön! Hemåt till Gennadi i den ljumma natten, lite matsmältande vätska på altanen var ett måste innan sängen!

Femte dagen lördag 18 juli

En härlig morgon vi åt en lite snålare frukost, kaffe ost och bröd. "Stille bleke" (vindstilla på bohuslänska) idag, det var lite ljummet minst sagt. PA returnerade moppen och vi drog till stranden, ett flitigt badande var nödvändigt i hettan.

Längre fram på dagen blev det dags för brunch, på gröna tavernan, fyllda paprikor och Mezze för öl (helt i mot mina principer att beställa in en samling av något, som inte står i klartext vad det är på menyn). Men vi fick en mycket god brunch, öl mezzen visade sig vara lite kycklingvingar, ostbollar, feta, oliver, gurka och tomater. Tillsammans med två Mythos kostade det 18,50 €.

Mera sol och bad, PA tog sig upp till rummet för lite vila och "inre tjänst". Snackade med en av de andra hyresgästerna, en f.d. portier från Rhodos stad, som i stort sett varje helg åkte ner till lugnet i Gennadi. Våra numera både vackra och solbrända kroppar sköttes om med sedvanlig bravur vad gäller insmortning och vätskejustering.

Efter den som vanligt mycket välförtjänta vilan, var vi beredda på att inta byn Gennadi by night! Det fanns inte så där många tilltalande matställen uppe i byn, så efter att vi strosat omkring en stund gick vi till Marias Garden. Bara namnet sa att det kunde bli lite väl turistiskt, men det satt ett antal greker där och åt, så vi gick in trädgården. Vi åt en köttbit med lite vin och sallad, 20 €.

Vi fick en stilla och ljuvlig promenad i den ljumma kvällen ner till rummet, där vi satt en lång stund och njöt av tystnaden. Sista kvällen på ö-luffen vi drog ut på den i det längsta, men John Blund gjorde sig påmind, sängarna intogs och sömnen kom omgående!

Avresedag söndag 19 juli

Upp och hoppa redan kl ½ 8 , frukost, på med reskläder och översyn av packningen.

Manoli kom och tog betalt, vi fick tillfälle att prata med honom en stund, det visade sig att han var läkare, hade en färjebåt och Sunset Apts, mycket att göra. Han skjutsade upp oss till busshållplatsen och gav oss varsin jättebulle som färdkost. PA bättrade på färdkosten med lite pajer och Mythos från bageriet och Supermarketen.

Bussen stod redan där och väntade, så vi kom iväg på utsatt tid kl 09:00, 5,50 €/person. Vi åkte norrut mot Rhodos stad, så in i väldigt med trafik och fyrfilig är vägen snart ända ner till Kolombia, vilken skillnad mot förr, när det var en smal väg som ringlade sig genom byarna, Masari, Malonas och Archangelos och vidare upp till Rhodos stad.

Vi tog med oss väskorna ut bakom parkeringen och slog oss ner på gräset i skuggan av en palm. Där hade vi vår lilla picknick på pajer, öl och jättebullar. Det var härligt att sitta ute istället för att vara inne i hallen. Lagom till att incheckningen öppnade drog vi och fick checkat in snabbt och enkelt. Vi kom iväg på utsatt tid, vilket var skönt

Köpenhamn mulet och inte vidare varmt, rätt kyligt tyckte vi, första tåget missade vi med bara några minuter, detta beroende på att bagageutlämningen tog en himla lång tid mer än en ½ timme! Men hem kom vi och inte var det varmare där, inget regn dock!

Kostnader för vår ö-luff

Eftersom många frågat oss vad det kostar att ö-luffa (även vi har undrat), så därför försökte jag bokföra våra kostnader under vår ö-luff, efter bästa förstånd.

Indelning av våra kostnader är ganska grov men ger en hyfsad uppfattning om hur de fördelade sig under vår tre veckors ö-luff. Kostnader för flygresan tillkommer. Tilläggas bör att denna ö-luff var vår dyraste hittills.
Utgifterna som redovisas under Super Market, täcker allt från Vatten, "slödrick" (sådant man blandar med, på "göteborska") till alkoholhaltiga drycker, kartor och mat.

Boendet kunde ha varit billigare för oss men vi kostade på oss lite extra, men samtidigt ingick en generös frukostbuffé på de två dyraste alternativen, vilket reducerar priset med en 25 till 30 €. Vi åt frukosten/brunchen vid cirka kl 10:00 och behövde bara någon liten fika på eftermiddagen så klarade vi oss till middagen.

Den största posten efter boendet är restaurangbesöken, där går det att spara en del på att laga lite mer mat i lägenheten. Mat och rums-kostnaderna utgör tillsammans cirka 2/3 av kostnaderna för ö-luffen.

Kostnader för en ö-luff i Grekland.