Mamma Mia du härliga Skopelos. Del 4.

LÖRDAG.

Bestämde oss för att ta vår lilla KIA "bergsvägen idag" via Anania, Riginos och längs med Platanikia och ner till Elios/N Klima. I början asfalterad väg men som sedan övergick i en bättre svensk skogsväg. Vacker natur med mycket skog och vacker utsikt åt olika håll. Hastighet 20-30/km, men vi har ju semester. Strax efter Riginos högt här uppe på platån öppnade sig landskapet och man hade en vidunderlig utsikt ner över Panormos och Elios.

Färden bar vidare ner mot Elios. De sista 150 metrarna ner mot huvudvägen var dock något i hästväg. Här fick man verkligen ratta mellan alla gropar, men ner kom vi. Körde ner till stranden Hovolo, ja dvs den sista biten fick vi traska förbi klippblock liggandes i vattnet. En mycket fin smal strand med små "klippfack" där man kunde välja sitt eget lilla "fack". Molnen hade börjat hopa sig men det var otroligt hett så det blev mycket bad.

Hovolo beach. Skopelos.

Hovolo.

Färden bar sedan vidare mot hamnstaden Loutraki där vi åt sandwich och drack iskaffe. Vår lilla KIA tog oss sedan till den lilla mysiga stan Glossa. Här promenerade vi genom små charmiga gränder med massvis med trappor. Överallt flödade blommorna.

Skopelos. Blommor.

De 37 kilometrarna tillbaka till Skopelos stad från Glossa tog 1 timma då vi njöt av utsikten på vägen hem. Kvällen tillbringade vi på balkongen efter att ha inhandlat grönsaker, frukt och tonfisk som vi avnjöt med staden nedanför oss.

SÖNDAG.

Vaknade tidigt för att från sängen ligga och titta på soluppgången. Packade en frukostkorg och tog KIAn österut och upp på berget mot klostret Metamorfoseos. Svängde in på en liten grusväg längs bergskammen och följde den tills den tog slut vid en gård. Fortsatte till fots in bland olivlundarna där vi satte oss och njöt av vår frukost och såg hur Skopelos sakta vaknade.

Utsikt över Skopelos stad.

Vi hade svårt att slita oss från utsikten men tog oss tillbaka till vår lägenhet för att hämta badgrejor. Vi valde idag att köra norrut genom det vackra landskapet, förbi soptippen och letade oss ner till stranden Vathias. En sådär strand där vi var alldeles ensamma.

Efter några härliga timmar tänkte vi ta oss till gravarna vid Sendoukia. Vi körde lite fel bland bergsvägarna men hittade så småningom efter en fruktansvärd färd på en gropig hålig spårig åsneväg inte gjord för vår lilla KIA. Usch! nervösa var vi att fastna. Parkerade och traskade in i skogen och över klippblocken och kom fram till de tre gravarna.

Sendoukia på Skopelos med Alonissos i fjärran.

Sendoukia med Alonissos i fjärran.

Vi körde tillbaka via Pano Karya. På kvällen åt vi utmärkta lammkotletter på Molos nere vid Skopelos hamn.

MÅNDAG.

Idag var det så dags att besöka Mamma Mia-kyrkan. Men först köpte vi biljetter till tisdagens stadsrundtur "Skopelos Secrets". Vår lilla KIA tog oss sedan mot Glosa, där vi strax innan byn svängde av mot Ioannis sto Kastri, en kurvig men bra väg på 5,5 km. Parkerade längs vägen bland de andra bilarna . Oj var det så här det såg ut! I filmen såg det "större" ut.

De 200 trappstegen uppför längs klippväggen var det inga problem med trots värmen. Bra skyddande räcken hela vägen. Underbar utsikt MEN KYRKAN VAR JU PYTTELITEN och inte alls som i filmen. Aha! filmens kyrka var nog en "studiokyrka". Vi stannade rätt länge här uppe och bara njöt av vidderna och havsbruset och vågorna där nere.

Kyrkan Ioannis sto Kastri. Mamma Mia. Skopelos.

Kyrkan Ioannis sto Kastri.

Vi fortsatte mot "huvudvägen" och strax innan tog vi av på en grusväg och körde mot Hondrogiorgi beach på nordsidan. En klippig strand med mycket och höga vågor, OK det blåste idag. Vi stannade inte utan fortsatte mot Perivoli beach. Bra p-plats med trappor ner till stranden. En fin stenstrand. Även här gick vågorna höga och en av oss gillar inte höga vågor, så det blev inget bad. Vägen från Perivoli tillbaka till Glossa var asfalterad och fin och även skyltad.

Eftersom vi bestämt oss att besöka många stränder när vi ändå hade bil, så tog vi oss ner till Armenopetra beach som ligger cirka 6 km söder om Glossa. Vägen ner dit från huvudvägen var väldig smal och gropig, men vi lyckades ta oss ner. Mysig strand med underlig klippformation. Härliga bad. Började dock regna så vi tog oss hemåt.

På kvällen fann vi mitt i Skopelos stad restaurang Anna i en underbar trädgård med palm och vackra granatäppleträd. Åt marinerad ansjovis (mums) och fisksouvlaki på svärdfisk, rekommenderas! Anna hade också ett "eget" vin. Åtminstone på etiketten. Flanerade genom de små mysiga gränderna på väg hem.